Jazda na suwak i korytarz życia obowiązkowe od 6 grudnia

Piotr Kozłowski
W Dzienniku Ustaw pojawiła się ustawa wprowadzająca obowiązek jazdy na suwak i tworzenia korytarza życia. Oznacza to, że prawo zacznie obowiązywać już 6 grudnia.

Wczoraj 14 listopada obowiązek jazdy na suwak i tworzenia korytarza życia został wpisany do Dziennika Ustaw przez Rządowe Centrum Legislacji. Zgodnie z treścią ustawy, przepisy mają zacząć obowiązywać 21 dni od chwili publikacji, co przypada na 6 grudnia tego roku.

Jazda na suwak i korytarz życia obowiązkowe od 6 grudnia

Nowe przepisy wprowadzają zasady zachowania kierowców w dwóch istotnych dla bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego sytuacjach: gdy zachodzi potrzeba umożliwienia służbom ratowniczym szybkiego dotarcia na miejsce zdarzenia drogowego, a także gdy występuje zwężenie drogi ograniczające liczbę dostępnych pasów.

Jazda na suwak - co to znaczy?

Jazda na suwak to zachowanie odpowiedniej kolejności przejazdu w sytuacji, kiedy co najmniej dwa pasy łączą się w jeden. Dziś samochody, które zajmują kończący się pas, muszą ustąpić pierwszeństwa lub liczyć na miły gest kierowców zajmujących sąsiedni pas. Nowe prawo to zmieni. Samochody będą jeździły naprzemiennie. Dokładnie obrazuje to poniższa ilustracja.

Jazda na suwakJazda na suwak fot. Ministerstwo Infrastruktury

Jazda na suwakJazda na suwak fot. Ministerstwo Infrastruktury

Korytarz życia - co to jest

W przypadku zatoru i zbliżającego się samochodu na sygnale, kierowcy będą mieli obowiązek ustąpić mu miejsca w jasno sprecyzowany sposób. To szczególnie istotne na autostradach i drogach ekspresowych. W skrócie – kierowcy poruszający się lewym skrajnym pasem będą mieli obowiązek zjechać na lewo, a poruszający się pozostałymi pasami - na prawo, tak aby umożliwić swobodny przejazd pojazdom ratunkowym. Dokładnie obrazuje to poniższa ilustracja.

Korytarz życia, 'Życie ma pierwszeństwo'Korytarz życia, 'Życie ma pierwszeństwo' GDDKiA

Wątpliwości co do poprawności nowych przepisów

W tekście znowelizowanych przepisów pojawiło się kilka wątpliwości, o których wcześniej już pisaliśmy. Mowa m.in. o tym, że wedle nowych przepisów tworząc korytarz życia kierowcy mają dojeżdżać jak najbliżej lewej bądź prawej (w zależności od zajmowanego pasa) krawędzi pasa. A to w niektórych sytuacjach oznacza, że pojazdy ratunkowe mogłyby nie mieć wystarczająco dużo miejsca, by przejechać pomiędzy autami tworzącymi korytarz.

Trudno jednak sobie wyobrazić, by policja wlepiała mandat kierowcom, którzy - ustępując pojazdom uprzywilejowanym - przekroczą linię ciągłą. W prawie drogowym (nie tylko polskim) jest wiele przepisów, które traktowane dosłownie są i trudne do stosowania, i do egzekwowania - choć w praktyce tworzą pewne ogólne ramy postępowania. Podobnie jest z nowymi przepisami.

Więcej o:
Komentarze (246)
Jazda na suwak i korytarz życia obowiązkowe od 5 grudnia
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • tojuzchyba10konto

    Oceniono 143 razy 89

    Mam nadzieję, ze pierwszymi, którzy zostaną pouczeni w sprawie jazdy na suwak będą ci, którzy zmieniają pas długo przed zwężeniem i w ten sposób znacząco spowalniają pas, który wpuszcza.

  • pkn11

    Oceniono 84 razy 62

    Drodzy Państwo, przeczytajcie swoje komentarze. Cwaniak, wpuszczam jak ma obce rejestracje etc. ja zdecyduje kogo wpuszczę. Takie małe poczcie władzy.

    Są dwa, trzy pasy to należy z nich korzystać. Następuje zwężenie, zjeżdżamy na jeden pas na zasadzie zamka błyskawicznego w sposób opisany w artykule. Im sprawniej zadziała to tym krótszy będzie korek. Nie będzie cwaniaków i nerwów.
    Jeżeli wszyscy ustawimy się na jednym pasie, korek wydłuży się znacznie i może zablokować wcześniejsze skrzyżowania. Tak można sparaliżować pół miasta.

    Zasada zamka błyskawicznego to żadne "cwaniackie" odkrycie tylko standard obowiązujący w wielu krajach.

    Szerokiej drogi ...

  • Gość: Koniec

    Oceniono 48 razy 42

    Za mało mówi się o tym, że takiej zmiany zwężającego się pasa dokonuje się na jego końcu !!!! Wcześniejsze próby włączenie się na docelowy pas kompletnie blokują całą ideę płynnego ruchu. Ludzie tego nie kumają!!!

  • Gość: pan_wafel_wielki

    Oceniono 44 razy 36

    Zamek przyspiesza i usprawnia ruch, ale trzeba znać jego PROSTE zasady. Ludzie nie potrafią ich zrozumieć, przez co jest jeszcze gorzej.

  • Gość: Andy

    Oceniono 47 razy 25

    Nie rozumiem mentalności kolejkowiczów. Po co w ogóle tworzyć te kolejki na jednym pasie skoro dostępnych jest więcej? No po co? Pozostałość po komunie? Tęsknicie?
    Jak są dwa pasy to niech każdy zajmuje ten krótszy. Wtedy wasza kolejka będzie 'dwu-pasowa' i w dodatku o połowę krótsza niż jedno-pasowa. No i będzie sprawiedliwa :-) Zniknie problem 'baranów' z jednej strony i 'cwaniaków' z drugiej.
    No niech kto mi wytłumaczy po co robić kolejkę jedno-pasową???

  • seboc

    Oceniono 30 razy 22

    Mam przepuszczac karetki i straz, czy konwoje partyjnych cepow?

  • Gość: kierowca

    Oceniono 23 razy 19

    Trzeba się od nowa nauczyć jeździć :)
    Do tej pory, jak się nie chciało "prosić" o wpuszczenie, to stało się na środkowym. Wg nowych zasad najlepiej ustawić się na najmniej zajętym pasie - pojedziemy najszybciej.

  • Gość: Aggga

    Oceniono 23 razy 17

    Jazda na suwak z rysunku, gdzie są trzy pasy i auto ze środkowego puszcza oba z sąsiednich pasów to prosta droga do stłuczki. Skąd auto nr 3 ma wiedzieć, że nr 2 zostawia miejsce dla nr 1? Nie widzi kierunkowskazu auta nr 1 i to wjeżdża przed 2 równocześnie z nr 1. To nie tylko teoria, byłam świadkiem takiego zdarzenia.

  • Gość: Gość

    Oceniono 29 razy 17

    Błagam Was, napiszcie dokładnie, jak (według nowych przepisów) ma wyglądać jazda na suwak! Bardzo ważne jest, że zdanie zaczyna się od "W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni" - czyli to działa mówiąc ogólnie tylko w korku! Jeśli jest normalny ruch, auta jadą swoimi pasami, to fakt, że pas się kończy nie powoduje, że ktoś jadący 30km/h może wjechać przed inne auta! Napiszcie to proszę wyraźnie, bo zaraz będziemy mieli wysyp suwaków przy prędkości 30 vs 100 i masę wypadków.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX