Dopłaty do samochodów elektrycznych mogą wyglądać zupełnie inaczej niż zakładano. Pewne jest jedno - nie będzie ich w tym roku

Piotr Kozłowski
W rozmowie z wysokim urzędnikiem blisko związanym z programem rządowych dopłat do samochodów elektrycznych ustaliliśmy, że dopłaty do e-samochodów mogą wyglądać zupełnie inaczej niż to było planowane.

Nie wiadomo, czy kwota dofinansowania wyniesie do 37,5 tys. zł. Nie wiadomo, czy limit cenowy samochodu pozostanie bez zmian i wyniesie 125 tys. zł brutto. Nie wiadomo, jak będzie wyglądała procedura przyjmowania wniosków. Wiadomo tylko, że nabór rozpocznie się w pierwszym kwartale przyszłego roku. Ale po kolei.

Minister przygląda się dopłatom

Minister Kurtyka zaraz po przejęciu teki ministra klimatu zlecił inwentaryzację wszystkich programów rozwojowych i pomocowych prowadzonych w ramach Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Jednym z takich programów był program dopłat do samochodów elektrycznych.

To przez inwentaryzację program dopłat do samochodów elektrycznych musiał zostać przełożony na pierwszy kwartał przyszłego roku. Dlaczego? Uznano, że procedura dopłat jest zbyt skomplikowana. Chodziło o podatek dochodowy, który musiałby odprowadzić każdy, kto uzyskałby dofinansowanie. A to znacząco zmniejszyłoby kwotę dofinansowania i nałożyło na ministerstwo dodatkowe obowiązki

- mówi w rozmowie z Moto.pl osoba blisko powiązana z NFOŚiGW.

Dopłaty do samochodów elektrycznych ruszą w 2020 roku

Program dopłat miał ruszyć w tym tygodniu. Oficjalnie nie ruszył z przyczyn losowych. Ale nasz rozmówca nie ukrywa, że była to decyzja polityczna.

To wygląda tak, jakby ktoś zapomniał o podatku dochodowym. A to nie spotkałoby się z dobrą prasą. No bo jak można najpierw coś dać, a później żądać zwrotu nawet 1/3 tego, co się dało?

- pyta retorycznie nasz rozmówca.

W tym momencie pewne jest tylko to, że program na pewno ruszy w pierwszym kwartale 2020 roku, o czym można przeczytać na stronie Ministerstwa Klimatu. To nasz rozmówca potwierdza. Nie potwierdza jednak innych bardzo ważnych informacji. Czego w tej chwili nie wiadomo?

  • Jaka będzie kwota dofinansowania. Pierwotnie zakładano, że będzie to 30 proc. wartości samochodu, ale nie więcej niż 37,5 tys. zł. Kwota ta byłaby (o czym zapomniano) obłożona podatkiem dochodowym i w zależności od progu była częściowo zwracana w PIT (w drugim progu to nawet 12 tys. zł). W tej chwili nie wiadomo, czy nowe kwoty, już nieobarczone podatkiem, będą obniżone o wartość podatku, czy wciąż będą wynosić 37,5 tys. zł.
  • Dofinansowanie zakupu samochodu elektrycznego miało być uzależnione od ceny transakcyjnej samochodu. Limit miał wynosić 125 tys. zł. Nasz rozmówca twierdzi, że ta kwota najprawdopodobniej pozostanie nienaruszona, bo wielu importerów dostosowało pod nią ceny swoich samochodów, ale na sto procent nie mógł tego potwierdzić.
  • Nie wiadomo, ile pieniędzy znajdzie się w puli przeznaczonej na dofinansowania. - Najprawdopodobniej z tej kwoty będzie można dofinansować zakup kilku tysięcy samochodów - usłyszeliśmy.
  • Nie wiadomo, jak będzie wyglądała procedura dofinansowania.

Dofinansowanie w formie zwrotu części poniesionych kosztów

W sporym uproszczeniu, chcący kupić samochód elektryczny miał ubiegać się o dofinansowanie dopiero po zakupie auta za pełną cenę. Oczywiście wcześniej otrzymywałby gwarancję wypłacenia środków z NFOŚiGW. Ale ta procedura też może wyglądać inaczej. Ministerstwo rozważa sytuację, w której kierowca kupowałby samochód w cenie obniżonej o kwotę dofinansowania. Może być z tym jednak problem.

Kilka tygodni temu pytaliśmy Ministerstwo Energii (wówczas wciąż istniało), dlaczego zdecydowano się na formułę, w której klient dostaje zwrot, a nie kupuje samochód po obniżonej cenie.

Proponowana procedura oznaczałaby udzielanie wsparcia przedsiębiorcom, czyli pomocy publicznej, która podlegałaby procedurze notyfikacji w Komisji Europejskiej. Wsparcie udzielane osobom fizycznym nie stanowi pomocy publicznej i dlatego została wybrana ta droga postępowania

 - czytamy w odpowiedzi.

Innymi słowy, jedyną pewną informacją dotyczącą dopłat do samochodów elektrycznych jest w tej chwili to, że ruszą w przyszłym roku. Ale mogą zupełnie nie przypominać tych, które tak szczegółowo były opisywane przez przedstawicieli rządu.

Więcej pewnych informacji będę mógł przekazać na początku przyszłego roku

- usłyszeliśmy.

Więcej o:
Komentarze (63)
Dopłaty do samochodów elektrycznych mogą wyglądać zupełnie inaczej niż zakładano. Pewne jest jedno - nie będzie ich w tym roku
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • desperato

    Oceniono 41 razy 33

    1 mln. 1 mln. 1 mln. 1 mln. 1 mln. 1 mln. 1 mln. 1 mln. 1 mln. 1 mln. 1 mln. 1 mln. 1 mln. 1 mln. 1 mln. ... aut elektrycznych … OBIECAŁ … a kto? Łapka do góry! Dla ułatwienia = Kłamie jak najęty i ma drewniany nos. Popularny z filmu dla dzieci … ;)

  • Gość: bleh

    Oceniono 25 razy 23

    ale zrobić vat 0% i akcyzie 0% to nie można, bo rząd musi "dawać" "do ręki" ... i zaraz potem odbierać. Tylko urzędnik zarabia

  • jaleros

    Oceniono 27 razy 23

    Dopłaty będą na pewno. Ale takie do rachunków za prąd np. do telewizorów z TVPis:)))))

  • pcat

    Oceniono 29 razy 23

    Wsparcie dla bogatych na drugi albo trzeci samochód w rodzinie. Najpierw zapłać gotówką 125 tys, złóż stertę papierów, poczekaj na rozpatrzenie i otrzymaj zwrot. Myśle, że w carskiej Rosji urzędy były bardziej przyjazne i miały bardziej racjonalne pomysły. Skończy się na max 200 wnioskach w 2020.

  • Gość: Hun

    Oceniono 24 razy 18

    A biedny, który zrezygnuje z samochodu spalinowego na rzecz roweru nie dostanie dofinansowania. Dofinansowywanie wybiórcze.

  • Gość: jeju

    Oceniono 10 razy 10

    uhm...już to widzę te dopłaty...

  • babiluka

    Oceniono 12 razy 10

    znowu wpadka z projektem i partactwo misiewiczów

  • Gość: Pan Żel

    Oceniono 12 razy 8

    Dymają nas śmiecie bez smarowania.

  • tonieemail

    Oceniono 8 razy 8

    jak oni ten milion aut elektrycznych obsłużą to nie wiem

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX