Opinie Moto.pl: Fiat 500X Sport. Włoski styl ze sportowym zacięciem

Od momentu debiutu w 2014 roku, 500X znalazł ponad 500 tysięcy klientów na europejskim rynku. Po niedawnym liftingu, włoski bestseller zyskał nową wersję. Na polski rynek właśnie wjeżdża Sport. Sprawdzamy, czy nazwa jest tożsama z wrażeniami zza kierownicy.

Włosi potrafią robić atrakcyjnie wystylizowane auta. W przeszłości mięśnie prężyły takie modele jak Barchetta, 124, czy sekcja Abartha odmieniająca popularne modele. Czasy się zmieniły i obecnie trzeba w wyszukany sposób podkreślać urodę wszelkiej maści crossoverów, by wyróżnić je z tłumu. 500X już w odmianie Urban i Cross. Sport to propozycja dla kierowców pożądających większej pewności podczas dynamicznego pokonywania zakrętów i przy okazji nieszablonowego designu.

Projektanci odrobili pracę domową. Osadzili Fiata na 19-calowych obręczach ze stopów lekkich i uzupełnili ofertę nowym, wyrazistym, czerwonym lakierem Seduzione. Do tego dochodzą dodatki w postaci w pełni LED-owych, aktywnych reflektorów, kontrastujące z lakierem lusterka i klamki, nieco wyraźniej uformowane zderzaki, a także dyskretny dyfuzor wraz z podwójną końcówką układu wydechowego. Gabaryty w stosunku do pozostałych odmian 500X pozostały bez zmian. Auto ma 426 centymetrów długości, 180 szerokości i 160,5 wysokości. Rozstaw osi wynosi 2570 mm.

Fiat 500X SportFiat 500X Sport fot. Piotr Mokwiński

Dwa silniki z Polski

Mimo, że w gamie 500X znajdziemy diesle, Sport będzie oferowany tylko z silnikami benzynowymi. Dobra informacja jest taka, że pochodzą z polskich zakładów koncernu zlokalizowanych w Bielsku Białej. Podstawowy ma 3 cylindry i zaledwie litr pojemności. Dzięki doładowaniu generuje przyzwoite 120 koni mechanicznych i 190 Nm. Łączy się tylko z manualną, 6-stopniową przekładnią i zapewnia przyzwoite osiągi, choć nie przystające do nazwy.

Zdecydowanie lepiej przedstawia się druga z bielskich jednostek. Turbodoładowane 1.3 jest też najmocniejszą propozycją w gamie 500X. Ma 150 KM i 270 Nm przekazywanych na koła przedniej osi. Na liście wyposażenia nie znajdziemy manualnej przekładni. 4-cylindrowy motor sprzężono z dwusprzęgłowym, 6-stopniowym automatem. Podczas jednostajnego przyspieszania, skrzynia działa całkiem żwawo. Gubi się, gdy zechcemy nagle zredukować bieg lub pobawić się łopatkami. Kolejne przełożenia zmienia za to płynnie.

Fiat 500X SportFiat 500X Sport fot. Piotr Mokwiński

Co ciekawe, Fiat został obniżony o 13 milimetrów, a zawieszenie zestrojono nieco sztywniej, niż pozostałe specyfikacje. Zmieniło się też przełożenie układu kierowniczego. O ile Crossa lub Urbana prowadzi się bardzo lekko, o tyle Sport wymaga włożenia trochę większej siły w kręcenie kierownicą. To dobrze, bowiem łatwiej zorientować się, co w danej chwili dzieje się z kołami. Auto dość sprężyście pokonuje nierówności, choć na tych poprzecznych potrafi lekko podskoczyć. Nie przeszkadza to w dość sprawnym wpisywaniu się w ostre łuki. Dynamiczny okazuje się również silnik. Do setki przyspiesza w 9 sekund i rozpędza się do 200 km/h. Nie brak mu tchu do około 150 km/h. Później wkrada się lekka zadyszka. Nieźle też przedstawia się elastyczność, choć byłoby w tej kwestii jeszcze lepiej, gdyby automatyczna skrzynia szybciej reagowała na potrzebę zbicia przełożenia.

Benzynowy motor nieźle wyciszono i wyważono. Niezbyt przyjemny dźwięk dociera do kabiny dopiero po przekroczeniu 5 tysięcy obr./min. Dynamiczna jazda przekłada się również na wyższe zużycie paliwa. W mieście trzeba się liczyć z konsumpcją na poziomie 8-10 litrów. W spokojnej trasie komputer pokładowy wskaże około 7.

Fiat 500X SportFiat 500X Sport fot. Fiat

Trochę alcantary i aluminiowe nakładki na pedały

Włosi potrafi robić wysmakowane wnętrze, co 500X zdaje się tylko potwierdzać. Atrakcyjne wzornictwo obejmuje kilka rodzajów tkanin, skór, paneli dekoracyjnych oraz kolorów. Możliwości personalizacji jest sporo, choć same materiały wykończeniowe miejscami pozostawiają trochę do życzenia. Miękkimi tworzywami obito górną część deski rozdzielczej, a także przednie boczki drzwiowe. Miejsca w dwóch rzędach z powodzeniem wystarczy dla czterech rosłych osób. Fotele są wygodne, choć mogłyby mieć nieco mocniej wyprofilowane oparcie i trochę dłuższe siedzisko. Bagażnik o pojemności 350 litrów nie należy do najbardziej pojemnych w segmencie, ale dwie podróżne walizki pochłonie. Po złożeniu asymetrycznej kanapy możliwości przewozowe rosną do 1000 litrów.

Nieźle wygląda wielofunkcyjna kierownica, którą można obszyć częściowo alcantarą. Pewnie leży w dłoniach. To samo tyczy się daszka nad wskaźnikami. Przed oczami kierowcy umieszczono analogowe zegary z 3,5-calowym wyświetlaczem komputera pokładowego pośrodku. Wciśnięto je w tuby i wyposażono w sporej wielkości czcionkę poprawiającą czytelność. Przyzwoite opinie zbiera też ekran systemu multimedialnego. Ma 7 cali, dobrą rozdzielczość i cechuje się zadowalającą przejrzystością. Niezbyt skomplikowane menu ułatwia poruszanie się po rozmaitych zakładkach. Układ potrafi czytać SMS-y, ma funkcję rozpoznawania głosu, dwa porty USB, a także kamerę cofania, która kiepsko radzi sobie w słabo oświetlonych miejscach. Fiat postawił na nawigację TomTom 3D. Warto jednak wykorzystać możliwość sparowania ze smartfonem i korzystać z muzycznych aplikacji, portalów społecznościowych oraz Google Maps. System pozwala również kontrolować z pozycji smartfona styl jazdy, by poprawić efektywność i obniżyć koszty codziennej eksploatacji.

Fiat 500X SportFiat 500X Sport fot. Fiat

Fiat 500X Sport - opinie Moto.pl. Podsumowanie

Nie ma napędu na cztery koła, bo Sport został stworzony z myślą o dynamicznej jeździe po asfaltowych drogach. 4x4 podniosłoby masę własną, która już w standardzie wynosi około 1400 kilogramów. Dobrze, że w parze z atrakcyjną aparycją popracowano nad zwieszeniem. Funkcjonuje przyjemniej i daje więcej pewności niż w specyfikacji Urban i Cross. To też sposób na wyróżnienie się w mocno obsadzonym segmencie.

 Polski importer nie podał oficjalnych cen, ale możemy się spodziewać, że 120-konne 1.0 będzie kosztować około 85 tysięcy złotych, a 1.3 FireFly o kilkanaście tysięcy więcej. Szczegóły poznamy w najbliższych dniach, a 500X Sport pojawi się w polskich salonach już na przełomie września i października.

>>> Wystawa klasyków w FSO - pasjonaci zgromadzili w jednym miejscu 140 samochodów i udostępnili je zwiedzającym:

Zobacz wideo
Więcej o:
Copyright © Agora SA