Frankfurt 2019 | SEAT gotowy na e-rewolucję. Na targach można zobaczyć kilka ciekawych aut

Spektakularny koncept, rodzinny hybrydowy SUV ładowany z gniazdka, maluch na prąd, brat bliźniak VW ID.3... SEAT we Frankfurcie pokazuje, że jest gotowy na e-rewolucję w motoryzacji.

Bez cienia wątpliwości można stwierdzić, że gwiazda stoiska Hiszpanów we Frankfurcie jest jedna - to Cupra Tavascan. Co to za model? Spektakularny koncept o bardzo futurystycznej stylistyce. To on przyciąga wzrok wszystkich dziennikarzy.

Jak wygląda? Po prezentacji zdjęć prasowych miałem spore wątpliwości, ale na żywo Tavascan wygląda o wiele lepiej. To zdecydowanie jeden z najciekawszych projektów, jakie zobaczymy na tegorocznym Salonie Samochodowym we Frankfurcie.

SEAT we Frankfurcie 2019SEAT we Frankfurcie 2019 fot. Filip Trusz

Taki wygląd nie może dziwić. Cupra Tavascan to w końcu pokaz możliwości Hiszpanów. Co to za auto? W pełni elektryczny samochód, zbudowany na platformie MEB, którą koncern VW opracował z myślą elektrykach. Koncept napędzany jest przez dwa silniki elektryczne - jeden zintegrowany na przedniej osi, drugi z tyłu. Łącznie zapewnią 306 KM mocy. Cupra Tavascan ma napęd na wszystkie cztery koła, a akumulatory umieszczone w podłodze mają zapewniać SUV-owi nisko osadzony środek ciężkości. To zawsze duży plus w aucie o sportowych aspiracjach.

Koncepcyjna Cupra Tavascan ma się rozpędzać od 0 do 100 km/h w mniej niż 6,5 sekundy. Wspomniane litowo-jonowe akumulatory mają mieć 77 kWh, co pozwala na przejechanie nawet 450 km zanim trzeba będzie podpiąć auto do ładowania. Zasięg zmierzono zgodnie z normą WLTP.

Cupra TavascanCupra Tavascan fot. Cupra

Niedaleko od konceptu Cupry znajdziemy małego Seata Mii. Jednak to zupełnie nowa wersja malucha. W pełni elektryczna. To premiera ważna dla polskich kierowców - dokładnych cen Mii jeszcze nie znamy, ale, wraz z rodzeństwem ze Skody i VW, będzie jednym z najtańszych elektryków na rynku. Na pewno załapie się też na rządowy program dopłat do elektryków dla klientów indywidualnych.

Silnik elektryczny Seata Mii zapewnia moc 61 kW (83 KM) i osiąga moment obrotowy 212 Nm. Oznacza to, że ten pięciodrzwiowy samochód miejski może rozpędzić się do 50 km/h w zaledwie 3,9 sekundy. Z kolei litowo-jonowy akumulator o pojemności 36,8 kWh po jednym ładowaniu zapewnia zasięg do 260 km (WLTP).

SEAT we Frankfurcie 2019SEAT we Frankfurcie 2019 fot. Filip Trusz

Największą premierą Volkswagena w tym roku jest w pełni elektryczne ID.3. SEAT niedługo wprowadzi do sprzedaży spokrewniony model. We Frankfurcie mogliśmy obejrzeć jego bezpośrednią zapowiedź. Koncepcyjnego SEATA el-Born napędza 204-konny silnik elektryczny, który zapewni naprawdę niezłe przyspieszenie do 100 km/h. Hiszpanie mówią o 7,5 sekundy.

Jeszcze większe wrażenie robi jednak zasięg konceptu el-Born, który wyniesie 420 km na jednym ładowaniu. To wartość wyliczona w testach zgodnych z WLTP. Akumulatory elektrycznego Seata mają 62 kWh pojemności.

Seat el-Born będzie obsługiwał technologię szybkiego ładowania 100 kW, dzięki czemu naładowanie baterii od 0 do 80 proc. ma zająć tylko 37 minut.

SEAT we Frankfurcie 2019SEAT we Frankfurcie 2019 fot. Filip Trusz

Jeszcze bliżej produkcji jest Tarraco FR PHEV, który na niemieckie targi przyjechał jeszcze jako koncept. W pełni gotowy do salonów zajedzie w połowie 2020 r.

Układ hybrydowy składa się z silnika benzynowego 1.4 TSI o mocy 110 kW i elektrycznego o mocy 85 kW. Łączna moc to 245 KM, a moment obrotowy 400 Nm. Hybrydowe Tarraco będzie się potrafiło rozpędzić do 217 km/h, a 100 km/h na liczniku pojawi się po 7,4 sekundy, co trzeba uznać za bardzo dobry wynik w tak dużym SUV-ie.

W pełni naładowane akumulatory o pojemności 13 kWh pozwolą przejechać na samym silniku elektryku ponad 50 km.

SEAT we Frankfurcie 2019SEAT we Frankfurcie 2019 fot. Filip Trusz

Wspomnieliśmy tylko o najważniejszych premierach SEAT-a, ale to nie wszystkie auta, jakie przywieźli do Frankfurtu. Zapraszamy do galerii.

SEAT we Frankfurcie 2019SEAT we Frankfurcie 2019 fot. Filip Trusz

SEAT we Frankfurcie 2019SEAT we Frankfurcie 2019 fot. Filip Trusz

SEAT we Frankfurcie 2019SEAT we Frankfurcie 2019 fot. Filip Trusz

SEAT we Frankfurcie 2019SEAT we Frankfurcie 2019 fot. Filip Trusz

SEAT we Frankfurcie 2019SEAT we Frankfurcie 2019 fot. Filip Trusz

>>> Jaka jest najbliższa przyszłość motoryzacji? Seat stanie się platformą dostarczającą usługi mobilności. O co w tym chodzi?

Więcej o: