Rajd Finlandii | Citroën i Loeb podsumowują zwycięstwo

Sébastien Loeb, Daniel Elena i Citroën rozpoczęli drugą część sezonu Rajdowych Mistrzostw Świata od zwycięstwa w Rajdzie Finlandii. Jest to ich drugi triumf w tym kraju: po raz pierwszy wygrali tu w 2008 r. Uzupełnieniem ich nowego sukcesu, mającego rangę historyczną, jest trzecie miejsce załogi Sébastien Ogier - Julien Ingrassia. Plasując na podium dwa DS3 WRC, zespół Citroën Total World Rally Team umacnia się na prowadzeniu w punktacji RMŚ w klasyfikacji producentów

W wyniku walki na trasie toczonej w dwóch pierwszych etapach trzy czołowe załogi wyraźnie odjechały od pozostałych konkurentów. Od chwili rozpoczęcia trzeciego i ostatniego, bardzo długiego etapu, obejmującego 140 km jazdy na czas, Sébastien Loeb i Sébastien Ogier, dwaj kierowcy zespołu Citroën Total World Rally Team, rywalizowali w tej prowadzącej trójce z Finem Jari-Matti Latvalą.

Lider rajdu, Sébastien Loeb, tak, jak się obawiał, zmuszony został do walki w trudnej i niekorzystnej sytuacji. Jechał jako pierwszy, wiedząc, że ta pozycja na drodze skazuje go na gorsze warunki nawierzchni trasy, podczas gdy jego rywale mogą liczyć na odkurzoną drogę.

Loeb wybrał atak od pierwszych metrów, aby postarać się powiększyć posiadaną przewagę na odcinkach zwilżonych poranną rosą. Na liczącym 21,35 km OS12 (Leustu 1) siedmiokrotny Mistrz Świata dokonał rzeczy niezwykłej, dystansując Ogiera o 6,4 s., a Latvalę o 10,7 s.

Przez cały czas jechałem na samym limicie. Dałem z siebie wszystko  -  skomentował Sébastien Loeb.


Czasy zmierzone na następnym oesie potwierdziły determinację Sébastiena Loeba - wygrał ponownie. Jednak plasujący się na drugim miejscu Sébastien Ogier nie rezygnował z walki.

Jeszcze nic nie jest przesądzone. Zamierzam atakować dalej. Dzieli nas tylko dziesięć sekund, z kolei tuż za mną utrzymuje się Latvala - mówił Sébastien Ogier, drugi z francuskich kierowców.


Jednak Sébastien Loeb, niewzruszony, kontynuował swój popis. Pomimo coraz bardziej niesprzyjających warunków, zachował swą pierwszą pozycję i po raz drugi w karierze zwyciężył w Kraju Tysiąca Jezior.

Poza Finami, takim osiągnięciem nie może się pochwalić żaden inny kierowca rajdowy na świecie. Jednocześnie, swoim sukcesem Loeb daje Citroënowi nowy rekord: siedmiu zwycięstw z rzędu w jednym sezonie.

W ten sposób siedmiokrotny Rajdowy Mistrz Świata dopisał nowy triumf do swoich 65 poprzednich zwycięstw, zaliczonych od roku 2002 za kierownicą Citroëna. Po Rajdzie Finlandii Loeb ma w klasyfikacji kierowców 27 pkt przewagi nad Mikko Hirvonenem. Od trzeciego w tabeli Sébastiena Ogiera dzieli go 31 pkt.

To jedno z najpiękniejszych zwycięstw w całej mojej karierze. Nie przypadło mi samo, musiałem zdobyć je w zaciętej walce, która trwała bardzo długo. W niektórych miejscach, aby utrzymać się na prowadzeniu, musiałem niemal przekraczać granice możliwości swoich i auta, ale jednocześnie w Citroënie DS3 WRC czułem się na tych trasach znakomicie, jeszcze pewniej niż w czasach, gdy walczyłem tu Xsarą i C4. Moim celem było zachowanie pierwszej pozycji w tabeli przed czekającymi nas rajdami na nawierzchniach asfaltowych i to mi się udało. Ale do końca sezonu pozostaje do rozdzielenia jeszcze bardzo wiele punktów - mówił Loeb na mecie rajdu.

Szanse Sébastiena Ogiera na wygraną ulotniły się na OS17, na którym przebił on oponę. Wyprzedzony przez Jari-Mattiego Latvalę, były Mistrz Świata Juniorów zakończył Rajd Finlandii na miejscu trzecim, ze stratą 12,8 s. wobec zwycięzcy.

Wszystko szło raczej po naszej myśli aż do ostatniej pętli. Do chwili przebicia koła czuliśmy, że jesteśmy w stanie walczyć o zwycięstwo. Jestem zły, bo właściwie to przypadek, który zdarzył się w ogniu walki, pozbawił nas tych szans  - mówił Ogier.

Wśród kierowców Sébastien Loeb prowadzi już różnicą 27 punktów.

Nasz zespół nie ingerował i pozwolił obu kierowcom toczyć sportową walkę o wygraną. Podjęliśmy świadomą decyzję, że nie będzie żadnych nakazów zespołowych: nasze załogi miały pełną swobodę działania. Każda z nich mogła samodzielnie postanowić o wykorzystaniu zagrywek strategicznych, zależnie od rozwoju sytuacji. Sébastien Loeb i Daniel Elena rozegrali rajd po mistrzowsku. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia byli dla nich trudnymi przeciwnikami i aż do chwili poniesienia strat wskutek przebicia opony zachowali szanse na zwycięstwo.Obu załogom zawdzięczamy kolejne osiągnięcie. Oprócz nich, pragnę pogratulować naszej ekipie technicznej za wspaniałą pracę przy przygotowaniu obydwu Citroënów DS3, które pokazały się w ten weekend jako samochody niezwykle konkurencyjne i absolutnie niezawodne - podsumował udział Citroëna w Rajdzie Finlandii Olivier Quesnel, Dyrektor Citroën Racing.

 

Klasyfikacja na mecie Rajdu Finlandii  (28-30 lipca 2011)

1   S. Loeb / D. Elena                     Citroën DS3 WRC        2h39:37,0
2   JM. Latvala / M. Anttila              Ford Fiesta RS WRC    +8,1
3   S. Ogier / J. Ingrassia               Citroën DS3 WRC        +12,8
4   M. Hirvonen / M. Anttila             Ford Fiesta RS WRC    +1:09,1
5   P. Solberg / C. Patterson          Citroën DS3 WRC        +1:16,2
6   M. Ostberg / J. Andersson         Ford Fiesta RS WRC    +1:27,8
7   H. Solberg / I. Minor Ford          Fiesta RS WRC            +3:25,5
8   M. Wilson / S. Martin Ford         Fiesta RS WRC             +3:53,2
9   K. Räikkönen / K. Lindström      Citroën DS3 WRC        +3:59,8
10 J. Hänninen / M. Markkula        Skoda Fabia S2000      +5:13,7

 

 

źródło: Citroën

Iwona Petryla

ZOBACZ TAKŻE:

Porsche Supercup | Giermaziak zwyciężył w prestiżowym cyklu

Rajd Finlandii | Kościuszko z 10 punktami

Porsche Supercup | Giermaziak drugi na Nürburgringu

Więcej o: