SUV z Rumunii podbija nie tylko Polskę. Nowe dane z całej Europy pokazują duże zmiany na rynku

Filip Trusz
Najlepiej sprzedający się samochód w Europie? Oczywiście VW Golf, tu nie ma żadnych niespodzianek. Znacznie ciekawiej robi się za plecami kompaktowego bestsellera - Golf traci klientów, a gonią go dwa crossovery. Duster oraz T-Roc.

TRWA PLEBISCYT THE BEST OF MOTO. ZAGŁOSUJ NA SAMOCHÓD ROKU MOTO.PL I WYGRAJ NOWĄ HONDĘ CIVIC

Europejski rynek na sporym minusie. Wszystko przez WLTP

Firma analityczna JATO podsumowała sprzedaż nowych samochodów na europejskim rynku w sierpniu tego roku. Zgodnie z przewidywaniami rynek zanotował wyraźny spadek rejestracji (- 8,7 proc.) w porównaniu z sierpniem zeszłego roku. W 27 krajach Europy zarejestrowano w zeszłym miesiącu 1 070 276 samochodów.

Skąd takie tąpnięcie? Wszystkiemu winna jest norma WLTP. Przypomnijmy, w zeszłym roku dealerzy robili wszystko, żeby zarejestrować auta zanim będą musiały być testowane zgodnie z nowymi przepisami.

Co oznacza skrót WLTP? Worldwide Harmonized Vehicle Test Procedure. To nowa procedura pomiaru zużycia paliwa i emisji, którą musi przechodzić każde nowe auto. Ma dokładniej oddawać rzeczywiste warunki użytkowania samochodu, czego nie można było powiedzieć o obowiązujących do 31 sierpnia 2018 r. testach NEDC. Od 1 września zeszłego roku nowym testom poddawane są wszystkie auta obecne w ofertach producentów. Znacznie więcej o zeszłorocznym zamieszeniu przeczytasz w tym miejscu:

Sierpień 2019 r. rejestracje nowych samochodów w poszczególnych krajachSierpień 2019 r. rejestracje nowych samochodów w poszczególnych krajach fot. JATO Dynamics

Na szczycie wciąż VW Golf, ale za nim robi się coraz ciekawiej

Europejskim numerem 1 tradycyjnie jest Volkswagen Golf, którego w sierpniu 2019 r. zarejestrowało 26 411 Europejczyków. Trzeba jednak podkreślić, że kompakt z Wolfsburga zanotował 23-procentowy spadek rejestracji. O spadkach nie słyszały za to dwa modele, które Golfa gonią - Duster oraz T-Roc. Obydwa znalazły się na dużym plusie i są coraz bliżej granicy 20 000 rejestracji w miesiąc.

Pierwsza dziesiątka zeszłego miesiąca:

  1. Volkswagen Golf - 26 411 szt. (-23,6 proc.)
  2. Dacia Duster - 19 451 szt. (+10,8 proc.)
  3. Volkswagen T-Roc - 18 262 szt. (+27,8 proc.)
  4. Dacia Sandero - 17 764 szt. (+2,5 proc.)
  5. Volkswagen Polo - 16 692 szt. (-21,2 proc.)
  6. Renault Clio - 16 498 szt. (-36,8 proc.)
  7. Skoda Octavia - 15 997 szt. (+0,6 proc.)
  8. Volkswagen Tiguan - 14 665 szt. (-24,8 proc.)
  9. Opel Corsa - 14 301 szt. (+21,3 proc.)
  10. Renault Captur - 13 526 szt. (-33,6 proc.)

Które marki sprzedają najwięcej?

Najbardziej imponujące wzrosty sprzedaży zanotowały Suzuki (+40,5 proc.) oraz Smart (+102 proc.). Traci za to alians Renault-Nissan - Francuzi 38,9 proc. a Nissan 47,1 proc. Z bezpieczną przewagą na pierwszym miejscu znajduje się Volkswagen, ale niemiecki gigant również zanotował spadek rejestracji. Uwagę trzeba zwrócić na Mercedesa, który uplasował się na trzecim miejscu i w przeciwieństwie do głównych rywali, Audi oraz BMW, zakończył sierpień 2019 na sporym plusie.

  1. Volkswagen - 128 882 szt. (-13,1 proc.)
  2. Ford - 63 043 szt. (+1,8 proc.)
  3. Mercedes - 62 916 szt. (+10,3 proc.)
  4. Renault - 61 294 szt. (-38,9 proc.)
  5. Audi - 59 912 szt. (-8,6 proc.)
  6. Peugeot - 58 026 szt. (-2,5 proc.)
  7. Skoda - 57 538 szt. (+6,1 proc.)
  8. Opel/Vauxhall - 52 600 szt. (-6,8 proc.)
  9. Dacia - 51 692 szt. (+5,5 proc.)
  10. Toyota - 50 276 proc. (+0,0 proc.)

>>> Czy wciąż warto postawić na diesla? "Najnowsze konstrukcje są szczytowym wytworem cywilizacji technicznej":

Benzyna, diesel, a może elektryk?

JATO podaje, że w sierpniu zarejestrowano w Europie 23 200 samochodów z napędem elektrycznym, co jest poprawą o 76 proc. w porównaniu z sierpniem 2018 i aż o 143 proc., jeżeli spojrzymy na ten sam miesiąc dwa lata temu.

Liczba rejestracji samochodów zelektryfikowanych (nie tylko czyste elektryki, ale także hybrydy) konsekwentnie rośnie, a ich udział w rynku staje się coraz bardziej znaczący. W zeszły miesiącu mówimy o 83 700 rejestracjach, co dało 7,8 proc. udziałów w Europie. Dominują silniki benzynowe, które zanotowały znaczący wzrost. Oczywiście kosztem diesli, które z kolei straciły 5 proc. rynku.

Rodzaj napędu, rejestracje nowych samochodów w Europie sierpień 2019Rodzaj napędu, rejestracje nowych samochodów w Europie sierpień 2019 fot. JATO Dynamics

SUV-y dominują w Europie

Crossovery i SUV-y pozostają dominującą siłą na europejskim rynku. W sierpniu zarejestrowano aż 407 000 samochodów tego typu. W porównaniu z zeszłym rokiem oznacza to spadek o 3 proc.

Sprzedaż samochodów w Europie sierpień 2019, segmentySprzedaż samochodów w Europie sierpień 2019, segmenty fot. JATO Dynamics

Tracą jednak praktycznie wszystkie segmenty. Ubiegły miesiąc na plusie zakończyły tylko samochody miejskie (+3 proc.) oraz modele typowo sportowe (+15 proc.).

Dacia Duster 2017Dacia Duster 2017 Dacia

Więcej o:
Komentarze (30)
Dacia Duster sprzedaje się świetnie nie tylko w Polsce. W Europie goni już VW Golfa
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • beetle83

    Oceniono 32 razy 22

    Duster, Polo, Sandero, Clio - auta które są u nas powszechnie pogardzane ze względu na "mało prestiżowy" charakter. Widać gdzie zaczynają się kompleksy.

  • kamuimac

    Oceniono 19 razy 13

    i nie ma w tym niczego dziwnego . Jest to jedyne sensowne auto w tym segmencie wielkości i tak zawieszone poniżej 15 tys euro w wersji fajnie wyposażonej .

    wie o tym każdy komu sie chciało przejść do salonu ot choćby na spacer - średni czas oczekiwania na wersje nie wystawione w salonie to 3-4 miesiecy od chwili zakupu .

  • Gość: Paweł

    Oceniono 15 razy 13

    Pierwsze dziesięć modeli z, raptem, trzech koncernów. VW, Renault i PSA. Nadchodzi czas oligopoli i tylko pozornej różnorodności.

  • fajny_zajety

    Oceniono 20 razy 10

    Nie bój żaby za 12 lat będą wszystkie śmigać po naszych drogach, cofnie się licznik o 200 000 km, założy auto gaz , wsypie trochę trocin do skrzyni biegów, napełni klimę propon butanem i wymieni się obicie kierownicy i drążek do skrzyni biegów bo na to u nas zwraca się uwagę, zejdzie jak woda na pustyni..

  • hulajnoga123

    Oceniono 6 razy 4

    ale fachowcy, wszyscy z kraju, gdzie nigdy nic nadzwyczajnego w motoryzacji nie wymyslono, oprocz Syrenki, ktora zdumiewa obcokrajowcow nieslychanie odwazna technologia. I chyba dlatego tak tutaj wszyscy pluja na Toyote, Renault, VW etc.

  • epik73

    Oceniono 9 razy 3

    Duster :) Z ciekawości wsiadłem do tego samochodu i jaka cena taki samochód.

  • misiek1959

    Oceniono 1 raz 1

    Wystarczy spojrzeć na niemieckie rankingi niezawodności aut 3-4 letnich. Dacia ma bezapelacyjnie miejsca na podium - bije się z Fiatem i Chevroletem.

  • ks-t

    Oceniono 1 raz 1

    Ciągle u nas panuje, wg mnie uzasadniona, opinia, że im mniej elktroniki, tym lepiej.Samochód jest do jeżdzęnia a nie do szpanowanaia. KUpiłem żonie nową Dacię Sandero i jest bardzo zadowolona. Jeżdzi na razie 3 lata, a w zasadzie 4 rok.

  • Gość: Arek

    Oceniono 19 razy 1

    Toyota globalnie sprzedaje najwięcej samochodów i trochę dziwne, że w Europie nie jest tak doceniana. Jak dla mnie to jest najlepsza marka motoryzacyjna

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX