Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line - opinie Moto.pl. Ścisła czołówka

Piotr Kozłowski
Wygląda dobrze, jeździ jeszcze lepiej, jest prosty w obsłudze i przestronny. To wręcz wzorowy kompakt, ale drobną rysą na jego wizerunku są przeciętnej jakości materiały użyte we wnętrzu.
Belka skrętna z tyłu w słabszych wersjach silnikowych Focusa i trzycylindrowy 1.0 EcoBoost w gamie silników z opcją odłączania jednego cylindra - dokąd ta motoryzacja zmierza

- czytam w komentarzach pod jednym z wideotestów Forda Focusa.

To pytanie retoryczne może zadać tylko ten, kto nowym Focusem nie jeździł. Uspokajam - to wciąż jeden z najlepiej jeżdżących kompaktów na rynku, o czym mieliśmy już okazję się przekonać.

>>> TRWA PLEBISCYT THE BEST OF MOTO. ZAGŁOSUJ NA SAMOCHÓD ROKU MOTO.PL I WYGRAJ NOWĄ HONDĘ CIVIC <<<

Jak po szynach

Prawdą jest, że Focus w bazowych wersjach ma belkę skrętną zamiast wielowahaczowego tylnego zawieszenia. Ale nie da się tego odczuć. Auto jeździ jak po sznurku i kulturalnie wybiera nierówności. Nie inaczej jest w mocnej 1.5-litrowej benzynie, która z tyłu ma "wielowahacz". Zawieszenie w wersji ST-Line obniżono o 10 mm, ale nie wpłynęło to na komfort podróżowania - Focus świetnie radzi sobie ze wszystkimi rodzajami nierówności, a jeśli te pojawią się na zakręcie, zachowuje się bardzo stabilnie.

Ford Focus 2018Ford Focus 2018 fot. Filip Trusz

To też zasługa dopracowanego układu kierowniczego. Bez dwóch zdań to jeden z lepszych układów w segmencie kompaktów. Przyjemnie miękki na parkingu i precyzyjny przy szybszej jeździe. Reaguje nawet na najdrobniejsze ruchy kierownicą, świetnie informuje cię o tym, co dzieje się z kołami. Focus jeździ jak po szynach. Inżynierowie plan połączenia komfortu z precyzją prowadzenia zdali wzorowo.

Na równie wysokim poziomie stoją 1.5-litrowy EcoBoost połączony z 8-biegowym automatem. Co prawda od pokrętła wolę klasyczny lewarek, ale to detal. Przekładnia działa płynnie, bez zawahania. Dobrze odczytuje intencje kierowcy, wykorzystując pełnię potencjału cicho pracującego, dynamicznego silnika. Ford deklaruje, że średnie zużycie paliwa (WLTP) wynosi 6,7 l/100 km. Realnie do tego wyniku trzeba dołożyć 1,5 l/100 km. To i tak przyzwoity wynik jak dla samochodu o tak dynamicznej naturze jak Focus.

Sprawdziliśmy, co potrafi nowy Ford Edge

Ergonomia przede wszystkim

Czuć, że konstruktorzy wiele uwagi poświęcili wyciszeniu wnętrza. Pod tym względem Focus jest czołówką segmentu C. Cicho pracują i silnik, i zawieszenie, a przy prędkościach autostradowych szum nie przeszkadza w prowadzonych rozmowach. Na duży plus trzeba też zaliczyć ergonomię - kompaktowego Forda można obsługiwać z zamkniętymi oczami. Nie wiem tylko, gdzie ukryto te materiały premium, o których Ford mówi w komunikatach. Plastiki są przeciętnej jakości i przeciętnie spasowane.

Ford Focus 2018Ford Focus 2018 fot. Filip Trusz

W mojej subiektywnej opinii najgorszym elementem wnętrza są boczki drzwi pokryte skóropodobną tkaniną, na której wyszyto chaotyczne wzory. Wygląda to jak podkład, na który ktoś w fabryce zapomniał nałożyć właściwą tkaninę. Nie ma tu mowy o poczuciu luksusu. W nowym Focusie nie ma nic ponad to, co już widzieliśmy w innych kompaktach. To dobrze zaprojektowane wnętrze o wzorowej ergonomii i przeciętnym wykonaniu. Kropka.

Duży wybór

ST-Line to obok prawdziwego ST (dokładniej ST2 i ST3) sportowa odmiana Focusa. Moim zdaniem to najlepszy wybór, jakiego można dokonać, decydując się na kompaktowego Forda. Ale dla zwolenników innych wrażeń Ford ma kilka innych propozycji:

  • Ford Focus Vignale to najbardziej luksusowa odmiana.
  • Ford Focus Active jest dla tych, którzy doceniają "terenowe" właściwości SUV-ów, ale z jakiegoś względu udawane terenówki im nie odpowiadają.
  • Trend, Trend Edition, Titanium to zwyczajne wersje Focusa.

Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line - opinia

Focus wciąż jeździ świetnie, jest wzorowo ergonomiczny, ma przestronną i świetnie wyciszoną kabinę, a na dodatek dostępny jest w wielu wersjach. Do pełni szczęścia brakuje tylko lepszych materiałów w kabinie, choć i bez nich nowy Focus jest w ścisłej czołówce najlepszych kompaktów na rynku. Bardzo udane auto, zdecydowanie godne rozpatrzenia, jeśli bierzesz pod uwagę zakup samochodu z segmentu C.

Więcej o:
Komentarze (19)
Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line - opinie, test
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: adamskl

    Oceniono 2 razy 0

    Silnik 1.5 to ja mam w yaris wersja hybrydowa i tam takie silniki się doskonale sprawdzają, mała masa i auto jest dynamiczne

  • Paweł

    0

    W Kia Proceed czterocylindrowy silnik 1.6 co ma 204 konie to się opluwa za za słaby ale w niemieckim gó...e co ma plastiki w środku jak polonez to 1.5 z trzema cylindrami to jest normalnie cud inżynierii i auto jeździ jak sportowe...

  • Gość: Kamil

    0

    Jeżdżę tym autem w wersji 1.5 150km, skrzynia manualna i jestem pełen podziwu dla inżynierów Forda. Jakość materiałów faktycznie jest przeciętna, ale radość z jazdy i pewność za kółkiem to wszystko rekompensuje. Silnik jest bardzo oszczędny, ale wszystko zależy od jazdy. Przy spokojnej jeździe obrobi się w 6,5l, ale przy ostrzejszej jeździe trzeba liczyć 8 z małym hakiem. Brat ma 1,5 130km w golfie i pali więcej pod moją nogą. Samochód nr 1 dla lubiących jeździć.

  • Gość: K

    Oceniono 2 razy 0

    Wycofują silnik bo nie spełnia norm emisyjnych narzuconych przez Brukselę.
    Każdą marka ma ten sam problem .
    Silnik jest tak samo awaryjny jak każdy inny.

  • Gość: Edi

    Oceniono 4 razy 0

    Warto dodać, że od maja ma belkę skrętną zamiast wielowahaczowego zawieszenia. A silnik 1.5 jest trzycylindrowy i tak awaryjny, że z końcem tego roku wycofują go z oferty.

  • Gość: qbc

    Oceniono 1 raz -1

    Skoro nie da sie tego poczuc, ze belka jest gorsza to jakim cudem przez lata te same osoby pisały, ze jest lepsza? Zbiorowa amnezja dziennikarska. Już na samym progu zwalniajacym jest ogromna różnica.

  • Gość: OfiaraTrolli

    Oceniono 3 razy -1

    Spalanie realne na poziomie 8,2 jakoś mi nie imponuje. Oczywiście zostanę zapewne strollowany przez fanatycznych krytyków VW, ale od paru lat jeżdżę zupełnie bezproblemowo Golfem 1.4 TSI 150KM (niesłychane, nie rozpadł się silnik jeszcze po prawie 100 000 km przebiegu!) i ten samochód nigdy nie spalił mi na jednym zbiorniku benzyny więcej niż 7,5l/100km (mierzone pod dystrybutorem; nie, wcale nie bierze do tego 7,5l oleju). Z reguły zresztą spalanie lekko przekracza 6l/100km, a jeżdżę głównie po mieście. Wiele razy na jednym baku 50l przejeżdżałem w trasie drogami krajowymi 800-900km. W tym kontekście wynik Focusa wypada wyjątkowo blado.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX