Korytarz życia - wielu kierowców nadal nie umie go utworzyć. Ruszyła kampania "Życie ma pierwszeństwo"

Tworzenie korytarza życia to klucz do ratowania ofiar wypadków. Dzięki prawidłowemu zachowaniu kierowców, służby ratownicze mogą sprawnie dotrzeć do poszkodowanych. "Życie ma pierwszeństwo" to hasło nowej kampanii edukacyjnej skierowanej do kierowców.

„Życie ma pierwszeństwo” to nie tylko hasło. To przede wszystkim myśl, która powinna przyświecać każdemu kierowcy. Wystarczy być przewidującym i odpowiednio zachować się na drodze, by uratować komuś życie.

TRWA PLEBISCYT THE BEST OF MOTO. ZAGŁOSUJ NA SAMOCHÓD ROKU MOTO.PL I WYGRAJ NOWĄ HONDĘ CIVIC

Zwiększenie bezpieczeństwa na drogach jest jednym z priorytetów rządu. W tym celu podejmujemy odpowiednie działania legislacyjne. Wiemy, że musimy nieustannie kształtować odpowiednie postawy Polaków – a to jest możliwe dzięki takim kampaniom jak „Życie ma pierwszeństwo

- powiedział minister infrastruktury, przewodniczący KRBRD Andrzej Adamczyk.

Korytarz życia, 'Życie ma pierwszeństwo'Korytarz życia, 'Życie ma pierwszeństwo' GDDKiA

Rocznie na polskich drogach dochodzi do około 32 tysięcy wypadków. Do każdego z nich muszą dojechać służby ratunkowe. Często na drodze straży pożarnej, pogotowia ratunkowego czy policji stają kierowcy, którzy nie wiedzą, jak prawidłowo ustąpić służbom miejsca na drodze. Dlatego umiejętność tworzenia korytarza życia jest tak ważna. W wielu krajach kierowcy tworzą taki korytarz automatycznie dojeżdżając do zatoru lub skrzyżowania. Na polskich drogach niestety wciąż jest to rzadkość.

Często widzimy kierowców, którzy w ostatniej chwili nerwowo szukają sposobu, by zjechać do krawędzi jezdni. Byłoby to znacznie prostsze, gdybyśmy za każdym razem, gdy stajemy na światłach lub w korku, zatrzymywali się właśnie przy tej krawędzi, a nie jak to mamy w zwyczaju – na środku pasa ruchu. O korytarzu życia powinniśmy pamiętać przez cały czas poruszania się po drodze

– mówi Konrad Romik, sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przygotowała kampanię społeczną, która ma za zadanie edukować kierowców. Kluczowym elementem kampanii jest interaktywny spot, który znajdziecie tutaj:

 
W spocie pokazujemy, że nasze zachowanie za kierownicą ma realny wpływ na życie innych osób. Właśnie dlatego widz ma wolny wybór – to od niego zależy, jak skończy się pokazana historia. Wierzę, że dzięki temu poruszymy wyobraźnię kierowców i wpłyniemy na ich postawy. Każdy zaangażowany w realizację tej produkcji strażak czuł, że jest to wyjątkowy projekt, o ogromnym znaczeniu społecznym – dla strażaków jest to szczególnie ważne, bo zawsze chcemy dotrzeć do ofiar wypadków jak najszybciej, aby im pomóc

– mówi Tomasz Tomala, szef Gabinetu Politycznego Ministra Infrastruktury, strażak z Ochotniczej Straży Pożarnej w Woli Batorskiej.

Korytarz życia, a jazda pod prąd

Wielu kierowców nie tylko nie tworzy korytarza życia, ale również wykorzystuje go do własnych celów. Niejednokrotnie pisaliśmy o przypadkach, w których kierowcy stojący w korku zawracali i pod prąd próbowali wydostać się z zatoru, tym samym blokując przejazd służb ratunkowych. Kierowcy powinni pamiętać, że nawet kilkadziesiąt minut stania w korku to nic w porównaniu z możliwą utratą życia przez ofiary wypadku. Dlatego pamiętajmy, aby umożliwić przejazd służbom ratunkowym.

Korytarz życia, 'Życie ma pierwszeństwo'Korytarz życia, 'Życie ma pierwszeństwo' GDDKiA

Więcej o:
Komentarze (40)
Korytarz życia - wielu kierowców nadal nie umie go utworzyć. Ruszyła kampania "Życie ma pierwszeństwo"
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: ASDF

    Oceniono 21 razy 13

    "Byłoby to znacznie prostsze, gdybyśmy za każdym razem, gdy stajemy na światłach lub w korku, zatrzymywali się właśnie przy tej krawędzi, a nie jak to mamy w zwyczaju – na środku pasa ruchu." - za chwilę rowerzyści zaczną masowo protestować, że kierowcy są szeryfami i uniemożliwiają im przejazd stając na prawym skrajnym przy krawędzi jezdni.

  • Gość: Piotr

    Oceniono 5 razy 5

    Czy korytarz życia jest dodatkowym pasem dla motocyklistów? Tak wynika z moich obserwacji.
    Dlaczego z uporem pokazuje się korytarz życia na szerokich, 2-3 pasmowych jezdniach z pasem awaryjnym. Co zrobić, jeśli z jednej strony jest barierka, wysepka lub kolejny "ułatwiacz", z drugiej strony krawężnik 20 cm i słupki na chodniku? A co zrobić na 40 km zwężenia za Częstochowa w kierunku Warszawy? Dlaczego nikt o tym nie pisze?

  • jerypi

    Oceniono 7 razy 5

    Kto z nas nie zna takiej sceny: dwa pasy, przed skrzyżowaniem ze światłami, stale nierówno obciążone – na jednym (np. do jazdy na wprost) zawsze długa kolejka, drugi zawsze prawie pusty (bo np. do jazdy w lewo). No i oczywiście nie masz cwaniaka nad Polaka – jest mnóstwo gardzących frajerami kierowców wykorzystujących pusty pas żeby ominąć całą kolejkę i przed samymi światłami wymusić na wcisk wpuszczenie ich do tego pasa na wprost. I teraz: czy ja mam chorą wyobraźnię, czy słusznie przewiduję, że będzie wielu takich, co w myśl zasady -śmierć frajerom- tak samo będą traktowali korytarz życia.

  • tonz2

    Oceniono 17 razy 5

    Ja zawsze stosuję korytarz życia dla motocyklistów i usuwam się z drogi. O organy dawców trzeba dbać

  • jerypi

    Oceniono 3 razy 3

    Kto z nas nie zna takiej sceny: dwa pasy, przed skrzyżowaniem ze światłami, stale nierówno obciążone – na jednym (np. do jazdy na wprost) zawsze długa kolejka, drugi zawsze prawie pusty (bo np. do jazdy w lewo). No i oczywiście nie masz cwaniaka nad Polaka – jest mnóstwo gardzących frajerami kierowców wykorzystujących pusty pas żeby ominąć całą kolejkę i przed samymi światłami wymusić na wcisk wpuszczenie ich do tego pasa na wprost. I teraz: czy ja mam chorą wyobraźnię, czy słusznie przewiduję, że będzie wielu takich, co w myśl zasady „śmierć frajerom” tak samo będą traktowali pas życia.

  • Gość: doc_doc

    Oceniono 2 razy 2

    A dostosowanie przepisów - pas awaryjny na autostradzie ma swoje przeznaczenie i nie można na niego zjeżdżać np. w korku sunącym 5 km/h
    Zamieszczone obrazki namawiają do złamania przepisów...

  • Gość: M

    Oceniono 4 razy 2

    Do d... hasło wobec wszechobecnego egoizmu na drogach. Proponuję inne: „Im szybciej dojadą, tym szybciej posprzątają.”

  • eurotram

    Oceniono 2 razy 2

    Ale przynajmniej wreszcie pokazano szerszej publiczności jak powinien wyglądać korytarz życia na trójpasmówce. Na dwupasmówce to pikuś,a problem polega na tym,że wszelka "edukacja obrazkowa" umieszczona w dolnych częściach wiaduktów ogranicza się do pokazania korytarza życia na jezdni dwupasmowej.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX