Toyota GR Yaris to hot hatch z innego świata. Ma 261 KM, napęd 4x4 i potrafi 100 proc. mocy przekazać na tył

"Koniec z nudnymi samochodami". Jeżeli wątpiliście, że Toyota będzie się trzymać tego hasła, to Toyota GR Yaris jest najlepszym dowodem, że Japończycy nie żartowali. GR Yarisowi tak naprawdę trudno nawet znaleźć konkurenta.

Najmocniejsze hot hatche segmentu B mają około 200 KM i są przednionapędówkami. Toyota modelem GR Yaris postanowiła pójść o krok dalej - wyraźnie podbić moc, dać swojemu mieszczuchowi napęd 4x4, a "inspiracji rajdami" nie ograniczyć tylko do agresywniej narysowanych zderzaków i kilku ozdobnych listw. Toyota GR Yaris gra we własnej lidze.

Co pod maską? Zupełnie nowa jednostka. Ma trzy cylindry, turbosprężarkę oraz 1,6 litra pojemności. I obłędną jak na tak mały samochód moc 261 KM oraz 360 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Łączona jest z sześciobiegową manualną skrzynią biegów, którą przystosowano do pracy z wysokim momentem obrotowym.

Trzycylindrowy turbodoładowany silnik czerpie z doświadczeń w motorsporcie, by generować maksymalne osiągi, wykorzystując system chłodzenia tłoków, zawory wylotowe o większej średnicy i obrobiony maszynowo układ dolotowy. Jednostka o pojemności 1618 cm³ generuje moc maksymalną 261 KM (192 kW) oraz 360 Nm momentu obrotowego

- chwali się producent, a swoje słowa potwierdza osiągami:

  • przyspieszenie od 0 do 100 km/h ma wynieść tylko 5,5 sekundy,
  • a prędkość maksymalna - 230 km/h.

Toyota GR YarisToyota GR Yaris fot. Toyota

Kolejna rzecz, która wyróżni Toyotę GR Yaris na tle innych piekielnie szybkich hatchbacków to napęd 4x4 GR-Four. Za rozdział momentu napędowego pomiędzy przednią i tylną osią odpowiada bardzo szybkie sprzęgło. Na liście opcji pojawi się Pakiet Circuit z dwoma mechanizmami różnicowymi o ograniczonym poślizgu Torsen, które rozdzielają moc między lewą i prawą stronę, żeby dać naturalną i bezpośrednią kontrolę nad autem.

Nowatorski system wykorzystuje różne przełożenia biegów dla przedniej i tylnej osi, a to pozwala na rozłożenie napędu pomiędzy przednią i tylną osią w proporcjach nawet od 100:0 (pełny napęd na przód) do 0:100 (pełny napęd na tył). Jak rozkłada się napęd w zależności od trybów jazdy?

  • domyślnie 60:40
  • w Sporcie 30:70,
  • a dedykowanym torowej jeździe Track 50:50.

Toyota GR YarisToyota GR Yaris fot. Toyota

Na tym jednak nie koniec. GR Yaris powstał na nowej platformie, która jest połączeniem platformy GA-B (z niej korzysta zwykły nowy Yaris) oraz GA-C (z większej Corolli). Taki zabieg był konieczny do zaprojektowania nowego zawieszenia oraz zamontowania napędu GR-FOUR. 261-konny Yaris wykorzystuje system podwójnych wahaczy, w którym każdy element zoptymalizowano pod kątem osiągów, a z przodu zamontowano kolumny MacPhersona. Do tego dodano jeszcze wyczynowy układ hamulcowy (nacinane tarcze o średnicy 356 mm z czterotłoczkowymi zaciskami z przodu).

Jakby GR Yaris był dla was zbyt łagodny, to przygotowano dla niego także Pakiet Circuit. W jego skład wchodzą mechanizm różnicowy Torsen na obu osiach, sportowo zestrojone zawieszenie oraz felgi z kutego aluminium z oponami Michelin Pilot Sport 4s w rozmiarze 225/40R18.

Toyota GR Yaris wejdzie na rynek w drugiej połowie 2020 roku.

Produkowana będzie w zakładach GR w Motomachi. Tej samej fabryce, z której na drogi wyjeżdżał Lexus LFA.

Toyota GR YarisToyota GR Yaris fot. Toyota

Zobacz wideo
Więcej o:
Copyright © Agora SA