Hybrydowe BMW X3 wchodzi na rynek, a elektryk jest w planach. Marka elektryfikuje swojego najpopularniejszego SAV-a

Coraz więcej producentów decyduje się na elektryfikację nie tylko aut miejskich, ale także większych SUV-ów i crossoverów. Pozwala to znacznie zmniejszyć zużycie paliwa, co przekłada się na mniejszą emisję substancji szkodliwych. Jednym z najlepszych rozwiązań są hybrydy plug-in. A taką odmianę modelu X3 właśnie wprowadza BMW.

Hybryda typu plug-in, to samochód z napędem spalinowo-elektrycznym, ale z możliwością doładowania baterii z gniazdka. Zasięg współczesnych samochodów tego typu wynosi około 50 kilometrów. Oznacza to, że pracując w niewielkiej odległości od domu jesteśmy w stanie poruszać się takim autem jak samochodem elektrycznym. Jednocześnie nie musimy rezygnować z dalekich podróży, ponieważ do dyspozycji mamy standardowy zbiornika paliwa i konwencjonalny silnik spalinowy. Obecnie niewiele samochodów elektrycznych oferuje zasięg przekraczający 500 kilometrów, a problemem wciąż jest długi czas ładowania. Dlatego trudno wyobrazić sobie sytuację, w której jedynym autem w gospodarstwie domowym będzie samochód elektryczny. Hybryda plug-in to więc najlepsze rozwiązanie.

>>> TRWA PLEBISCYT THE BEST OF MOTO. ZAGŁOSUJ NA SAMOCHÓD ROKU MOTO.PL I WYGRAJ NOWĄ HONDĘ CIVIC <<<

Trzeci hybrydowy "X"

BMW X3 xDrive30e to trzeci SAV (Sports Activity Vehicle) marki BMW oferujący napęd plug-in. Hybrydowy układ to czterocylindrowy silnik spalinowy TwinPower Turbo o pojemności 2.0 l i mocy 184 KM oraz zintegrowany z 8-stopniową skrzynią Steptronic silnik elektryczny o mocy 109 KM. Tandem generuje moc systemową 292 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi 420 Nm. BMW X3 xDrive30e przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 6,1 s, a prędkość maksymalna wynosi 210 km/h.

BMW X3 xDrive30e hybryda plug-inBMW X3 xDrive30e hybryda plug-in BMW

Według danych katalogowych średnie zużycie paliwa może wynosić nawet 2,4 l/100 km. Zużycie energii w cyklu mieszanym wynosi 17,2-16,4 kWh/100 km. Akumulator litowo-jonowy pozwala na przejechanie na pełnym naładowaniu 41-46 km (WLTP) lub 51-55 km (NEDC).

W zależności od trybu i sytuacji na drodze silnik elektryczny X3 xDrive30e może służyć jako wyłączny napęd lub jako wspomaganie silnika spalinowego. W trybie MAX eDrive hybrydowy SAV rozwija maksymalną prędkość 135 km/h. W standardowym ustawieniu Auto eDRIVE możliwa jest jazda na samym napędzie elektrycznym z prędkością do 110 km/h. Silnik spalinowy włącza się dopiero przy wyższych prędkościach lub mocniejszym wciśnięciu pedału gazu.

Tryb BATTERY CONTROL służy do utrzymywania naładowania akumulatora na poziomie określonym przez kierowcę. W ten sposób podczas dłuższych podróży można zachować energię elektryczną do jazdy po mieście.

BMW X3 xDrive30e hybryda plug-inBMW X3 xDrive30e hybryda plug-in BMW

Akumulator a pojemność bagażnika

Litowo-jonowy akumulator umieszczono pod tylną kanapą, a zbiornik przeniesiono nad tylną oś. Pozwoliło to ograniczyć typowe dla hybryd zmniejszenie przestrzeni bagażowej. Bagażnik BMW X3 xDrive30e pomieści 450 litrów, a w wersji z konwencjonalnym napędem - 100 litrów więcej. Złożenie oparcia tylnej kanapy zwiększa pojemność bagażnika do 1500 l.

Ile trwa ładowanie?

Akumulator wysokonapięciowy można ładować ze zwykłych gniazdek elektrycznych za pomocą standardowego kabla do ładowania. Pozwala to na całkowite naładowanie akumulatora w ciągu niecałych sześciu godzin. Ze stacją BMW i Wallbox takie ładowanie trwa około 3,5 h.

Wyposażenie - system ostrzegania pieszych i klimatyzacja postojowa

Nowe BMW X3 xDrive30e oprócz wersji podstawowej będzie również dostępne jako odmiana Advantage, xLine, Luxury Line i M Sport. Wyposażenie standardowe obejmuje m.in. akustyczne ostrzeganie pieszych. Podczas jazdy z niewielką prędkością, samochód wydaje dźwięki ostrzegające pieszych uczestników ruchu. Hybrydowe BMW X3 xDrive30e wyposażone jest także w klimatyzację postojową (w standardzie). Jest też dostępna prawie cała gama wyposażenia dodatkowego oferowanego w wersjach X3 z tradycyjnym napędem, m.in. adaptacyjny układ jezdny, adaptacyjny sportowy układ kierowniczy, sportowy układ hamulcowy M, wyświetlacz Head-Up, aktywny regulator prędkości z funkcją Stop & Go, system asystujący kierowcy plus z asystentem kierowania i prowadzenia po pasie ruchu oraz asystentem parkowania. W ofercie znajduje się również elektryczny hak holowniczy.

BMW X3 xDrive30e produkowane będzie od grudnia 2019 r. Samochód montowany jest razem z modelami X3 z konwencjonalnym napędem w zakładach BMW w Spartanburg (USA). Wprowadzenie na rynki na całym świecie zaplanowano na wiosnę 2020 r. Popularny SAV klasy średniej premium jest pierwszym modelem marki BMW oferowanym zarówno z konwencjonalnym silnikiem spalinowym, jak również z napędem hybrydowym plug-in, a w 2020 roku do oferty trafi także wariant z napędem jedynie elektrycznym.

BMW X3 xDrive30e hybryda plug-inBMW X3 xDrive30e hybryda plug-in BMW

Więcej o:
Copyright © Agora SA