Pół redakcji bawi się suwakami. Jak limity prędkości i uprzejmość kierowców wpływają na korki

Każdy kierowca choć raz doświadczył ciekawego zjawiska - utknął w korku, który w zasadzie nie miał przyczyny. Skąd się zatem biorą zatory drogowe? Ta prosta gra online przez sterowanie infrastrukturą drogową pokazuje, skąd tak naprawdę biorą się korki.

Korek wcale nie musi być spowodowany wypadkiem lub awarią na drodze. Czasem po prostu wszyscy stają i nikt nie wie dlaczego. A powodów może być mnóstwo - zwiększony ruch ciężarówek, nieuprzejmość (lub wręcz zbytnia uprzejmość) kierowców czy zachowanie ich podczas zmiany pasa ruchu.

Gra online, którą znajdziecie pod tym linkiem, może wydawać się banalnie prosta. Jednak całą redakcją na ładnych kilkanaście minut zamieniliśmy się w dzieci bawiące się suwakami. Bo w owej grze możemy dowolnie modyfikować sytuację drogową.

Symulator korkówSymulator korków traffic-simulation.de

Zrób własny korek

Zaczynamy od wyboru miejsca - może to być zjazd lub wjazd na autostradę, skrzyżowanie, rondo czy droga o wysokim kącie nachylenia. Następnie mamy do dyspozycji sporo parametrów. Możemy zwiększać lub zmniejszać liczbę pasów ruchu, wstawiać ograniczenia prędkości, roboty drogowe czy blokady poszczególnych pasów. Wreszcie przechodzimy do zachowania kierowców. Suwakami po prawej stronie regulujemy natężenie ruchu, średnią prędkość pojazdów, liczbę ciężarówek, a nawet uprzejmość kierowców (co ciekawe, wyrażoną w jednostce przyspieszenia). Mamy też wpływ na kierunki, w których poruszają się samochody.

Na trzypasmowej drodze z jedną drogą dojazdową wystarczy zwiększyć natężenie ruchu ciężarówek z 10 do 25 proc. by zakorkować cały fragment trasy. Podobnie sytuacja wygląda jeśli zmienimy wartość uprzejmości kierowców na ujemną - kilkanaście sekund i wszystko stoi.

Aplikacja pokazująca skąd się biorą korki może i jest prosta, ale daje do myślenia. Pokazuje jak ważne jest zachowanie odstępu między autami, jazda na suwak, czy po prostu zwykłe przewidywanie na drodze. Może godzinka takiej gry online powinna zostać wprowadzona jako element szkolenia na kursie na prawo jazdy?

Symulator korkówSymulator korków traffic-simulation.de

Więcej o:
Komentarze (82)
Skąd się biorą korki? Ta prosta gra działa jak symulator
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: toti

    Oceniono 79 razy 75

    U nas "bezpieczna odległość" pomiędzy samochodami to 5 metrów przy 140 km/godz na autostradzie i 40 metrów przy ruszaniu spod świateł w mieście ;).

  • Gość: PAKer

    Oceniono 42 razy 40

    Wielu kierowcom ta gra nie pomoże. Ich nie interesuje to, czy powstanie korek i 1000 innych aut będzie w nim stało. Ich interesuje tylko to, żeby 5 sekund wcześniej dojechać do celu!

  • adstr

    Oceniono 39 razy 35

    "Pół redakcji bawi się suwakami."
    Już wiem dlaczego artykuły są słabe i pełne błędów.

  • dupajasi0

    Oceniono 31 razy 23

    Nie wiem czemu oczekujecie, że ludziska w końcu nauczą się poprawnie jeździć skoro oni nawet parkować nie potrafią. Jak widzę jak niektórzy potrafią zaparkować samochód to dziwię się, że ktokolwiek wypuścił ich z przedszkola i pozwolił iść do szkoły. ;-)

  • b_fett

    Oceniono 36 razy 20

    korki biero sie ze szampana ot co zagadka rozwiazana

  • atmt

    Oceniono 34 razy 18

    W normalnych warunkach korek bierze się stąd, że gdzieś z przodu jedzie zwykła "pi..a".

  • representation1

    Oceniono 23 razy 17

    To smartfoniarze robią korki
    - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
    Trzeba trąbić na kutafona, co ma łeb pochylony i widzi tylko swojego fona, a nie widzi zielonego światła.

  • imsocool

    Oceniono 19 razy 13

    Czyli za mała prędkość powoduje korki, ale jeszcze gorsze jest zbyt małe przyspieszanie.

  • Gość: Kerofca

    Oceniono 15 razy 11

    @Gość: Kierowca
    Przyspieszenie 4 m/s2? O jakich realiach piszesz?
    Czyli przyrost ok 14,4 km/h w ciągu sekundy?
    Czyli 0-60 km/k w ciągu ok 4 sekund? 0-100 km/h w około 7s?
    Jaki odsetek samochodów ma takie przyspieszenie?

    W symulatorze nie chodzi o to, żeby suwakami "zrobić" płynny ruch na nierzeczywistych założeniach, ale żeby dostrzec, jakie czynniki wpływają na brak płynności. Płynność można osiągnąć o wiele łatwiej - ustawiając "Time Gap" czyli odległość między pojazdami na 0,1s.... Ale zalecana bezpieczna odległość w realnych warunkach to 3s (dla symulatora jest to akurat wartość maksymalna).

    Powstawaniu korków zapobiega nie tyle dynamika, ale płynność jazdy i utrzymywanie w miarę jednolitej prędkości - zgodnej z przepisami.
    Prosty przykład ale często widywany na polskich drogach - skrzyżowanie bez świateł - drogą z pierwszeństwem jedzie taka sama ilość samochodów, w takich samych odstępach czasowych. W pierwszym przypadku jadą przepisowo z prędkością 50 km/h, a w drugim "szybko ale bezpiecznie" 100 km/h. W którym przypadku z drogi podporządkowanej ma szanse wjechać więcej samochodów?
    (zresztą na symulatorze można go sobie skonstruować przy pomocy suwaków i znaków)

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX