"Baczność!" nie przed każdym przejazdem kolejowym. Maszyniści nie będą już tak często trąbić. Ustawa zabroni

Piotr Kozłowski
Mieszkańcy skarżyli się na hałas przy przejazdach kolejowych. Już nie będą. A przynajmniej nie przy tych najlepiej zabezpieczonych. Maszyniści nie wyślą na nich sygnału Rp1 "Baczność".

Zgodnie z dotychczasowymi przepisami maszyniści pociągów muszą trąbić (oficjalnie - podawać sygnał Rp 1 „Baczność”) przed każdym przejazdem kolejowo-drogowym, niezależenie od kategorii przejazdu, związanej z rodzajem wyposażenia przejazdu w urządzenia zabezpieczające. Jak pisze w swoim komunikacie Ministerstwo Infrastruktury, skutkowało to stale narastającą liczbą skarg mieszkańców okolic linii kolejowych na uciążliwy hałas.

Leżał na torach, gdy rogatki zaczęły się zamykać. Policjanci uratowali mężczyznę

Zobacz wideo
Nowelizacja zakłada, że maszyniści pociągów nie będą już trąbić przed najlepiej zabezpieczonymi przejazdami kolejowo-drogowymi, czyli wyposażonymi w półsamoczynny lub samoczynny system przejazdowy zabezpieczający całą szerokość przejazdu i powiązany z urządzeniami stacyjnymi lub uzależniony od nich, z wyjątkiem spostrzeżenia przez maszynistów sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa

- czytamy na stronie resortu.

750 przejazdów bez komendy "Baczność"

Ministerstwo do grupy najbezpieczniejszych przejazdów kolejowych w Polsce zaliczyło 750 takich miejsc. Na początek. Będzie ich znacznie więcej. - W związku z realizacją inwestycji ujętych w Krajowym Planie Kolejowym liczba przejazdów kolejowo-drogowych, które obejmą nowe przepisy, będzie się sukcesywnie zwiększać - informuje resort.

Najważniejszym celem tej zmiany jest poprawa standardu życia jak największej liczbie mieszkańców okolic skrzyżowań dróg kołowych z liniami kolejowymi poprzez sukcesywne eliminowanie uciążliwego hałasu trąbiących pociągów, przy jednoczesnym zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa na tych skrzyżowaniach

– powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Od połowy przyszłego roku (wtedy nowe przepisy mają wejść w życie) warto bacznie obserwować policyjne statystyki dotyczące wypadków na przejazdach kolejowych z udziałem pieszych. Obserwując przejazdy kolejowe trudno oprzeć się wrażeniu, że szlabany, sygnały świetlne i dźwiękowe dają pieszym złudne wrażenie bezpieczeństwa, które pcha ich na tory w momencie, w którym nie powinni się na nich znaleźć. Jedynym bodźcem skłaniającym ich do "stania na baczność" jest sygnał wysyłany przez maszynistów. Bez niego może się nim stać kontakt z pociągiem.

Więcej o:
Copyright © Agora SA