Echa wypadku w Berlinie. Część polityków chce zakazu wjazdu SUV-ów do centrów miast

Po tragicznym wypadku w Berlinie, w którym zginęły cztery osoby, w tym trzyletnie dziecko, nie milkną echa dyskusji o zakazie wjazdu SUV-ów do centrów miast. Przez Niemcy przetacza się fala protestów.

W piątek 6 września w Berlinie na ruchliwej Invalidenstrasse doszło do tragicznego wypadku. Na chodnik wjechał rozpędzony SUV. Zginęły cztery osoby: dwóch mężczyzn w wieku 28 i 29 lat, 64-letnia kobieta i jej 3-letni wnuk. Kilka osób trafiło do szpitali, w tym matka zabitego trzylatka oraz kierowca SUV-a, jego sześcioletnia córka i jej 67-letnia babcia.

Media w całym kraju informowały o wypadku, a w internecie rozgorzała dyskusja na temat SUV-ów. Według niektórych samochody tego typu powinny mieć zakaz wjazdu do centrów miast. Temat podchwycili politycy, a przez Niemcy przetoczyła się fala protestów.

Wypadek w Berlinie. SUV-em do centrum nie wjedziesz

Burmistrz dzielnicy Berlin-Mitte Stephan von Dassel po wypadku powiedział w rozmowie z dziennikarzami "Tagesspiegel”:

Samochody z napędem 4x4 przypominające czołgi nie są pojazdami, które można uznać za dobre do miast. Każdy błąd kierowcy powoduje zagrożenie życia ludzi – argumentował. Samochody tego rodzaju są nieodpowiednie w miastach także dlatego, że są zabójcami klimatu.

Z drugiej strony barykady słychać było zupełnie inne głosy. Jeden z dziennikarzy "Nuernberger Nachrichten" zripostował wypowiedź von Dessela, zadając pytania retoryczne:

Apelowanie o zakaz SUV-ów w śródmieściu jest niezrozumiałe. Czy burmistrz Berlina żądałby zakazu dla transporterów, gdyby bus wjechał w grupę czterech osób? Albo Fiat Panda?

"Muenchner Merkur” poszedł jeszcze dalej, traktując ewentualny zakaz wjazdu SUV-ów do centrów miast jako atak na wolność:

Zabronić sportowych SUV-ów! Przepędzić kierowców! Każdemu mieszczuchowi przydzielić co najwyżej małe auto lub rower! Ktoś ma jeszcze na szybko jakiś głupi pomysł w debacie o SUV-ach? (...) Społeczeństwo może narzekać lub wyśmiewać się z napędu na wszystkie koła na miejskim asfalcie. Jednak państwo w gospodarce rynkowej nie może dyktować, kto jakim samochodem ma jeździć.

Faktem jest, że SUV-y emitują więcej szkodliwych substancji niż zwykłe samochody w tych samych segmentach. Ponadto z raportu amerykańskiej organizacji NHTSA wynika, że piesi faktycznie częściej giną pod kołami SUV-ów niż innych aut. Pisaliśmy o tym w tym artykule: Piesi znacznie częściej giną pod kołami SUV-ów niż zwykłych aut.

A co Wy sądzicie na ten temat? Zachęcamy do komentowania i oddawania głosów w poniższej sondzie.

Czy twoim zdaniem zakaz wjazdu SUV-ów do centrów miast to dobry pomysł?
Więcej o:
Komentarze (18)
Wypadek w Berlinie. Niektórzy chcą zakazu wjazdu SUV-ów do centrów miast
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: szeherezada

    Oceniono 9 razy 7

    To naprawdę idiotyzm!! Mam rozumieć, że gdyby w tych ludzi uderzył dostawczak to by przeżyli ?? A przecież mnóstwo dostawczaków jeździ po mieście. Im też zakażą wjeżdżać ?

  • yasiaq

    Oceniono 3 razy 3

    To świetny pomysł. Powstaną dzięki niemu nowe miejsca pracy. Np zakłady przerabiające SUVy na bankowozy za pomoca montażu kasetki na walory w miejsce koła zapasowego albo na dostawczaki przez montaż kratki na zawiaskach w bagażniku? Najważniejse żeby praca była..

  • liczbynieklamia

    Oceniono 2 razy 2

    Uważam, że to świetny pomysł. Moda na SUV-y tak się upowszechniła, że wszyscy mają już SUV-y i za chwilę nikt ich nie będzie kupował. Jeżeli szybko nie będzie mody na nowy rodzaj samochodu, producentów aut czekają ciężkie czasy. Jak się teraz zakaże SUV-ów, to ludzie będą musieli kupić coś nowego. Zamiast połączenia osobówki z terenówką będzie co innego - np. CUV Cabrio Utility Vehicle - połączenie kombi z kabrio (dziura w dachu nad kierowcą, kierowca jeździ na stojąco) albo AUV - Amphibious Utility Vehicle - połączenie kombi z amfibią (napęd na śrubę najpierw za dopłatą 10 tysięcy, a w kolejnych modelach niedostępny nawet w opcji).

  • Gość: at

    Oceniono 4 razy 2

    A może zrobić całkowity zakaz wjazdu pojazdów o całkowitej masie powyżej 3.5 tony, samochody pancerne polityków też się na to załapią, a dostawy do sklepów będą dowoziły ryksze i furmanki.

  • jac_l_w

    Oceniono 9 razy 1

    Chwilunia, nie po to niemiecki przemysł samochodowy zainwestował dziesiątki miliardów ojro w produkcję SUV-ów, żeby teraz klienci nie mogli nimi jeździć. Nie po to setki tęgich głów na całym świecie wymyślało te wszystkie commanding position, znakomitą widoczność, przedzieranie się przez miejską dżunglę, wymarzone poczucie pewności siebie słabej kobietki w wysokim samochodzie, bezpieczeństwo (przy zderzeniu z mniejszym) itp, żeby teraz wszystko poszło do kosza. A jeśli już zakazyawać SUV-ów, to co pickupami, CUV-ami, crossoverami, hybrydowymi SUV-ami, elektrycznymi SUV-ami itp? Gdzie ma przebiegać granica między złem i dobrem?

  • Gość: audsajder

    Oceniono 2 razy 0

    SUV to samochód do niczego nie przydatny na teren za słaby w mieście za duży przeważnie jeżdżą nim kobiety i do tego ślamazarnie taka nadmuchana bąbka

  • Gość: Tom

    Oceniono 2 razy 0

    Mało tego, Suvy również dla motocyklistów to zakała...Tak jak jadąc motocyklem za zwykłym samochodem osobowym widać mniej więcej co się dzieje przed nim to za takim suv"em nie widać nic. Kolejna sprawa, że w Suvach jeżdzą najczęściej kobiety i to takie, które w samochodach nie czują się za pewnie a mężowie kupują swoim żonkom żeby były bezpieczne. To co nie raz robią kobiety w Suvach woła o pomstę...

  • Gość: asd

    0

    Był kiedyś wywiad z kimś ze szpitala. Zaskoczyło mnie, gdy mówili, że statystyczny zabójca w Warszawie to "pani około czterdziestki, w SUVie, akurat poprawiała makijaż".

  • Mariusz Małecki

    Oceniono 6 razy 0

    Jestem przeciwko SUVom. Nie lubię ich. Do tego ich kierowcami są najczęściej nowobogackie dupki kompletnie nie potrafiące nad nimi zapanować i ich zaparkować. Tak dla zakazu dla takich samochodów

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX