ORLEN Baja Poland 2019 - W kurzu i pyle na polskich piaskach ścigali się najlepsi z najlepszych

Na przełomie sierpnia i września odbyła się kolejna runda Pucharu Świata w rajdach terenowych Baja. Wydarzenie miało miejsce w Szczecinie, w gminie Dobra oraz Drawsku Pomorskim. Kto tym razem na polskiej ziemi okazał się najlepszy?

Tym razem nie będzie o asfaltowych zmaganiach na specjalnie przygotowanym torze z nawierzchnią płaską jak stół. Będzie o zupełnie innym poziomie, wyzwaniach, umiejętnościach i co najważniejsze braku jakiegokolwiek strachu. Właśnie tak wyglądają zawody Baja.

Jest to nie lada wydarzenie, które przyciąga wiernych kibiców w najdalsze zakątki Polski. ORLEN Baja Poland to jedna z rund pucharu świata FIA w rajdach terenowych Baja. Wśród wielu załóg są też Polacy i to bardzo znani.

Zobacz, imponujący skok samochodem na rajdzie ORLEN Baja Poland 2019:

ORLEN Baja Poland 2019. Kto startował?

W tego rocznej edycji Baja Poland wystartowało łącznie 176 zawodników. Ścigali się oni na bezdrożach województwa zachodniopomorskiego nie tylko w samochodach terenowych (75 duetów kierowca plus pilot) ale też na quadach i motocyklach (23 kierowców) oraz w ciężarówce.

Wśród gwiazd nie zabrakło znanych nazwisk, ale też polskich wybitnych kierowców. Wśród nich można wymienić, 3-krotnych zdobywców pucharu świata FIA w rajdach terenowych (Hołowczyc, Przygoński i Wasiliew). Co więcej na starcie tego rocznej rundy stanął też lider pucharu Baja – Orlando Terranova pochodzący z Argentyny.

Rajd ORLEN Baja Poland 2019Rajd ORLEN Baja Poland 2019 fot. Maciej Gis

ORLEN Baja Poland 2019. Trasy

Tegoroczna edycja ORLEN Baja Poland składała się z 7 odcinków specjalnych o łącznej długości 833,95 km, z czego 504,86 km stanowiły odcinki specjalne – zamknięte dla ruchu sekcje, na których zawodnicy walczyli o jak najkrótszy czas przejazdu ze startu do mety. Odcinek specjalny wytyczony na poligonie w Drawsku Pomorskim liczył aż 220 km. To drugi najdłuższy oes w tym sezonie pucharu świata w Rajdach Baja.

Warto też zaznaczyć, że była to już to 8. runda tegorocznego pucharu świata. Walka zapowiadała się zacięta, ponieważ zwycięzca mógł zdobyć 30 punktów do klasyfikacji pucharu świata startując w ORLEN Baja Poland.

ORLEN Baja Poland 2019. Prolog

Na prologu zawodnicy ścigali się na odcinku otwierającym o długości 6 km, zlokalizowanym na północ od ulicy Szafera w Szczecinie. Dla wielu było to znaczące otwarcie, ponieważ stawką była pozycja startowa kolejnego dnia. Jest to ważne w szczególności przy rajdach trenowych, gdyż z każdym przejazdem zwiększają się koleiny, co utrudnia szybką jazdę.

Po ekscytujących i bardzo szybkich przejazdach okazało się, że ubiegłoroczny zwycięzca polskiej rundy pucharu świata FIA – Jakub Przygoński, jadący w MINI John Cooper Works Rally, był najszybszy na otwierającym rywalizację odcinku specjalnym w Szczecinie. Wśród motocyklistów najlepszym czasem popisał się Adam Tomiczek (Husqvarna 450 FE), a w kategorii quadów liderem zawodów został Marcin Talaga (Can-Am Renegade 1000R).

Już od pierwszych metrów prologu tempo było zawrotne. Jak już wspomniałem najwyższe miejsce podium padło łupem Kuby Przygońskiego i jego pilota Timo Gottschalka. Byli oni szybsi o 2,5 sekundy od duetu Krzysztof Hołowczyc/Łukasz Kurzeja w bliźniaczym MINI John Cooper Works Rally. Trzecie miejsce przypadło dla czesko-słowackiego zespołu Miroslav Zapletal/Marek Sykora jadącego Fordem F150 Evo.

Liderzy klasyfikacji pucharu Świata nie zaliczyli zbyt udanego startu. Argentyńczycy Orlando Terranova i Bernardo Graue, jadący MINI All4Racing zaliczyli stratę 23,9 sekund do prowadzącego, zajmując tym samym dopiero siódme miejsce. Jest to duża strata, ale rajdy są nieprzewidywalne i nie wiadomo co mogło się wydarzyć kolejnego dnia.

ORLEN Baja Poland – klasyfikacja pucharu świata po OS 1

1. Przygoński/Gottschalk (MINI John Cooper Works Rally) 5:59,2 s
2. Hołowczyc/Kurzeja (MINI John Cooper Works Rally) +2,5 s
3. Zapletal/Sykora (Ford F150 Evo) +8,6 s
4. Vanagas/Rozwadowski (Toyota Hilux) +10,8 s
5. Wasiliew/Żilcow (Toyota Hilux) +17,5 s
6. Małuszyński/Małuszyńska (MINI John Cooper Works Rally) +20,7 s
7. Terranova/Graue (MINI All4Racing) +23,9 s
8. Molgo/Jandrowicz (Ford F150) +25,5 s
9. Hozák/Kilian (Hummer H3 RS) +39,6 s
10. Navarro/Sola (Can-Am Maverick X3) +39,7 s

ORLEN Baja Poland 2019. Drawsko Pomorskie

Po prologu pierwsza dziesiątka pierwszego oesu ORLEN Baja Poland wybrała kolejność, w której będzie ruszać do sobotniej rywalizacji. Numerem jeden, a tym samym kierowcą otwierającym zdecydował się być Krzysztof Hołowczyc. Tuż za nim jechał Jakub Przygoński. Dalsze pozycje pozostały bez zmian.

Bycie liderem okazało się być dobrym rozwiązaniem. Podczas przejazdu 220-kilometrowej próby, wytyczonej na poligonie w Drawsku Pomorskim, Hołowczyc wraz z pilotem byli o ponad 5 minut szybsi od Jakuba Przygońskiego, który w zeszłym roku wygrał polską rundę pucharu świata FIA. Po awarii wspomagania kierownicy z rywalizacji wycofali się aktualni liderzy pucharu świata – Orlando Terranova i Bernardo Graue (MINI All4Racing).

Mimo straty załogi Hołowczyca na prologu, przewaga wypracowana podczas pierwszego oesu okazała się na tyle duża, że pozwoliła im na zdobycie pozycji lidera. Ukończyli oni pierwszy przejazd próby na drawskim poligonie z czasem 2:18,31 s, czyli dokładnie o 5 minut i 20 sekund szybciej niż Jakub Przygoński i Timo Gottschalk.

ORLEN Baja Poland 2019 – klasyfikacja pucharu świata FIA po OS 2:

1. Hołowczyc/Kurzeja (POL/POL, MINI John Cooper Works Rally) 2:24:32,7 s
2. Przygoński/Gottschalk (POL/GER, MINI John Cooper Works Rally) +5:17,5 s
3. Wasiliew/Żilcow (Toyota Hilux Overdrive) +12:03,0 s
4. Małuszyński/Małuszyńska (POL/POL, MINI John Cooper Works Rally) +13:29,2 s
5. Zapletal/Sykora (CZE/SVK, Ford F150 Evo) +15:00,1 s
6. Vanagas/Rozwadowski (LTU/POL, Toyota Hilux Overdrive) +18:01,3 s
7. Molgo/Jandrowicz (POL/POL, Ford F150) +26:01,0 s
8. Grajek/Brakowiecki (POL/POL, BMW X5) +28:41,1 s
9. Navarro/Sola (ESP/ESP, Can-Am Maverick X3) +37:08,2 s
10. Vorobyev/Shubin (Can-Am Maverick X3) +37:08,5 s

Rajd ORLEN Baja Poland 2019Rajd ORLEN Baja Poland 2019 fot. Maciej Gis

ORLEN Baja Poland 2019. Będąc zwycięzcą

W tym roku zwycięzca był tylko jeden. Wygrał pięć z siedmiu oesów, w tym oba przejazdy 220-kilometrowego odcinka na poligonie w Drawsku Pomorskim. Co więcej na mecie w Szczecinie zameldował się z blisko 7-minutową przewagą nad Kubą Przygońskim. Tak to właśnie Krzysztof Hołowczyc, pilotowany przez Łukasza Kurzeję, zwyciężył w polskiej rundzie pucharu świata FIA w rajdach Baja. Jest to już jego szóste zwycięstwo. Trzecie miejsce zajął Władimir Wasiliew – nowy lider klasyfikacji pucharu świata.

Szóste zwycięstwo Krzyśka Hołowczyca w Baja Poland, czyli w najważniejszym w naszym kraju rajdzie offroadowym, możemy uważać za niespodziankę. Przed rozpoczęciem tej imprezy do głównych faworytów zaliczano przed wszystkim lidera Pucharu Świata – Orlando Terranovę oraz Kubę Przygońskiego, który triumfował w tym rajdzie przed rokiem. Tymczasem Hołek po raz kolejny pokazał klasę i mimo, że w ostatnich latach startuje już raczej sporadycznie, to nie brak mu dawnej prędkości, a przede wszystkim wytrzymałości, tak niezbędnej w rajdach terenowych. Zwycięstwo na pięciu z siedmiu odcinków specjalnych i pewny triumf w klasyfikacji generalnej rajdu tylko potwierdziły klasę Mistrza. Mam nadzieję, że ten sukces pomorze spełnienić mu jeszcze jedno marzenie, czyli powrócić na trasę Rajdu Dakar.

– komentuje Tomasz Szmandra, redaktor zajmujący się sportami motorowymi

Rywalizacja w tegorocznej edycji ORLEN Baja Poland rozegrała się na siedmiu wymagających próbach na łącznym dystansie 833,95 km. Było to nie lada wydarzenie, gdyż emocje sportowe momentami sięgały zenitu. Najlepsi z najlepszych w rajdach terenowych pokazali co potrafią. Tym bardziej gratulujemy zwycięzcą i miejmy nadzieję, że kolejne rywalizacje będą równie ekscytujące.

ORLEN Baja Poland 2019 - Wyniki

ORLEN Baja Poland 2019 – klasyfikacja końcowa pucharu świata FIA:

1. Hołowczyc/Kurzeja (POL/POL, MINI John Cooper Works Rally) 5:35:52,7 s
2. Przygoński/Gottschalk (POL/GER, MINI John Cooper Works Rally) +6:52,5 s
3. Wasiliew/Żilcow (Toyota Hilux Overdrive) +20:37,0 s
4. Zapletal/Sykora (CZE/SVK, Ford F150 Evo) +25:12,1 s
5. Małuszyński/Małuszyńska (POL/POL, MINI John Cooper Works Rally) +26:01,2 s
6. Grajek/Brakowiecki (POL/POL, BMW X5) +56:59,1 s
7. Worobjew/Szubin (Can-Am Maverick X3) +1:16:45,5 s
8. Vilc?ns/Vilc?ne (LVA/LVA, Toyota Land Cruiser VDJ200) +2:14:55,3 s
9. Cinotto/Dominella (ITA/ITA, Polaris RZR 1000 Turbo) +11:27:02,1 s
10. Abel/Manez (FRA/FRA, Polaris RZR 1000 Turbo) +11:51:32,6 s

Punktacja pucharu świata w rajdach Baja po ORLEN Baja Poland 2019:

1. Władimir Wasiliew (Toyota Hilux) 96 pkt
2. Orlando Terranova (Mini All4Racing) 90 pkt
3. Jakub Przygoński (MINI John Cooper Works Rally) 79 pkt
4. Martin Prokop 65 pkt
5. Fiodor Worobjew 40 pkt
6. Krzysztof Hołowczyc (MINI John Cooper Works Rally) 30 pkt
6. Tapio Lauronen (Mitsubishi Pajero) 30 pkt
8. Miroslav Zapletal Ford F150 Evo) 28 pkt
9. Benediktas Vanagas (Toyota Hilux) 26 pkt
10. Santiago Navarro (Can-Am Maverick X3) 24 punkty

ORLEN Baja Poland 2019 – zwycięzcy odcinków specjalnych:

OS1 Szczecin (7,08 km): Przygoński/Gottschalk (POL/GER, MINI John Cooper Works Rally)
OS2 Drawsko Pomorskie (220 km): Hołowczyc/Kurzeja (POL/POL, MINI John Cooper Works Rally)
OS3 Drawsko Pomorskie (220 km): Hołowczyc/Kurzeja (POL/POL, MINI John Cooper Works Rally)
OS4 Krzekowo (18,39 km): Hołowczyc/Kurzeja (POL/POL, MINI John Cooper Works Rally)
OS5 Lubieszyn (10,5 km): Przygoński/Gottschalk (POL/GER, MINI John Cooper Works Rally)
OS6 Krzekowo (18,39 km): Hołowczyc/Kurzeja (POL/POL, MINI John Cooper Works Rally)
OS7 Lubieszyn (10,5 km): Hołowczyc/Kurzeja (POL/POL, MINI John Cooper Works Rally)

W poszczególnych klasyfikacjach zwyciężyli – Rajdowe Mistrzostwa Polski Samochodów Terenowych:

T1 – Hołowczyc/Kurzeja (POL/POL, MINI John Cooper Works Rally)
T2 – Piec/Marczewski (POL/POL, Toyota Land Cruiser KDJ 155)
T3 – Cinotto/Dominella (ITA/ITA, Polaris RZR 1000 Turbo)
T4 – Macik/Tomasek (CZE/CZE, IVECO Powerstar)
TH – Saboń/Markowski (POL/POL, Nissan Navara D40)
UTV – Stocerz/Marton (POL/POL, Can-Am BRP Maverick X3)

W poszczególnych klasyfikacjach zwyciężyli – Rajdowy Puchar Polski Samochodów Terenowych:

S1 – Gołka/Gołka (POL/POL, Jeep Wrangler)
S2 – Kobyłecki/Pawłowski (POL/POL, Mitsubishi Pajero)
DDEC – Grabowski/Binięda (POL/POL, Dacia Duster)
UTV – Goczał/Gospodarczyk (POL/POL, Can-Am Maverick X3)

Więcej o: