Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX
Po co jest fotelik samochodowy?
Fotelik samochodowy
Fotelik samochodowy ma przede wszystkim chronić dziecko, będące pasażerem samochodu, przed skutkami zderzenia z innym pojazdem lub przed gwałtownym hamowaniem. Siły działające na ciało dziecka podczas jazdy są naprawdę różnorodne, dlatego warto zadbać o odpowiednie zabezpieczenie najmłodszego pasażera. Foteliki samochodowe oceniane są jako podstawowy sposób ochrony biernej w trasie.
To nagranie z wypadku pokazuje, dlaczego powinniśmy wozić dziecko w foteliku:
Foteliki samochodowe można zamontować na siedzeniu poprzez użycie pasów bezpieczeństwa lub za pomocą systemu Isofix. Składa się on z dwóch uchwytów, które znajdują się między siedziskiem a oparciem fotela.
Fotelik samochodowy, a siedzisko
W Europie przyjął się podział fotelików samochodowych na pięć grup wagowych:
- Grupa 0 dla dzieci o wadze do 10 kg (wiek: od urodzenia do 6–9 miesięcy)
- Grupa 0+ dla dzieci o wadze do 13 kg (wiek: od urodzenia do 12–15 miesięcy)
- Grupa I dla dzieci o wadze od 9 do 18 kg (wiek: 9 miesięcy – 4 lata)
- Grupa II dla dzieci o wadze od 15 do 25 kg (wiek: 4–6 lat)
- Grupa III dla dzieci o wadze od 22 do 36 kg (wiek: 6–11 lat)
Jeśli chodzi natomiast o siedziska samochodowe, są przeznaczone dla większych dzieci. Przepisy, które weszły w życie w 2019 roku określają, że podstawkę zamiast fotelika można stosować, gdy dziecko waży powyżej 25 kilogramów. Zazwyczaj są one przystosowane dla dzieci do 36 kilogramów. Jeśli pasażer waży więcej, nie musi już jeździć ani w foteliku, ani w siedzisku. Taka podkładka przede wszystkim ochrania brzuch większego dziecka, a ograniczniki na pasy znacznie zmniejszają siłę nacisku.
Fotelik samochodowy dla niemowlaka
Fotelik samochodowy dostosowany do niemowlaka powinien być przede wszystkim nowy. Trwałość wykorzystywanych materiałów przy produkcji takich fotelików wynosi zazwyczaj od 3 do 5 lat. Przed zakupem takiego fotelika warto sprawdzić przede wszystkim zgodność zabezpieczeń z autem.
Należy także sprawdzić, czy zapięte pasy nie będą się wrzynały w ciało dziecka. Taki fotelik samochodowy dla niemowlaka powinien spełniać europejskie normy bezpieczeństwa ECE R44/04. Wielu producentów oferuje także dodatkowe ułatwienia, jak moskitiery na lato lub folie przeciwdeszczowe.
-
Pierwszy dzień obowiązkowej jazdy na suwak. Przez cały dzień obserwowaliśmy błędy kierowców. Mamy pięć ważnych wniosków
-
Jazda na suwak i korytarz życia obowiązkowe od 6 grudnia. Droga do pracy teoretycznie będzie wyglądać zupełnie inaczej
-
Autostrada A2 rusza na wschód. Pierwszy z trzech odcinków między Mińskiem a Siedlcami coraz bliżej
-
Samochód podpowie kierowcy kiedy zmieni się światło. To dopiero projekt, ale ma szanse się sprawdzić
-
Renault Clio 1.3 TCe - opinie, test, spalanie. Odmłodzony przebój z najmocniejszym silnikiem
- "Bezwypadkowy", "pierwszy właściciel", czyli jak nie dać się nabrać sprzedawcy
- W taką pogodę na drogach często pojawia się czarny lód. Jak uniknąć niebezpieczeństwa?
- Opony do samochodów elektrycznych - gdzie jest granica pomiędzy tworzeniem opony o małym oporze toczenia, a właściwościami jezdnymi?
- Power of Choice, czyli jak nie dać się zwariować w czasach elektromobilności
- Ile kosztuje eksploatacja samochodu elektrycznego? Sprawdzamy czy to się opłaca na przykładzie Renault ZOE
Forum
- Komunizm (21)
- Opony zimowe czy wielosezonowe (45)
- Mam nadzieję, że 3ci pas nie powstanie. (12)
- bliskie spotkania III stopnia (7)
- Z czego wynika tak wysoka cena katalizatora? (6)
- trzepanie kasy za brak OC (22)
- OT - pytanie o władzę Prezesa NIK (20)
- OT - płacz to chyba jest teraz? (19)
- Ponad 200 osób ginie w Polsce rocznie na pasach (49)
- OT - dziś orzeczenie SN w sprawie "wyroku" TSUE (22)
Gość: łukash
0
dzisiaj Yanosik w aucie i fotelik dla dziecka to obowiązek!