S1 na Śląsku ma się intensywnie rozrastać [MAPY]. Nowe umowy i przetargi na kluczowe odcinki

Droga ekspresowa S1. nowy 8,5-kilometrowy odcinek Przybędza - Milówka (obejście Węgierskiej Górki) powstanie w 34 miesiące. Ponadto ruszają pierwsze 2 przetargi na budowę odcinków S1 od węzła Kosztowy II do węzła Oświęcim oraz od węzła Oświęcim do Dankowic.

GDDKiA chwali się, że umowę na nowy odcinek S1 już podpisano. Wykonawca odcinka Przybędza - Milówka (obejście Węgierskiej Górki) w pierwszej kolejności opracuje dokumentację projektowo-wykonawczą, uzyska niezbędne decyzje umożliwiające wykonanie robót budowlanych, a następnie wykona prace budowlane. Ostatnim elementem będzie przeprowadzenie procedury kontrolnej, której efektem będzie otrzymanie decyzji zezwalającej na dopuszczenie do użytkowania zbudowanego odcinka drogi.

>>> TRWA PLEBISCYT THE BEST OF MOTO. ZAGŁOSUJ NA SAMOCHÓD ROKU MOTO.PL I WYGRAJ NOWĄ HONDĘ CIVIC <<<

Wybrany Wykonawca zaoferował wykonanie drogi za kwotę 1 378 952 702,84 zł brutto.

Droga S1 na odcinku Przybędza - Milówka będzie posiadała dwa typy przekroju:

  • jednojezdniowy o długości 3,7 km na odcinku przed i za tunelami, wyposażony w jedną jezdnię składająca się z dwóch pasów w każdym kierunku,
  • dwujezdniowy o długości 4,8 km na odcinku tunelowym oraz miedzy tunelami, wyposażony w dwie jezdnie po dwa pasy ruchu.

Długość tuneli to ok. 830 m i 1000 m. Węzły Przybędza i Milówka, wykonane częściowo w ramach budowy sąsiednich odcinków, rozbudowane zostaną o dodatkowe łącznice, umożliwiające pełne skomunikowanie z pozostałymi drogami.

>>> Czy budujemy drogi najdrożej w całej Europie? To trudne pytanie zadaliśmy rzecznikowi GDDKiA:

Zobacz wideo

Przetarg na kolejne 28 km drogi S1

Wyłonieni w przetargach wykonawcy będą realizować zadania w formule „Projektuj i buduj”, co oznacza, że w ramach zadania zaprojektują i wykonają nowe odcinki drogi oraz uzyskają wszystkie niezbędne decyzje pozwalające na użytkowanie trasy. Umowy z wykonawcami, przy braku odwołań, planujemy podpisać w kwietniu 2020 roku. Realizacja inwestycji planowana jest na lata 2021-2023.

W przetargu zastosowano kryteria udzielenia zamówienia, gdzie cena stanowi 60 proc., przedłużenie okresu gwarancji jakości 30 proc., a termin realizacji kontraktu 10 proc..

Te zamówienia to pierwsze z czterech odcinków realizacyjnych S1, które GDDKiA planuje ogłosić jeszcze w tym roku. W październiku ogłoszony zostanie przetarg dla III odcinka trasy S1 z Mysłowic do Bielska-Białej, zaś przetarg na budowę odcinka IV planowany jest do ogłoszenia w grudniu br. Wszystkie odcinki realizowane będę w formule „Projektuj i buduj”:

  1. Odcinek I: węzeł Kosztowy II (z węzłem) - węzeł Oświęcim (bez węzła)
  2. Odcinek II: węzeł Oświęcim (z węzłem) - Dankowice
  3. Odcinek III: Dankowice - węzeł Suchy Potok (z węzłem)
  4. Odcinek IV: obwodnica Oświęcimia - długość 9,04 km

Ekspresowe połączenie na Śląsku

Budowa S1 od Bieska-Białej do Mysłowic to kolejny odcinek, po tzw. obejściu Węgierskiej Górki, dzięki któremu trasa S1 będzie bezpieczną i wygodną drogą oraz ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu aż do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1.

Jej realizacja ma być szansą na rozwój, w szczególności dla mieszkańców Podbeskidzia, Małopolski i Śląska. To najdłuższy z planowanych do budowy lub przebudowy odcinków drogi S1. Trwa już budowa drugiej jezdni S1 od Pyrzowic do Podwarpia. Dla tzw. obejścia Węgierskiej Górki została już podpisana umowa na realizację, a w najbliższych planach jest przebudowa istniejącego odcinka DK1 od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej. Docelowo droga S1 będzie mieć długość 135 km.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.