Korytarz życia i jazda na suwak. Prezydent podpisał ustawę. Nie ma odwrotu

5 listopada 2019 r. prezydent podpisał nowelizację ustawy wprowadzającą obowiązek tworzenia korytarzy życia oraz jazdy na suwak. Nowe przepisy zaczną obowiązywać po upływie 21 dni od publikacji w Dzienniku Ustaw.

Nowe przepisy wprowadzają zasady zachowania kierowców w dwóch istotnych dla bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego sytuacjach: gdy zachodzi potrzeba umożliwienia służbom ratowniczym szybkiego dotarcia na miejsce zdarzenia drogowego, a także gdy występuje zwężenie drogi ograniczające liczbę dostępnych pasów.

>>> TRWA PLEBISCYT THE BEST OF MOTO. ZAGŁOSUJ NA SAMOCHÓD ROKU MOTO.PL I WYGRAJ NOWĄ HONDĘ CIVIC <<<

Jazda na suwak - co to znaczy?

Jazda na suwak to zachowanie odpowiedniej kolejności przejazdu w sytuacji, kiedy co najmniej dwa pasy łączą się w jeden. Dziś samochody, które zajmują kończący się pas, muszą ustąpić pierwszeństwa lub liczyć na miły gest kierowców zajmujących sąsiedni pas. Nowe prawo to zmieni. Samochody będą jeździły naprzemiennie. Dokładnie obrazuje to poniższa ilustracja.

Jazda na suwakJazda na suwak fot. Ministerstwo Infrastruktury

Jazda na suwakJazda na suwak fot. Ministerstwo Infrastruktury

Korytarz życia - co to jest

W przypadku zatoru i zbliżającego się samochodu na sygnale, kierowcy będą mieli obowiązek ustąpić mu miejsca w jasno sprecyzowany sposób. To szczególnie istotne na autostradach i drogach ekspresowych. W skrócie – kierowcy poruszający się lewym skrajnym pasem będą mieli obowiązek zjechać na lewo, a poruszający się pozostałymi pasami - na prawo, tak aby umożliwić swobodny przejazd pojazdom ratunkowym. Dokładnie obrazuje to poniższa ilustracja.

Korytarz życia, 'Życie ma pierwszeństwo'Korytarz życia, 'Życie ma pierwszeństwo' GDDKiA

Wątpliwości co do poprawności nowych przepisów

W tekście znowelizowanych przepisów pojawiło się kilka wątpliwości, o których wcześniej już pisaliśmy. Mowa m.in. o tym, że wedle nowych przepisów tworząc korytarz życia kierowcy mają dojeżdżać jak najbliżej lewej bądź prawej (w zależności od zajmowanego pasa) krawędzi pasa. A to w niektórych sytuacjach oznacza, że pojazdy ratunkowe mogłyby nie mieć wystarczająco dużo miejsca, by przejechać pomiędzy autami tworzącymi korytarz. Trudno jednak sobie wyobrazić, by policja wlepiała mandat kierowcom, którzy - ustępując pojazdom uprzywilejowanym - przekroczą linię ciągłą. W prawie drogowym (nie tylko polskim) jest wiele przepisów, które traktowane dosłownie są i trudne do stosowania, i do egzekwowania - choć w praktyce tworzą pewne ogólne ramy postępowania.

Pojawiają się głosy, że dziennikarze bez namysłu cieszą się z zapisów nowej ustawy, a nie znają nawet jej treści. Uspokajamy: Wielu tę treść zna. Wie też, że prawo, mimo nieraz bardzo konkretnych zapisów, jest dość elastyczne. Przypomnijmy choćby zasadę wykładni oświadczenia woli (Art. 65 § 2 KC).

W umowach należy raczej badać, jaki był zgodny zamiar stron i cel umowy, aniżeli opierać się na jej dosłownym brzmieniu.

A w korytarzu życia cel jest jasny - zrób miejsce dla jadącej na sygnale karetki czy wozu strażackiego.

Więcej o:
Komentarze (175)
Korytarz życia i jazda na suwak. Prezydent podpisał ustawę. Nie ma odwrotu
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • cezaris

    Oceniono 50 razy 48

    W realizacji jazdy na suwak problemem jest to, że kierowcy z kończącego się pasa często wpadają w panikę i nie chcą dojeżdżać do końca, tylko wcześniej usiłują zmienić pas ruchu, tak jakby potem było już za późno. To powoduje chaos i wzajemne blokowanie. Nie wiem, czy nowy przepis wyeliminuje te lęki i przyzwyczajenia.

  • remo29

    Oceniono 38 razy 32

    Zapierydalania w mieście też prawo zabrania, a jednak dopóki patrol patusa nie złapie, to zapierydala sobie do woli. Biorąc pod uwagę, że policja działa od "akcji" do "akcji", a na trasie nie ma jej w ogóle, szeryfowie nie zaginą, bo to będzie tylko jeden z kolejnych przepisów, które Janusze i Seby będą mieć w dupie. Tak więc powstrzymajcie rydwany optymizmu, jeszcze wiele lat minie, zanim coś się zmieni.

  • Miki Kleinwald

    Oceniono 29 razy 29

    A czy dopisano zabieranie praw jazdy kierowcom jadącym korytarzem życia lub po prostu pasem awaryjnym pod prąd? Pewnie ustawodawcy kolano sie skonczylo kiedy pisał nowelizację :/

  • Gość: Lapsus

    Oceniono 22 razy 18

    Przytaczanie zapisów KC o umowach w artykule o nowych regulacjach ustawowych jest dość... interesujące.

  • Gość: kierowca

    Oceniono 11 razy 11

    Na znaku jest napisane "zalecana zasada ruchu", więc nie jest to znak nakazu.
    Powtórzę pytanie:
    - czy zasada "suwak" obowiązuje zawsze czy tylko jak jest znak?
    - co w przypadku kolizji, kto będzie winny?

  • romek-z

    Oceniono 14 razy 10

    Dlaczego na suwak, a nie na zamek błyskawiczny, ekler czy ekspres.?
    Przepis nie rawiązuje sytuacji na ulicy Zgiersikej w Lodzi gdy dwa szybkie pasma nagle (dla nieznających tej ulicy) okazują się: lewy jest do skręyu w lewo, a prawy do jazdy na wprost. Miejscowi kilkaset metrów przez ustawiają się na prawym pasie, a obcy widząc pusty pas jadą dalej. Nagle muszą się wcisnąć na prawy pas. Miejscowi, którzy juz kilka minut czekają w korku nie sa skłonni do wpuszczania. A ci ci chcą skręcić w lewo sa blokowani przez tych niewpuszczanych .wciskających się.
    Gdyby tych obcych nieznających drogi było 10% to miejscowi by ich z litości wpuszczali, ale niestety miejscowi chamowaci wykorzystują dobre serce miejscowych dobrych i po jakimś czasie miejscowi dobrzy zmieniają się w miejscowych złośliwych i wsciekłych (w godzinach szczytu.
    Nowy przepis pogorszy sytuację bo ci jadący lewym pasem zamierzający skręcić w lewo będą już kilkaset metrów przed skrzyzowaniem blokowani przez cwaniaków udajacych, że tu się stosuje przepis na zamek błyskawiczny, ekler czy ekspres i jadacych do końca lewym pasem..

  • Gość: kierowca

    Oceniono 12 razy 8

    Czy jazda na suwak obowiązuje zawsze, czyt tylko jak jest znak?
    Jeśli zawsze, to po co jest ten znak?

  • docent_2013

    Oceniono 8 razy 6

    Żeby ten przepis zastosować, trzeba najpierw wprowadzić przepis o obowiązkowym, prawidłowym i rozsądnym oznaczeniu dróg w tym kraju.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX