Rajd Dakar 2012 | Małysz zdziwiony formalnościami

- Podczas większych imprez, takich jak igrzyska olimpijskie czy mistrzostwa świata, zdarzały się formalności, ale nie tyle. Sprzęt, który tu sprawdza się przed rajdem, tam kontrolowano po zawodach - mówi Adam Małysz. Skoczka w Rajdzie Dakar pilotował będzie Rafał Marton. Załoga Pajero, tak jak pozostałe teamy startujące w najtrudniejszych zawodach świata, ma za sobą badania techniczne i odbiór administracyjny

Organizatorzy imprezy wiedzą o jej uczestnikach wszystko. Oprócz sprawdzenia samochodów procedura obejmowała między innymi rozmowę z lekarzem, kontrolę homologacji kombinezonów, butów i kasków, a nawet ognioodpornej bielizny.

- Podczas większych imprez, takich jak igrzyska olimpijskie czy mistrzostwa świata, zdarzały się formalności, ale nie tyle. Sprzęt, który tu sprawdza się przed rajdem, tam kontrolowano po zawodach. Gdy coś się nie zgadzało, następowała dyskwalifikacja. Na szczęście u nas wszystko jest w porządku i za chwilę wjedziemy do parc ferme, skąd nie można już ruszyć samochodu - mówił Adam Małysz.


Debiutujący w Dakarze były skoczek narciarski między kolejnymi stanowiskami poruszał się krok za Rafałem Martonem. Ten zebrał niezbędne stempelki w ekspresowym tempie.

- Kwestia doświadczenia. Mój pierwszy odbiór administracyjny, przed rajdem w 2002 roku, trwał 6 godzin. Byłem głodny, płakać mi się chciało. Później było coraz łatwiej. Teraz mam już opracowany swój system i udało mi się załatwić wszystko w 55 minut - chwalił się pilot Małysza. - Jestem dzisiaj sekretarką - śmiał się Adam. - Nie wyobrażam sobie załatwienia tego samodzielnie. Nikt nie mówi tu po niemiecku, używa się tylko hiszpańskiego i francuskiego. Rafał jest niesamowity. Nawet z kimś do pomocy na pewno by to tak sprawnie nie poszło jak z nim.


Samochody, quady i ciężarówki naszej ekipy kontrolowano już po raz drugi. Pierwsze badania przeprowadzono w Le Havre, przed załadowaniem pojazdów na statek, którym przypłynęły do Argentyny.

- Sędziowie wiedzą, co było już sprawdzane i interesują ich tylko najważniejsze rzeczy. W sumie są to szczegółowe badania. Po zawodach jest jeszcze kolejne badanie techniczne by sprawdzić czy to wszystko, co skontrolowano tutaj się zgadza i czy nie było nieautoryzowanych zmian w trakcie rajdu - opowiada Rafał Marton.


Przed wyjazdem na badania Adam Małysz z Martonem odbyli krótką, kilometrową przejażdżkę. Sprawdzili, czy z ich autem wszystko w porządku.
Do niedzieli zawodnicy mają luz. W sobotę muszą tylko wjechać swoimi pojazdami na rampę, gdzie nastąpi oficjalne rozpoczęcie rajdu.

- To czas na ostatnie chwile relaksu. Nie rozmawiamy nawet o trasie. Rafał stwierdził, że mam nie przeglądać żadnych map. On jest od tego, ja mam prowadzić. A ponieważ mu wierzę, jedziemy tam gdzie on kieruje - mówi debiutujący w Rajdzie Dakar Adam Małysz.


Rajd Dakar 2012 potrwa od 1 do 15 stycznia. Rozpocznie się w argentyńskim Mer del Plata. Metę zaplanowano w Limie (Peru).

źródło: RMF Caroline Team

Iwona Petryla

ZOBACZ TAKŻE:

Rajd Dakar 2012 | Co, gdzie, kiedy?

Rajd Dakar 2012 | Co kryje motocykl Orlen Team?

Rajd Dakar 2012 | Orlen Team gotowy do startu

Więcej o: