E-kontrola opłat parkingowych w Warszawie. Mamy statystyki - kierowcy częściej płacą

Od dwóch tygodni w Warszawie działa system e-kontroli opłat za parkowanie. Zapytaliśmy rzecznika Zarządu Dróg Miejskich o skuteczność tego rozwiązania. Efekty widać gołym okiem - kierowcy zaczęli częściej płacić za postój. Jak udało nam się ustalić, nałożono ponad siedem tysięcy kar.

Warszawa to pierwsze miasto w Polsce, w którym od 7 stycznia działa system e-kontroli opłat za parkowanie. Dwa elektryczne samochody Nissan Leaf wyjechały na stołeczne ulice i skanują tablice rejestracyjne zaparkowanych pojazdów porównując je z danymi z parkometrów. Na tej podstawie znacznie szybciej niż w przypadku pieszego patrolu można zweryfikować, który kierowca nie opłacił postoju.

Przeczytaj także: Nowy system kontroli parkowania w Warszawie. Co się zmieniło od 7 stycznia?

Kierowcy częściej płacą za postój

Ciekawostką jest fakt, że od momentu wprowadzenia e-kontroli odnotowano wzrost płatności w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego o około 10 proc.

Celem systemu jest zmobilizowanie kierowców do uiszczenia opłat w strefie, a nie liczba wystawianych "mandatów"

- powiedziała w rozmowie z Moto.pl Karolina Gałecka, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich.

Samochód ZDM z urządzeniem do fotografowania pojazdów stojących w strefie płatnego parkowaniaSamochód ZDM z urządzeniem do fotografowania pojazdów stojących w strefie płatnego parkowania Fot. Jedrzej Nowicki / Agencja Wyborcza.pl

Jak skuteczna jest e-kontrola?

System e-kontroli opłat parkingowych zaczął działać 7 stycznia. Od tamtej pory dwa Nissany Leaf zeskanowały 159 797 tablic rejestracyjnych, a ZDM wystawił 7 230 Dokumentów Opłaty Dodatkowej. Jednak by zrozumieć mechanizm działania tej kontroli trzeba przyjrzeć mu się bliżej.

O e-kontroli szczegółowo pisaliśmy też tutaj: Nie płacisz za parkowanie w mieście? E-kontrola cię wyłapie!

Jak liczyć przejazdy?

Najbardziej istotna jest liczba pojazdów "zmatchowanych", czyli takich, które zostały zeskanowane co najmniej dwa razy. A tych było 59 456. Chodzi o złączone i zintegrowane dane, które pochodzą z co najmniej dwóch przejazdów pojazdu ZDM. Blisko 60 tysięcy tablic rejestracyjnych zostało zeskanowanych podwójnie w tej samej lokalizacji.

Teraz pora na zabawę liczbami. 59 456 podwójnych "zmatchowanych" przejazdów mnożymy razy dwa. Daje nam to 118 912 przejazdów pojazdu ZDM. Zatem, jeśli od łącznej liczby zeskanowanych tablic rejestracyjnych (159 797) odejmiemy te "zmatchowane" (118 912), zostanie nam 40 885 tablic rejestracyjnych widzianych przez system tylko raz, ponieważ kierowca danego auta mógł w tym czasie odjechać. W takim przypadku, nawet jeśli kierowca nie opłacił postoju, nie zostanie obciążony opłatą dodatkową. Przypominamy, że w stolicy wynosi ona 50 zł.

E-kontrola w liczbach:

  • 118 912 "zmatchowanych" przejazdów;
  • 59 456 podwójnie zeskanowanych tablic rejestracyjnych;
  • 7 230 wystawionych "mandatów", czyli Dokumentów Opłaty Dodatkowej.

Skanowanie gapowiczów w WarszawieSkanowanie gapowiczów w Warszawie Fot. Jedrzej Nowicki / Agencja Wyborcza.pl

Więcej o:
Copyright © Agora SA