Jak prawidłowo wymienić koła? Śruby wkręcaj "na krzyż" i nie do końca, jeśli auto stoi na lewarku

Jeśli dysponujemy dwoma zestawami kół, wymiany opon nie musimy powierzać specjalistom. W łatwy sposób możemy zrobić to sami. Jak prawidłowo wymienić koła? Tłumaczymy krok po kroku.

Jeśli nie posiadamy dwóch kompletów kół, a jedynie dwa komplety opon, nie obejdzie się bez wizyty w warsztacie. Samodzielne zdjęcie opony z koła, nałożenie nowej i odpowiednie wyważenie to zadanie dla specjalistów dysponujących odpowiednim sprzętem (łyżka do opon, podnośnik samochodowy, podpory, montażownica do opon oraz pompa do opon).

Jeśli jednak opony letnie i zimowe mamy założone na inne koła, nie trzeba płacić za wymianę w warsztacie. Koła możemy w prosty sposób wymienić sami. Kiedy to zrobić? W poniższym wideo wyjaśniamy, kiedy zmienić opony na zimowe.

Wymiana kół - jak to zrobić? Krok po kroku

  1. Parkujemy samochód na płaskim i twardym podłożu. Wrzucamy pierwszy lub wsteczny bieg (w skrzyni automatycznej tryb P), zaciągamy hamulec ręczny.
  2. Kluczem nasadowym poluzowujemy śruby we wszystkich kołach. Nie odkręcamy ich do końca - wciąż mają pewnie podtrzymywać koła.
  3. Kredą opisujemy wszystkie koła (prawy przód - PP, lewy tył - LT, etc.). To ważne, by w przyszłym sezonie każde z kół trafiło na swoje miejsce (to kwestia zużycia bieżnika).
  4. Podnosimy auto na lewarku i odkręcamy wszystkie śruby. Zdejmujemy koło.
  5. Śruby warto oczyścić drucianą szczotką i spryskać miedzią w sprayu. Warto nałożyć jej warstwę również na miejsce, z którym styka się felga.
  6. Opisane koło odkładamy na bok i w jego miejsce nakładamy koło z zimową oponą.
  7. Śruby dokręcamy "na krzyż" - najpierw dwie ustawione naprzeciw siebie, a później dwie pozostałe. Ważne, żeby nie dokręcać śrub do oporu, kiedy auto stoi jeszcze na lewarku.
  8. Opuszczamy samochód. Kiedy wszystkie cztery koła mają kontakt z podłożem, dokręcamy śruby.
  9. Czynności opisane w punktach 4-8 powtarzamy dla każdego z kół.
  10. Sprawdzamy ciśnienie w oponach i dostosujemy je do wartości zalecanych przez producenta.

Zapieczona śruba od koła - co robić

Zapieczone śruby utrudniają wymianę kół, ale zamiast siły, warto użyć kilku trików. Po pierwsze, zapieczoną śrubę warto spryskać odrdzewiaczem w sprayu. Tego typu środków na rynku jest mnóstwo, kosztują kilkanaście-kilkadziesiąt złotych, a przydają się nie tylko w samochodzie. Słynne WD-40 to jeden z takich środków. Pryskamy, czekamy kilka minut i próbujemy odkręcić śrubę. Jeśli to się nie uda, nakładamy klucz oczkowy czy też nasadowy i uderzamy w jego ramię młotkiem. Nawet mocno zapieczona śruba powinna zareagować delikatnym ruchem. Wtedy jeszcze raz używamy srayu, odczekujemy kilka minut i tak do chwili wystarczającego poluzowania śruby.

Kiedy wymienić opony na zimowe

Kiedy wymienić opony na zimowe? Wszystko zależy od pogody. Zwykle podaje się, że odpowiednim momentem na zmianę opon na zimowe jest okres, w którym maksymalna temperatura powietrza w ciągu dnia sięga 7 stopni Celsjusza. Są to warunki, w których zachodzi już bardzo duże prawdopodobieństwo opadów śniegu i przymrozków.

Eksperci radzą, żeby nie zwlekać ze zmianą opon na zimowe i zrobić to już w październiku. Jesienna aura bywa w Polsce kapryśna, nie damy się więc zaskoczyć nagłemu ochłodzeniu, nie powinniśmy też zbytnio uszkodzić zimówek podczas jazdy w cieplejsze dni, które mogą się jeszcze zdarzyć w październiku i listopadzie.

Więcej o:
Komentarze (15)
Jak prawidłowo wymienić opony?
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: edek

    Oceniono 2 razy 2

    trochę za mało dokładnie napisaliście. po pierwsze warto odwiedzić mechanika i wyważyć koła przed założeniem - mógł nam odpaść ciężarek w trakcie sezonu i nawet tego nie wiemy.
    po drugie nie dociągamy śrub zwykłym kluczem z zestawu samochodowego - to jedynie w awaryjnej sytuacji gdy złapiemy gume, zaś w warunkach domowych powinniśmy się doposażyć w klucz dynamometryczny i dociągnąć śruby wg zaleceń producenta, po trzecie po przejechaniu ok 50km należy jeszcze raz dociągnąć kluczem dyno wszystkie śruby. i taka wymiana to jest wymiana....

  • sselrats

    Oceniono 1 raz 1

    Czy to nie jest tak, ze w wiekszosci aut kola sa mocowane nakretkami a nie srubami?

  • Gość: Kuba

    0

    Tak oczywisty temat i potężny artykuł? Solidnie zapieczonej śruby nie odkręci się pryskając odrdzewiaczem czy uderzając młotkiem w klucz. Najlepiej sprawdza się solidna długa rura jako przedłużka klucza. Odkręca się dużo lżej

  • doomsday

    Oceniono 2 razy 0

    Płynem W-40 spryskujemy śruby nie kilka minut przed, a dzień przed, najlepiej pod koniec dnia.
    Kilka minut będzie za mało. Poza tym artykuł jest sponsorowany. Jeżeli w Polsce od kilku lat już nie ma zim, to idiotyzmem jest zakładać opony zimowe. Pamiętajcie, że żydowska gazeta ma jeden cel, zrobić czytelnika w balona i ukraść mu pieniądze.

  • Gość: cezar85

    0

    mianownik - koła
    dopełniacz - kół
    celownik - kołom
    biernik - koła
    narzędnik - z kołami
    miejscownik - o kołach
    wołacz - o urwał mać, koła mi zajebali

  • Gość: sw

    Oceniono 2 razy 0

    Na krzyż lepiej nie bo Episkopat oskarży cię o świętokradztwo

  • Gość: Ja

    Oceniono 3 razy -3

    Wątpię, żeby po wizycie u jakiegoś mechanika można było odkręcić śruby samemu.
    Opisywanie opon to kompletna bzdura.
    Smarowanie śrub to już kryminał!!

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX