Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej. Powstanie drugi ring wokół Warszawy. Są cztery warianty

- Nie czekając na oddanie ostatniego odcinka obwodnicy Warszawy, rozpoczęliśmy prace przygotowawcze do budowy obwodnicy aglomeracyjnej - pisze w komunikacie GDDKiA. I pokazuje cztery warianty Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej, czyli drugiego ringu wokół Warszawy.

Ekspresowa obwodnica stolicy ma mieć długość 82 km. Dziś kierowcy korzystają z 44 km tej trasy, w budowie jest kolejne 25 km, a końcowe prawie 14 km w fazie przygotowania. Nie czekając na oddanie ostatniego odcinka obwodnicy Warszawy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczęła prace przygotowawcze do budowy obwodnicy aglomeracyjnej (Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej - OAW), czyli drugiego ringu wokół stolicy. Chodzi o to, by odciążyć jeszcze nie w pełni oddaną, a już mocno obciążoną obwodnicę Warszawy.

Jechał krajową 19. Nagle rura wpadła przez szybę. Kierowca ciężko ranny

W zamyśle Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej ma nie tylko przekierować ruch tranzytowy ze stolicy i jej obwodnicy, ale też znacząco ułatwić dojazd do planowanego CPK, czyli Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Póki co GDDKiA bierze pod uwagę cztery warianty drugiego ringu wokół Warszawy:

  1. A1 (Toruń - proponowany węzeł Grabowiec) - Płock - Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej - OAW (opcja w sąsiedztwie m. Tłuszcz), o długości 380 km, z czego ok. 100 km jako autostrada, szacunkowa wartość całej inwestycji to 24,1 mld zł.
  2. A1 (Toruń - istniejący węzeł Lubicz) - Płock - Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (opcja nawiązująca do przebiegu DK50 i DK62 na południe od m. Wyszków), o długości 412 km, z czego ok. 110 km jako autostrada, szacunkowa wartość całej inwestycji to 26 mld zł.
  3. A1 (Włocławek - istniejący węzeł Włocławek Północ) - Płock - Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (według opcji jak dla Wariantu 1 z korektami w rejonie Sochaczewa i Piaseczna), o długości 362 km, z czego ok. 95 km jako autostrada, szacunkowa wartość całej inwestycji to 22,9 mld zł.
  4. A1 (Ciechocinek/Włocławek - proponowany węzeł Brudnowo) - Płock - Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (według opcji jak dla Wariantu 2 z korektami w rejonie Sochaczewa, Piaseczna i Wyszkowa), o długości 398 km, z czego ok. 105 km jako autostrada, szacunkowa wartość całej inwestycji to 25,4 mld zł.

Budowa Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej ma się zakończyć w 2029 roku.

Które odcinki obwodnicy Warszawy są w budowie

Obecnie budowane jest prawie 25 km dróg ekspresowych wokół Warszawy. Od południa to trasa S2 od węzła Puławska do węzła Lubelska z terminem zakończenia prac przewidzianym na koniec 2020 r. Długość trzech odcinków realizacyjnych to ok. 19,5 km. Od wschodu powstaje natomiast 6 km drogi ekspresowej S17 pomiędzy węzłami Zakręt i Lubelska oraz węzeł Lubelska, który będzie stanowić połączenie Południowej Obwodnicy Warszawy, S17 w kierunku Lublina oraz autostrady A2 biegnącej na wschód od stolicy.

Południowa Obwodnica WarszawyPołudniowa Obwodnica Warszawy Fot. GDDKiA

Obwodnica Warszawy - odcinki w przygotowaniu

Do domknięcia ringu brakuje fragmentu wschodniej część obwodnicy okołowarszawskiej łączącej S8 z węzłem Zakręt o długości ok. 14 km. Ta cześć jest obecnie na etapie przygotowania koncepcji programowej. Prowadzone są prace nad uszczegółowieniem rozwiązań technicznych wariantów wskazanych w decyzji środowiskowej. Trasę łączącą S8 z S17 podzielono na dwa odcinki realizacyjne. Dla fragmentu od Drewnicy do Ząbek o długości ok. 3,6 km zakończenie prac projektowych przewidziano na wrzesień 2019 r. Natomiast dla pozostałej części, od Ząbek do Zakrętu o długości ok. 10,2 km, w czerwcu 2020 r. Kolejnym krokiem będzie ogłoszenie przetargu i wybór wykonawcy, który zrealizuje prace w systemie „Projektuj i buduj”. Szacowane lata realizacji to 2022-2024.

Kiedy pojedziemy obwodnicą Warszawy?

Przy sprawnym przebiegu postępowań przetargowych, administracyjnych i zapewnieniu środków finansowych dla zadań będących w przygotowaniu szacujemy, że do końca 2024 r. kierowcy będą mogli korzystać z kompletnej ekspresowej obwodnicy Warszawy.

Więcej o:
Komentarze (86)
Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej. Powstanie drugi ring wokół Warszawy. Są cztery warianty
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • erhapl

    Oceniono 40 razy 26

    Przestańcie, proszę, lansować ten RING! Dlaczego, z uporem maniaka, używacie w tym przypadku języka angielskiego/niemieckiego? Ring po polsku to PIERŚCIEŃ a słowo "ring" ma w naszym języku swoje (inne!) znaczenie.
    I proszę nie wyciągać starych argumentów o tzw. języku potocznym, bo wkrótce będzie za późno cokolwiek odkręcać i będziemy mieli nowe "tiry" i "adidasy marki nike".

  • Gość: Krzysztof

    Oceniono 23 razy 23

    Pojechałem do Płocka pociągiem żeby zaoszczędzić, ostatni pociąg żeby wyjechać był koło 17-stej. Takie duże miasto a odcięte od świata.

  • Gość: Dezerter

    Oceniono 20 razy 18

    Jak najbliżej Płocka. 120 tysięczne miasto w centrum Polski z jedną z największych firm w Europie Środkowej Orlenem bez drogi ekspresowej nie mówiąc o kolei to wstyd.

  • u-204

    Oceniono 24 razy 12

    Drugi ring ??? Przecież nawet pierwszy nie jest gotoy i co więcej nie będzie gotowy jeszcze przez najblizsze 10 lat. Dla przykładu: czy ktoś słyszał o wschodniej części obwodnicy ? :D

  • kamila3345

    Oceniono 9 razy 9

    Jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest obwodnica Płocka i Włocławka oraz połączenie przez most z A1 gdzieś między Nieszawą a Włocławkiem, wtedy będzie jakiś ruch na tej drodze a poza tym Płock, stutysięczne miasto do dziś nie ma dostępu do eski, wstyd.

  • Gość: pistryiota

    Oceniono 10 razy 8

    ...nie ring, a pętla, nie arina, a boisko (od boju), nie HEAD, a swojsko ŁEB... proszę...

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX