Jak działa alternator w samochodzie?

Alternator to inaczej prądnica prądu przemiennego, która odpowiedzialna jest za produkcję prądu. Innymi słowy: alternator nieustannie ładuje baterie w akumulatorze, potrzebne do pracy silnika. Jak działa alternator i jak rozpoznać jego prawidłową pracę?

Alternator

Podczas pracy alternatora zmienia się przede wszystkim pole magnetyczne, które przechodzi przez uzwojenia stojana. Budowa alternatora jest schematem raczej zaawansowanym, jednak jego zrozumienie nie jest niemożliwe. 

Zobacz wideo: Zderzenie trzech ciężarówek na DK8 na Dolnym Śląsku


Alternator składa się głównie z nieruchomego stojana, który zbudowany jest z izolowanej, stalowej ramki z trzema uzwojeniami. Rozłożone są one co 120 stopni, dokładnie na obwodzie wcześniej wspomnianego stojana. Wirnik znajdujący się wewnątrz odpowiedzialny jest za wytwarzanie pola magnetycznego. 

Pasek napędowy, którego zadaniem jest ładowanie alternatora, napędzany jest przez wał korbowy silnika. W tym miejscu występuje mocno zróżnicowane pole magnetyczne. Z związku z tym jest potrzebna specjalna kontrola napięcia na wyjściu. 

Jak sprawdzić alternator

Sprawdzanie alternatora odbywa się przy pomocy dowolnego sprawnego przyrządu, który mierzy napięcie stałe o odpowiednim zakresie. Sprawdzanie poprawności alternatora można rozpisać w kilku prostych krokach: 

  • Na wyłączonym silniku należy podłączyć akumulator do przyrządu pomiarowego. Dokonać pomiaru i zapisać otrzymane dane. 
  • Odpalić silnik i sprawdzić, czy kontrolka ładowania akumulatora przestała się świecić na desce rozdzielczej auta. Badanie kontynuujemy.
  • Czas na dwuminutową pracę silnika bez obciążenia.
  • Ponownie należy zmierzyć napięcie na zacisku akumulatora. Uzyskana liczba powinna być wyższa od 13V. 
  • Należy włączyć dmuchawę na maksymalne obroty i ogrzewanie tylnej szyby przy obrotach silnika równych 2000 obr/min. Przy poprawnej pracy alternatora napięcie powinno wynosić nie mniej niż 13,5V.

W czasie eksperymentu oraz także poza nim należy obserwować kontrolkę ładowania alternatora. To dzięki niej jesteśmy w stanie zaobserwować wszelkie nieścisłości w pracy silnika. 

Jak podłączyć alternator

By prawidłowo podłączyć alternator należy postępować według kilku prostych wskazówek. Przede wszystkim alternator należy podłączać do akumulatora za pomocą grubego i sprawdzonego przewodu elektrycznego. Biegun dodatni akumulatora powinien łączyć się z izolowaną śrubą alternatora oznaczoną +B. Ujemny biegun akumulator podpinamy do masy pojazdu. 


Jeśli chodzi natomiast o styki pomocnicze na alternatorze, powinny one być podłączone następująco:

  • “S” służy do pomiaru napięcia ładowania bezpośredniego na stykach akumulatora i powinno być połączone z biegunem dodatnim akumulatora;

  • “IG” to napięcie, które pojawia się w instalacji pojazdu; łączy się po plusie;

  • “L” to kontrolka ładowania, która łączy się między plusem na stacyjce a wspomnianym kabelkiem “L” na alternatorze;  
Więcej o:
Komentarze (9)
Jak działa alternator w samochodzie?
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • true_lysander

    Oceniono 6 razy 6

    Pytanie pierwsze, czy Julia jest blondynką. Pytanie drugie, warunkowe, czy Julia rozumie temat o którym pisze. Jeżeli odpowiedz na pytanie drugie jest negatywna, co łączy Julię z szefem działu „motoryzacja”?

  • Gość: julek srulek

    Oceniono 6 razy 6

    Julka to czlowiek renesansu- o dziwo po polonistyce. Zna sie na wszystkim i niczego dobrze nie umie. Niestety sporo takich ludzi dzisiaj.

  • Gość: ChrisMechanic

    Oceniono 6 razy 6

    O matko i córko! Co to za język? Bo ma pewno nie polski! A gdzie u Was korekta??
    "Sprawdzanie poprawności alternatora"
    "W czasie eksperymentu oraz także poza nim należy obserwować kontrolkę ładowania alternatora. To dzięki niej jesteśmy w stanie zaobserwować wszelkie nieścisłości w pracy silnika"
    Czy Pani wie, co to jest eksperyment? I od kiedy kontrolka ładowanie informuje o poprawności pracy silnika??
    Takich artykułów nie powinni pisać laicy mający zerowe pojęcie o temacie...

  • Markus Q.

    Oceniono 6 razy 6

    Julia sporo dzisiaj skasuje za wierszówkę,tematów do opisania jeszcze sporo- tyle ile śrubek w aucie??

  • Markus Q.

    Oceniono 6 razy 6

    A jak działają wycieraczki w samochodzie?
    Brakuje jeszcze informacji jak działają zagłówki i pasy bezpieczeństwa bezwladnosciowe,prędkosciomierz,obrotomierz, wskaźniki świateł ,zamki drzwiowe , łożyska piast kół, hamulce tarczowe,ESP itd..........
    Super dziennikarstwo ?

  • kacperkajak

    0

    Pomjając pozostałe „kwiatki”
    „Przede wszystkim alternator należy podłączać do akumulatora za pomocą grubego i sprawdzonego przewodu elektrycznego.” - zawsze myślałem, że przewód powinien być „o odpowiednim przekroju” do zaleceń producenta a nie „gruby”

  • b_fett

    0

    no przecie stwarza alternatywe...... np dla lewatywy prawatywe....

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX