Łączniki stabilizatora. Zasada działania, objawy awarii i koszty eksploatacji

Sprawność elementów zawieszenia to klucz do bezpiecznej i przyjemnej jazdy. Jednym z istotnych podzespołów są łączniki stabilizatora. Czego możemy się po nich spodziewać po latach eksploatacji?

Codzienna eksploatacja samochodu wbrew pozorom nie kończy się na uzupełnianiu poziomu paliwa, płynów, wymianie oleju i filtrów. To dopiero niewielki wycinek wszystkich obowiązków spoczywających na użytkowniku. Wiele z czynności serwisowych ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo codziennej jazdy. Obok układu hamulcowego to właśnie zawieszenie rzutuje na stabilność pojazdu w każdych. Jednym z elementów odpowiedzialnych za poprawną trakcję jest łącznik stabilizatora. Niestety, wraz z wiekiem podlega zużyciu – z czasem wymagać może wymiany na nowy. Podpowiadamy, jak działa i jakich należy spodziewać się kosztów podczas napraw serwisowych.

Jak działa łącznik stabilizatora?

W codziennej eksploatacji mało który kierowca zastanawia się nad stopniem zużycia poszczególnych elementów układu jezdnego w czasie jazdy, a tym bardziej nad spełnianą przez nie rolą. Użytkownik przeważnie dowiaduje się o ich istnieniu dopiero u mechanika informującego go o konieczności wymiany tajemniczej części. Jedną z nich pozostaje łącznik stabilizatora. Ten stosunkowo nieskomplikowany element spełnia bardzo istotne zadanie.

TRWA PLEBISCYT THE BEST OF MOTO. ZAGŁOSUJ NA SAMOCHÓD ROKU MOTO.PL I WYGRAJ NOWĄ HONDĘ CIVIC

W czasie jazdy na wprost zachowanie stabilności pojazdu nie jest trudnym zadaniem. Wystarczy do tego poprawnie ustawiona zbieżność zawieszenia, równe i odpowiednie ciśnienie w oponach oraz sprawne elementy resorujące. Sytuacja komplikuje się podczas pokonywania zakrętów, gdzie mocno dają o sobie znać prawa fizyki. Pierwsze skrzypce gra tutaj siła odśrodkowa, wynosząca ciężar pojazdu na zewnętrzne przednie koło. W efekcie, koła wewnątrz zakrętu szybko tracą przyczepność z podłożem z uwagi na odciążenie. W takim ustawieniu szybkie i bezpieczne pokonywanie ostrych łuków nie jest prostym zadaniem. W tej sytuacji wewnętrzne koła niemal unoszą się nad drogę.

Łącznik stabilizatoraŁącznik stabilizatora Materiały prasowe

Sposobem na pokonanie tego zjawiska jest połączenie lewego i prawego wahacza – dzięki temu ich praca będzie bardziej synchroniczna. Gdy prawy wahacz się uniesie, lewy także zostanie podniesiony, co istotnie poprawi stateczność pojazdu. Wahacze łączone są za pomocą stabilizatora i łączników stabilizatora. Łącznik wieńczą przeguby kulowe i gumowe elementy tłumiące, które w trakcie eksploatacji ulegają zużyciu, a także procesowi starzenia.

Warto dodać, że stosowanie opisywanego rozwiązania tylko przy przedniej osi przełoży się na podsterowną charakterystykę prowadzenia pojazdu, co docenią mniej doświadczeni kierowcy. Auto będzie stabilne w zakrętach, zaś w krytycznej sytuacji zacznie płużyć przodem – prostować zakręt. Instalowanie stabilizatorów także przy tylnej osi korzystnie wpływa na warunki trakcyjne. Stosowane jest przede wszystkim w autach o sportowym zacięciu, gdzie znacznie łatwiej o zjawisko nadsterowności, nawet w autach z napędem na przednią oś.

Jaka jest trwałość łączników stabilizatora?

Niestety, łącznik stabilizatora nie należy do trwałych elementów eksploatacyjnych. Ciężkie warunki pracy i delikatna budowa przekładają się na relatywnie krótką żywotność. Ten element często wymaga wymiany już po 20-30 tysiącach kilometrów jazdy po polskich

drogach. Co ciekawe, zazwyczaj dużo szybszemu zużyciu ulegają łączniki z prawej strony pojazdu – odzwierciedla to kondycję polskich dróg. Pamiętajmy, że łączniki podlegają wymianie parami, a o swoim zużyciu dają znać na kilka sposobów.

Objawy zużycia łączników stabilizatora i koszty ich wymiany

W pierwszej kolejności kierowca wyraźnie odczuje gorsze prowadzenie pojazdu nie tylko w zakrętach, lecz również na prostej drodze. Pojawi się wówczas charakterystyczne myszkowanie po drodze przy wszystkich prędkościach. W dalszym etapie do kabiny zaczną docierać irytujące stuki zwiastujące kres wytrzymałości łącznika. Pewną ocenę ich kondycji otrzymamy dopiero po wizycie u mechanika. Rozerwane, sparciałe gumowe elementy kwalifikują się tylko do wymiany. Koszt w zależności od marki i modelu oscyluje wokół kilkudziesięciu złotych. Sama wymiana nie nastręcza jakichkolwiek trudności i zajmuje maksymalnie kilka godzin.

Nie zwlekaj z wymianą łączników

Kondycja łączników stabilizatora w każdym pojeździe wpływa na sposób i pewność prowadzenia na drodze. Niski koszt zakupu i nieskomplikowana procedura serwisowa powinny skłonić kierowców do częstych wymian tych elementów, zwłaszcza mają na uwadze ich niską wytrzymałość oraz wpływ na bezpieczeństwo i komfort codziennej eksploatacji.

Łącznik stabilizatoraŁącznik stabilizatora Materiały prasowe

Więcej o:
Komentarze (6)
Łączniki stabilizatora. Zasada działania, objawy awarii i koszty eksploatacji
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Ciekawy

    Oceniono 2 razy 2

    Kilka godzin ? W jakim aucie ?

  • Gość: klm

    Oceniono 3 razy 1

    Bełkot i kupa bredni durnego michnikowego gimbusa.
    Ani słowa o tym, że zużycie amortyzatorów ma wpływ na zużycie łączników oraz popularne przejeżdżanie przez progi jednym kołem przy krawęzniku, gdzie próg jest niższy.

  • true_lysander

    Oceniono 3 razy 1

    Dobry tekst

  • jac_l_w

    0

    Żeby uszkodzenie łącznika dało o sobie znać gorszym prowadzeniem się samochodu, trzeba chyba wyjechać na tor wyścigowy. Przy normalnej jeździe jedynym zauważalnym objawem będą co najwyżej stuki na nierównościach. Płużenie przodem (skąd ten termin?) można między bajki włożyć. A przy okazji: KAŻDY samochód dopuszczony do ruchu drogowego ma charakterystykę podsterowną, inaczej nie dostałby homologacji.

  • powerrubber

    Oceniono 3 razy -1

    Warto dodać, iż stabilizatory mogą być wyprodukowane z poliuretanu, co pozwala na wydłużenie żywotności.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX