Opinie Moto.pl: Nowe Audi A4 - Jakość w nowym wydaniu

Audi A4 przeszło metamorfozę. Tym samym weszło w zupełnie nową rolę, z którą wiąże się wielka odpowiedzialność.

Model A4 jest znany praktycznie każdemu. Nic dziwnego, w końcu jest z nami już od 25-lat. Według zeszłorocznego badania Otomoto, to właśnie ten samochód jest najczęściej szukany i kupowany na rynku wtórnym. Jest to bez wątpienia duże osiągnięcie, ponieważ ten rynek, w szczególności w Polsce jest naprawdę potężny.

Zobacz wideo: Pościg słowackiej policji za 20-letnim Polakiem

Najświeższa odsłona Audi A4 dość mocno się zmieniła. Front samochodu został dostosowany stylistycznie do tego, co mogliśmy poznać choćby z modelu A1. Tym samym został wprowadzony designerski efekt obniżenia przodu. Uzyskane zostało to przez wprowadzenie Single Frame. Dodatkowo przeprojektowano również zderzak, aby był bardziej agresywnie zarysowany. To nie wszystko. Wraz ze zmianami, modernizacji poddano również kształt reflektorów. Są one bardziej smukłe i swoim kształtem nawiązują do A1.

TRWA PLEBISCYT THE BEST OF MOTO. ZAGŁOSUJ NA SAMOCHÓD ROKU MOTO.PL I WYGRAJ NOWĄ HONDĘ CIVIC

Nowe Audi A4Nowe Audi A4 fot. TOMASZ PARZYCHOWSKI

Zmiany objęły też linię boczną oraz tył samochodu. Z boku doszły nowe przetłoczenia, które wpłynęły na efekt wizualny.

Opinie Moto.pl: Nowe Audi A4 - subtelniej we wnętrzu

Zdecydowanie mniej zmian zaszło we wnętrzu. Deska rozdzielcza nie uległa większym modernizacjom. Powiększono ekran centralny – ma on teraz 10,5 cala oraz zrezygnowano z klasycznego sterowania systemem infotaitment. Niestety w A4 nie ma już klasycznego pokrętła z przełącznikami. Wszystko musimy robić za pośrednictwem dotykowego ekranu. Szkoda, w szczególności, że konkurencja pozostała przy dwojakim rozwiązaniu.

Dzięki rezygnacji z klasycznego sterowania, w tunelu środkowym zrobiło się nieco więcej miejsca. Teraz pojawił się tam mały, zamykany schowek. Oczywiście warto też wspomnieć, że w tym aucie znajdziemy tylko jedno klasyczne USB. Reszta to USB-C, które staje się standardem w większości nowych samochodów.

Opinie Moto.pl: Nowe Audi A4 - Hybrydowa rewolucja

Audi dość mocno podkreśla swoją ekologiczną postawę. Kolejnym dowodem na to jest wprowadzenie w całej gamie A4 układu Mild Hybrid. Występuje on praktycznie w każdym wariancie (jedynym wyjątkiem jest 40 TDI).

Klienci mogą wybierać rodzaj napędu zarówno wśród jednostek spalinowych benzynowych, jak też wysokoprężnych. Na tę chwilę dostępne będą takie opcje jak: 35 TFSI – 150 KM, 40 TFSI – 190 KM, 45 TFSI – 245 KM, 30 TDI – 136 KM, 35 TDI – 163 KM oraz 40 TDI – 190 KM. Jak wspomniałem są one wyposażone w układ Mild Hybrid i instalację 12V.

Dzięki rozwiązaniu miękkiej hybrydy możliwe jest jechanie na samym prądzie przez około 40 sekund. To niedużo, ale dzięki temu możliwe było połączenie alternatora i rozrusznika. Takie rozwiązanie wpływa na lepszą pracę układu Start-Stop, do tego stopnia, że podczas dohamowania pojazdu silnik po prostu się wyłącza.

Nowością w szeregach Audi jest zmiana podejścia do modeli z serii „S”. Ten trend również dotknął model S4. Teraz pod maską usportowionej wersji tego auta, pracuje silnik wysokoprężny o mocy 347 KM (700 Nm). Podobnie jak u większych braci, również tutaj pojawił się system Mild Hybrid oraz elektryczna sprężarka, która ma za zadanie we wstępnej fazie podnosić ciśnienie doładowania, aby klasyczna turbosprężarka mogła od razu pracować z pełną wydajnością. Dzięki temu praktycznie wyeliminowano efekt turbodziury.

Opinie Moto.pl: Nowe Audi A4 - jak jeździ?

Podczas pierwszych jazd w kraju miałem okazję sprawdzić, jak jeździ się nowym A4 w wersji 45 TFSI w wersji nadwozia Avant. Jest to popularny wariant auta – przynajmniej, jeżeli chodzi o kombi. Oferuje on sporo przestrzeni we wnętrzu oraz obszerny bagażnik.

Wracając jednak do wrażeń z jazdy to jak przystało na Audi, wszystko działa poprawnie. Sportowy układ kierowniczy jest precyzyjny, a jego zmienna charakterystyka pracy, świetnie spisuje się w szczególności podczas dynamiczniejszej jazdy.

Warto też wspomnieć o układzie zawieszenia. Jego charakterystyka tłumienia jest bardzo dobra. Oferuje wysoki komfort podróżowania przy jednoczesnym odpowiednim poziomie sztywności, co jest ważne podczas dynamiczniejszej jazdy.

W tym zestawie świetnie spisuje się też dwulitrowy silnik benzynowy o mocy 245 KM, oferujący 370 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Dynamika jest zdecydowanie wystarczająca. Do tego w tym zestawie nie mogło zabraknąć napędu quattro, który w trudnych warunkach sprawdza się idealnie.

Można powiedzieć, że nowe A4 wydoroślało i stało się samochodem kompletnym. Naprawdę ciężko znaleźć jest – jak na tą chwilę, jakieś wady czy niedociągnięcia. Z pewnością wraz z najnowszą generacją wprowadzona została nowa jakość w tym modelu.

Opinie Moto.pl: Nowe Audi A4 - ile kosztuje?

Klienci zainteresowani zakupem nowego A4 mogą wybrać jedną z trzech wersji wyposażenia: Basic, Advanced oraz S-line. Takie same opcje są w przypadku wykończenia wnętrza. Co ważne pakiety można ze sobą łączyć.

Najtańsza odmiana nowej A4 kosztuje od 132 900 zł. Dotyczy to wersji 35 TFSI z manualną skrzynią biegów oraz nadwoziem Limusine. Audi postanowiło od razu wprowadzić na rynek również wariant Allroad.

Charakteryzuje się on podniesionym o 35 mm nadwoziem, katem natarcia 14,7 stopnia i kątem zejścia 16,8 stopnia. Jego cena startuje od 195 400 zł. Jednak w tym przypadku podstawą jest 40 TDI z automatyczną skrzynią S tronic. Najbardziej usportowiony wariant S4 – przynajmniej na razie, otwiera cennik kwotą 318 900 zł.

Wraz z nową A4 w ofercie pojawią się pakiety promocyjne. Oferują ciekawe wyposażenie, które często jest wybierane przez klientów. Wybór jednego z takich pakietów (np. Comfort, Technology albo Exterior) pozwala zaoszczędzić sporo pieniędzy. Jest to ważne, ponieważ choć cena podstawowa A4 nie jest zła, to po przeklinaniu się przez listę opcji, cena szybko może podskoczyć. Najlepszym tego przykładem jest testowy egzemplarz, który miał dodatków za bagatela ponad 100 tys. zł.

Więcej o: