WRC 2014 | Rajd Meksyku | Ponowne zwycięstwo Volkswagena

W kolejnym rajdzie załogi Volkswagena okazały się bezkonkurencyjne, odnosząc podwójne zwycięstwo. To już siódma wygrana pod rząd i prawdziwa dominacja cyklu WRC

Regulamin rajdu sprawił, że pierwszego dnia zespoły Volkswagena znalazły się w niełatwej sytuacji. Jako załogi z pierwszego, drugiego i czwartego miejsca w tabeli musiały otwierać trasę. W prawie żadnym innym rajdzie nie jest to tak bardzo niekorzystne, jak w Meksyku. Każdy World Rally Car, który przejeżdżał odcinki specjalne, „zmiatał” z nich warstwę luźnego szutru. Skalkulowane zostało, że każdy następny kierowca był w korzystniejszej sytuacji pozwalającej na pokonanie każdego kilometra w czasie krótszym o 0,1 sekundy, niż poprzednik. Jednak zawodnicy Volkswagena Ogier/Ingrassia i Latvala/Anttila doskonale poradzili sobie w tych warunkach. Tylko pierwszego dnia zapisali na swoim koncie osiem z jedenastu najlepszych czasów odcinka.

Wygrywając w Meksyku, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia objęli prowadzenie w klasyfikacji generalnej Rajdowych Mistrzostw Świata, nieznacznie wyprzedzając swoich kolegów z Volkswagena Jari-Matti Latvalę i Miikka Anttillę. Ogier i Ingrassia mają 63 punkty, Latvala i Anttila - 60 punktów. Wspólnie znacznie rozbudowali przewagę w klasyfikacji konstruktorów: Volkswagen ze 115 punktami wyprzedza o 55 punktów Citroëna. Andreas Mikkelsen/Mikko Markkula z 24 punktami są na czwartym miejscu klasyfikacji generalnej.

Dwa razy rajdowy dzień zakończył się dla Andreasa Mikkelsena/Mikko Markkuli (N/FIN) przed czasem. W piątek duet Volkswagena na zakręcie odcinka „El Chocolate” najechał na kamień, uszkodził zawieszenie tylnego prawego koła i musiał się wycofać, mimo że zajmował do tego momentu drugą pozycję. W sobotę błąd w opisie trasy zaowocował koziołkowaniem, gdy Mikkelsen/Markkula za mocno ścieli zakręt i trafili na dziurę, która spowodowała utratę stabilności. Dzięki doskonałej pracy mechaników Polo R WRC z dziewiątym numerem startowym w niedzielę jak nowy stanął na starcie odcinków specjalnych. W ustalonym przez regulamin czasie trzech godzin mechanicy przywrócili World Rally Car do normalnego, doskonałego stanu. Mikkelsen/Markkula wykorzystali niedzielę na zebranie maksimum rajdowych doświadczeń. Łącznie cztery razy byli w trójce najszybszych aut na odcinkach specjalnych.

Odcinki specjalne rozgrywane były na wysokościach od 1800 m n. p. m. do prawie 2800 m n. p. m. Wraz z wysokością spada ciśnienie powietrza i zawartość tlenu, zmniejsza się skuteczność chłodzenia silnika. Przy temperaturach w okolicach 30 stopni Celsjusza trzeba było zminimalizować spadek mocy. Inżynierowie z Volkswagena już dużo wcześniej zadbali o odpowiednie oprogramowanie dla World Rally Cars z Wolfsburga. Do układu sterowania pracą silnika od Monte Carlo do Wielkiej Brytanii nie zostaną wprowadzone żadne zmiany. Takie warunki dały się we znaki nie tylko maszynom, ale również kierowcom.

Siódmym zwycięstwem z rzędu Volkswagen zapewnił sobie miejsce na listach rekordów Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC). Sukcesy w Australii, Francji, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii w ubiegłym roku oraz wygrane w Monte Carlo, Szwecji i Meksyku w obecnym sezonie to druga pod względem długości seria zwycięstw w historii Rajdowych MŚ. Sébastien Ogier odniósł swoje 18 zwycięstwo w klasyfikacji ogólnej rajdu, z tego jedenaste w barwach Volkswagena.

Wypowiedzi po 3. dniu Rajdu Meksyku

Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1

„Meksyk to dla nas fantastyczny kraj! Lubię ten rajd i najwyraźniej Rajd Meksyku też mnie lubi. W 2008 roku odniosłem tutaj moje pierwsze zwycięstwo jako junior, w ubiegłym roku wygrałem z Volkswagenem i teraz znów stoję na najwyższym stopniu podium - to wspaniałe uczucie! Nasz cały zespół wykonał w ten weekend doskonałą pracę, a Polo R WRC nawet w tak ekstremalnych warunkach było niesamowicie niezawodne i niesamowicie szybkie. Po moim błędzie w Szwecji byłem głodny tego zwycięstwa! Dlatego Julien i ja ostatniego dnia zbytnio nie ryzykowaliśmy, chcieliśmy koniecznie zabrać wygraną do domu. Naturalnie chciałem też wygrać Power Stage. Nawet jeżeli w następnym rajdzie w Portugalii będziemy musieli zamiatać konkurencji drogę, punkty w MŚ są ważniejsze, niż wszystko inne.”

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2

„Jestem naprawdę bardzo zadowolony z drugiego miejsca. Po tym, jak musieliśmy na początku otwierać trasę i dystans do czołówki był przez to naprawdę duży, moim celem było miejsce na podium. Rajd Meksyku to kawał ciężkiej roboty i jest bardzo wyczerpujący także dla samochodów. Polo doskonale poradziło sobie z wyzwaniami, jakie stawiała wysokość nad poziomem morza i upał. Także nasz zespół wykonał doskonałą pracę. Dziękuję im za to. Dla Miikka i dla mnie był to najlepszy jak dotąd Rajd Meksyku, przejechaliśmy go bezbłędnie i po raz pierwszy zajęliśmy drugie miejsce. W mistrzostwach jesteśmy tuż za naszymi kolegami z zespołu, ale nie będziemy musieli w Portugalii znów ruszać jako pierwsi.”

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9

„To był trudny rajd dla nas. Dwukrotne ukończenie przed czasem to naturalnie nie jest to, o czym marzyliśmy. Po prostu popełniłem za dużo błędów. Dzięki wspaniałej pracy moich mechaników mogłem w niedzielę zebrać jeszcze kilka kilometrów doświadczenia w Rajdzie Meksyku, aby w przyszłym roku móc tutaj zaatakować. Ogólnie dużo się tutaj nauczyliśmy, niestety na własnych błędach. W najbliższych dniach wszystko dokładnie przeanalizuję, aby optymalnie przygotować się do najbliższego rajdu w Portugalii. Przystąpimy do niego bogatsi o doświadczenia i mamy nadzieję, że znów zawalczymy o miejsce na podium.”

Jost Capito, Dyrektor Volkswagen Motorsport

„Podwójne zwycięstwo w tych trudnych warunkach i przy nowych zasadach określania kolejności na starcie to więcej, niż spodziewaliśmy się przed Rajdem Meksyku. Chylę głowę przed Sébastienem Ogierem, Jari-Matti Latvalą i naszymi inżynierami, że umożliwili ten sukces. To, co pokazali nasi dwaj kierowcy, było bez wątpienia wspaniałym osiągnięciem. Jednak podwójne zwycięstwo to także sukces wszystkich, którzy wnieśli w nie swój wkład. Zarówno zawieszenie, jak i silnik Polo R WRC były perfekcyjnie przygotowane do ciężkich warunków. Szampan będzie nam dzisiaj wyjątkowo dobrze smakował, bo wygrana w Meksyku to zawsze coś wyjątkowego. To pierwsza impreza na szutrze w roku i jednocześnie prawie jak u siebie w domu. W końcu nasze modele kształtują obraz meksykańskich dróg. Tutaj w Meksyku wszystko się pięknie razem złożyło i z tego jestem bardzo dumny.”

 

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Meksyku - wyniki końcowe:

1 Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 4:27.41,8 godz.

2 Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 1.12,6 min.

3 Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai + 5.28,6 min.

4 Elfyn Evans/Daniel Barritt (GB/GB), Ford + 6.49,3 min.

5 Martin Prokop/Jan Tománek (CZ/CZ), Ford + 9.54,4 min..

6 Benito Guerra/Borja Rozada (MEX/E), Ford + 12.57,6 min.

7 Chris Atkinson/Stéphane Prévot (AUS/B), Hyundai + 15.15,4 min.

8 Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen (FIN/FIN), Ford + 17.06,8 min.

9 Mads ?stberg/Jonas Andersson (N/S), Citroën + 25.41,6 min.

10 Yuriy Protasov/Pavlo Cherepin (UA/UA), Ford + 28.18,2 min.

 

Rajd Meksyku - wyniki Power Stage:

1 Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 4.34,2 min.

2 Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 1,8 sek.

3 Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen (FIN/FIN), Ford + 4,9 sek.

 

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), punktacja w kategorii kierowców:

1 Sébastien Ogier 63

2 Jari-Matti Latvala 60

3 Mads ?stberg 32

4 Andreas Mikkelsen 24

5 Elfyn Evans 20

6 Bryan Bouffier 18

7 Mikko Hirvonen 18

8 Kris Meeke 17

9 Thierry Neuville 15

10 Ott Tänak 10

 

Kategoria konstruktorów:

1 Volkswagen Motorsport 115

2 Citroën Total Abu Dhabi WRT 60

3 M-Sport 40

4 Hyundai Motorsport 31

5 Volkswagen Motorsport II 28

6 Jipocar Czech National Team 10

7 RK M-Sport WRT 4

Więcej o: