Płyn chłodniczy - funkcja, rodzaje, jaki wybrać. Ile kosztują usterki układu chłodzenia?

Usterki układu chłodzenia mogą okazać się bardzo kosztowne. Dlatego tak ważny jest płyn chłodniczy. Jaką pełni funkcję, jaki rodzaj płynu chłodniczego wybrać i ile on kosztuje?

Jaką funkcję ma płyn chłodniczy?

Sprawne działanie układu chłodzenia nie byłoby możliwe bez skutecznej pracy chłodnicy, pompy wody, nienagannej szczelności wszystkich przewodów, a także krążącego w obiegu płynu chłodniczego. Współpraca wszystkich elementów gwarantuje zachowanie idealnych warunków pracy silnika. Jednak to odpowiedni poziom, jakość i kondycja płynu chłodniczego ma ogromny wpływ na wydajność całego procesu chłodzenia.

Płyn chłodniczy odpowiada za odbieranie temperatury, energii cieplnej z silnika i przenoszenie jej do chłodnicy – powstającej podczas spalania mieszanki paliwowej w cylindrach. Co więcej, dzięki odpowiedniemu składowi chemicznemu, zapobiega korozji kanałów chłodniczych i gromadzeniu się kamienia we wnętrzu układu. Podobnie jak woda, płyn chłodniczy posiada imponującą zdolność magazynowania energii cieplnej. Dodatkowo, dzięki zawartości 50 proc. glikolu etylowego lub propylenowego, jest cieczą niezamarzającą. To wyklucza ryzyko zamarznięcia płynu w układzie, co w konsekwencji oznaczałoby uszkodzenie przewodów, chłodnicy, a nawet bloku silnika.

Jaki płyn chłodniczy wybrać?

Na rynku znajdziemy ogromny wybór gotowych do zastosowania płynów chłodniczych czy koncentratów – do zmieszania w odpowiednich proporcjach z wodą destylowaną. Wbrew powszechnym opiniom, kolor płynu nie świadczy o jego parametrach. Producenci stosują różne barwniki dla wyróżnienia swojego produktu.

Płyn chłodniczy IAT - co to znaczy?

Prawdziwe znaczenie ma technologia w jakiej został wytworzony dany płyn. Technologia IAT to nieorganiczny płyn chłodniczy, który powinniśmy wymieniać co dwa lata. W tym przypadku szybko odkładają się krzemiany w układzie, co sprawia, że wnętrze układu jest wzorowo zabezpieczone przed korozją. Jego podstawowym składnikiem są wspomniane krzemiany. Po czasie ze ścianek wewnątrz obiegu odrywają się całe fragmenty nagromadzonych odpadów, doprowadzając do zatykania kanalików chłodniczych.

Płyn chłodniczy OAT

Płyny organiczne OAT to bezkrzemianowe produkty wzbogacone o kwasy organiczne tworzące na powierzchni ochronną powłokę. Warstwa tworzona przez płyny organiczne jest przeszło dwudziestokrotnie cieńsza w porównaniu do płynów nieorganicznych – dzięki czemu gwarantuje lepszą wymianę cieplną. Płyny z tej rodziny podlegają wymianie co pięć lat. Musimy jednak pamiętać, że nie nadają się do pojazdów starszego typu – płyn może uszkadzać chłodnice, luty i elementy gumowe.

Płyn chłodniczy HOAT

Ostatnią grupą są płyny HOAT. Produkt hybrydowy wykorzystujący krzemiany i kwasy organiczne przeznaczony jest do stosowania we wszystkich pojazdach. Co istotne, jego wytrzymałość określono również na pięć lat.

Ile kosztuje płyn chłodniczy?

W zależności od producenta, 5-litrowe opakowanie płynu chłodniczego kosztuje od 30 do 120 złotych. Nieco taniej wychodzi koncentrat mieszany z wodą destylowaną. Należy też pamiętać, żeby nie mieszać ze sobą różnych płynów. Rozmaite firmy mogą stosować inne dodatki uszlachetniające, które po wymieszaniu z innymi mogą się wzajemnie eliminować. Warto też starannie dopasować płyn, zwłaszcza do nowoczesnego samochodu. Rodzaj cieczy znajdziemy w instrukcji obsługi. Polecamy też konsultację z doświadczonym mechanikiem.

>>> Jak wybrać bezpieczne płyny eksploatacyjne? Odpowiada rzecznik ITS:

Zobacz wideo

Kosztowne awarie układu chłodzenia. Ile kosztuje awaria układu chłodzenia?

Najczęstszą przyczyną awarii układu chłodzenia są defekty elementów osprzętu – termostatu, wentylatora czy pompy wody. Każdy z wymienionych podzespołów ma kluczowe znaczenie. Równie często spotykaną usterką są nieszczelności prowadzące do systematycznego zmniejszania ilości płynu w układzie. W konsekwencji, układ nie jest w stanie wydajnie odprowadzać ciepła z silnika. Poza przegrzaniem jednostki napędowej, może dojść do uszkodzenia uszczelki pod głowicą, a nawet zatarcia motoru. To skrajna sytuacja ale nie niemożliwa. Remont skomplikowanego silnika pochłonie nawet kilkanaście tysięcy złotych. Popularnego około 3-4 tysięcy.

W zdecydowanej większości niedoskonałości układu chłodzenia mechanik usunie niskim kosztem rzędu kilkudziesięciu lub kilkuset złotych. Wymiana nieszczelnych przewodów, termostatu czy wentylatora nie zajmuje też wiele czasu. Diagnostykę powinniśmy zacząć od sprawdzenia poziomu płynu w układzie. Duże ubytki oznaczają wyciek lub uszkodzoną uszczelkę pod głowicą. Płyn chłodniczy może przedostawać się do komór spalania, lub co gorsza do oleju. Zlokalizowanie i usunięcie wycieków prawie zawsze gwarantuje rozwiązanie problemu. Uszkodzona uszczelka pod głowicą niestety wiąże się z poważnymi wydatkami, które w wiekowych pojazdach mogą przekraczać jego wartość.

Kolejną przyczyną grzania się silnika może okazać się zabrudzona liśćmi lub błotem chłodnica, przez co mocno spada jej wydajność. Uszkodzony silnik wentylatora czy wiązka elektryczna da podobny rezultat. Sprawdzając układ chłodzenia specjalista sprawdzi każdą z możliwych przyczyn po kolei, wykluczając możliwe przyczyny.

Jak często sprawdzać płyn chłodniczy?

Płyn chłodniczy obok oleju silnikowego i płynu hamulcowego jest jedną z najważniejszych cieczy w każdym pojeździe. Od niego zależy utrzymanie optymalnych warunków termicznych silnika. Przy coraz większym skomplikowaniu jednostek napędowych i samego osprzętu, należy regularnie sprawdzać jego poziom i co kilka lat wymieniać. Zaniedbania serwisowe szybko odbiją się na kondycji mechanicznej i wymuszą kosztowną interwencję mechanika.

Więcej o:
Copyright © Agora SA