GITD: Odcinkowy pomiar prędkości działa świetnie. NIK: Co drugie wykroczenie nie jest karane

Najwyższa Izba Kontroli z jednej strony chwali działanie odcinkowego pomiaru prędkości, ale z drugiej go krytykuje. Tymczasem GITD krytyki zdaje się nie dostrzegać.
Ponad trzy lata kontroli i pozytywne efekty wykorzystania odcinkowych pomiarów prędkości (opp) są widoczne. Liczba wypadków spadła o ponad połowę (57,1 proc.), ofiar śmiertelnych aż o 71,1 proc., a rannych o 56,3 proc. – te dane potwierdzają, że w miejscach objętych odcinkowymi pomiarami prędkości jest bezpieczniej. (...) Urządzenia miały zmienić zachowania kierowców i skłonić do przestrzegania prędkości na całej długości monitorowanego odcinka – z jakim rezultatem? Aż 83,8 proc. kierowców jeździ z dozwoloną prędkością. Zmianę zachowania kierowców potwierdza sama Najwyższa Izba Kontroli

- czytamy w komunikacie Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym, która podlega pod GITD.

To prawda. NIK informuje o skuteczności odcinkowego pomiaru prędkości, ale jednocześnie informuje o tym, że wiele rzeczy wciąż wymaga poprawy.

NIK o odcinkowym pomiarze prędkości

W swoim raporcie dotyczącym odcinkowego pomiaru prędkości NIK nadmienia, że strategia systematycznego zmniejszania wypadków co prawda jest realizowana, ale nie w taki sposób, w jaki zakładano.

Wypadki w PolsceWypadki w Polsce Fot. NIK

Odpowiedzią na niezadowalający poziom bezpieczeństwa na polskich drogach i liczbę ofiar śmiertelnych wypadków drogowych miał być projekt „Budowa systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym”. Według ustaleń NIK na etapie planowania tej inwestycji ani Ministerstwo Infrastruktury, ani Główny Inspektorat Transportu Drogowego nie dokonały kompleksowej analizy potrzeb w zakresie liczby urządzeń rejestrujących i ich lokalizacji.

Zakupione urządzenia rejestrujące do odcinkowych pomiarów prędkości sprawowały nadzór jedynie nad 77 km dróg krajowych, co stanowiło niespełna 1 proc. ogółu długości tych dróg w Polsce. W konsekwencji średnia długość opp wynosiła zaledwie 2,7 km zamiast planowanych 10 km. Przez tak niewielki zakres ich oddziaływania urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości nie mogły znacząco wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, zakładaną w strategii bezpieczeństwa ruchu drogowego, której celem było znaczne zmniejszenie liczby wypadków i ich skutków, a w szczególności liczby ofiar śmiertelnych.

>>>Wyobraźnia piratów drogowych sprawia, że niektórych wypadków bardzo trudno uniknąć. Zobacz wideo z wyjątkowo zaskakujących sytuacji:

Odcinkowy pomiar prędkości - lokalizacje

Odcinkowy pomiar prędkości - lokalizacjeOdcinkowy pomiar prędkości - lokalizacje Fot. NIK

Wybór lokalizacji 29 urządzeń do odcinkowych pomiarów prędkości trwał dwa i pół roku, jednak nie był pozbawiony wad. Odpowiedzialny za planowanie i realizację projektu Główny Inspektorat Transportu Drogowego właściwie rozmieścił 18 z nich, instalując je na odcinkach dróg krajowych charakteryzujących się wysoką wypadkowością i jej skutkami (ofiarami). Takich warunków nie spełniało osiem lokalizacji. Ponadto urządzenia do obsługi trzech kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości zlokalizowano w bliskiej odległości od siebie. Odcinki te zastąpiły planowany wcześniej jeden dłuższy. Zdaniem NIK było to niecelowe i niegospodarne. Uniemożliwiło bowiem objęcie dwóch innych odcinków dróg krajowych nadzorem.

Odcinkowy pomiar prędkości już się zwrócił. Choć jest jedno "ale"

Funkcjonowanie odcinkowych pomiarów prędkości, w przeliczeniu na oszacowane koszty jednego wypadku oraz koszty ofiar śmiertelnych, przyniosło szacunkowy efekt korzyści społecznych w wysokości 120 mln zł, który ponad 12-krotnie przewyższył koszty zakupu i utrzymania tych urządzeń

- czytamy w raporcie NIK. Ale jest też druga strona medalu.

Spośród 204 tys. zarejestrowanych i zweryfikowanych wykroczeń popełnionych w latach 2015-2017 na odcinkach dróg objętych opp w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego dopuszczono do przedawnienia aż 115 tys. (57 proc.), o wartości kar wynoszącej ok. 26,3 mln zł. W przypadku całego systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym przedawniło się aż 1,6 mln wykroczeń, o wartości kar wynoszącej ok. 371 mln zł. Przyczyną tego były wadliwe regulacje prawne w zakresie możliwości ustalania i karania sprawców wykroczeń, a przede wszystkim niewystarczająca obsada kadrowa Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.

W związku z tymi problemami GITD znacząco ograniczał również rejestrację wykroczeń, poprzez programowanie urządzeń nawet o 30 km/h powyżej prędkości dozwolonej na danym odcinku drogi, czyli znacznie powyżej wartości określonej w Prawie o ruchu drogowym (kodeks dopuszcza 10 km/h). Tym samym kreował on nowe ograniczenia prędkości na odcinkach dróg objętych automatycznym nadzorem, co nie znajdowało podstawy prawnej i szacunkowo ośmiokrotnie zmniejszyło liczbę procedowanych spraw oraz uniemożliwiło nałożenie kar za przekroczenie prędkości, wynoszących w latach 2015-2018 co najmniej 2,8 mld zł, w tym 410 mln zł na odcinkowych pomiarach prędkości.

Jak działa odcinkowy pomiar prędkości

System opp oblicza czas, który upłynął od chwili minięcia pierwszej bramki, do momentu przejechania przez drugą bramkę. Na tej podstawie wylicza średnią prędkość przejazdu na monitorowanym odcinku. Jeśli będzie ona większa, niż pozwalają limity, kierowca otrzyma mandat. O ile większa? Zasada jest identyczna jak w przypadku fotoradarów. Przekroczenie prędkości o 10 km/h i mniej nie jest rejestrowane. Nikt nie sprawdza kierowców tzw. metodą na partyzanta - wszystkie miejsca kontroli są odpowiednio oznakowane.

Odcinkowy Pomiar PrędkościOdcinkowy Pomiar Prędkości Źródło: CANARD/GITD

Więcej o:
Komentarze (30)
GITD: Odcinkowy pomiar prędkości działa świetnie. NIK: Co drugie wykroczenie nie jest karane
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • frelek1

    Oceniono 21 razy 19

    Kiedy monitoring odległości między pojazdami i kary za jazdę na zderzaku?

  • gzesiolek

    Oceniono 11 razy 7

    Czyli system działa, ale za mało się goli kierowców przekraczających najmniej...

  • Gość: gość

    Oceniono 2 razy 2

    w lokalizacji 3 w latach 2011-2014 były dwa trupy na przejściach dla pieszych - w następnej wiosce 3 km dalej był kolejny trup. I dlatego ustawiono pomiar prędkości - zamiast fotoradaru.

  • Gość: alFred

    Oceniono 1 raz 1

    Beznadziejny wybór miejsca opp w Tarnowskich Górach. Zainstalowany jest na obwodnicy Tarn-Gór pomiędzy zjazdami na Gliwice i na Bytom. Na tym odcinku nie da się od godz. 6 rano do późnego wieczora osiągnąć więcej niż 30 km/h. Tam jest wieczny korek. A w nocy kierowcy myśląc, że są na obszarze zabudowanym (bo wszystko na to wskazuje) zwalniają do 50 km/h. Gdyby opp został ustawiony na trasie do Gliwic albo na trasie do lotniska Pyrzowice spełnił by swoją rolę w 100% a tak kicha! Ciekaw jestem ile mandatów nałożono w tym miejscu?

  • mszyma

    Oceniono 7 razy 1

    Jeżdżąc "7" Trójmiasto-W-w widuję pokorniejących na "odcinkowym" i zaraz za nim porzucających wszelkie zahamowania. Znaczy działa, jest skuteczny, ale ZA MAŁO tego.
    I faktycznie - fotoradary i odcinkowe powinny być ruchome lokalizacyjnie i niespodziewane (bez oznakowania). Przecież w sklepach nie piszą "Dzisiaj mamy włączone kamery, prosimy nie kraść" - monitoring działa cały czas i KRAŚĆ nie wolno CAŁY CZAS.
    U nas wielu kierowców uważa, że ograniczenia prędkości obowiązują tylko w okolicy radaru...

  • keram2225

    0

    Nie mają prawa rejestrować numeru samochodu bez powodu (takim jest np. przekroczenie prędkości co skutkuje zdjęciem z fotoradaru). To jest naruszenie ustawy o ochronie danych osobowych. Może jeszcze zdjęcia kamerą i system rozpoznawania twarzy? Ja sobie nie życzę żeby władze wiedziały gdzie i kiedy jeżdżę, skoro nie popełniam wykroczenia.
    Każdy uczciwy sąd przyzna mi rację.

  • Michał

    Oceniono 2 razy 0

    Radlin według tej mapy źle jest pokazany. Radlin leży tuż obok Kielc czyli bez mała w centrum świętokrzyskiego.

  • alighator2x

    Oceniono 1 raz -1

    nie istnieje wykroczenie jak przekroczenie średniej prędkości

  • jonaszewski

    Oceniono 1 raz -1

    Dlaczego nie ma tego na autostradach i ekspresówkach, które wydają się najbardziej logiczną lokalizacją??

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX