Jazda na suwak i korytarz życia obowiązkowe. Już wiadomo, kiedy nowe przepisy zaczną obowiązywać

Rada Ministrów przyjęła opracowany przez Ministerstwo Infrastruktury projekt nowelizacji prawa o ruchu drogowym. Mowa o obowiązkowej jeździe na suwak i tworzeniu tzw. korytarza życia. Już wiadomo, kiedy nowe zapisy pojawią się w kodeksie drogowym.

Przepisy dotyczące tworzenia tzw. korytarzy życia mają wejść w życie 1 listopada 2019 r., natomiast rozwiązania dotyczące jazdy na suwak zaczną obowiązywać po 60 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Na razie nie wiadomo, kiedy to dokładnie będzie, bo projekt musi jeszcze trafić pod obrady Sejmu, ale można się spodziewać, że stanie się to na przełomie tego i przyszłego roku.

Zasady jazdy na suwak i korytarza życia dokładnie wyjaśniliśmy w poniższym wideo.

Celem projektu jest stworzenie jednoznacznych zasad zachowania kierowców w dwóch istotnych dla bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego sytuacjach: Gdy zachodzi potrzeba umożliwienia służbom ratowniczym szybkiego dotarcia na miejsce zdarzenia drogowego, a także gdy występuje zwężenie drogi ograniczające liczbę dostępnych pasów

- czytamy w komunikacie Ministerstwa Infrastruktury.

Propozycje Ministerstwa Infrastruktury są zbliżone do sprawdzonych od lat rozwiązań funkcjonujących w wielu w krajach Europy.

Jazda na suwak - co to znaczy?

Jazda na suwak to zachowanie odpowiedniej kolejności przejazdu w sytuacji, kiedy co najmniej dwa pasy łączą się w jeden. Dziś samochody, które zajmują kończący się pas, muszą ustąpić pierwszeństwa lub liczyć na miły gest kierowców zajmujących sąsiedni pas. Nowe prawo to zmieni. Samochody będą jeździły naprzemiennie. Dokładnie obrazuje to poniższa ilustracja.

Jazda na suwak w PolsceJazda na suwak w Polsce fot. Ministerstwo Infrastruktury

Korytarz życia - co to jest

W przypadku zatoru i zbliżającego się samochodu na sygnale, kierowcy będą mieli obowiązek ustąpić mu miejsca w jasno sprecyzowany sposób. To szczególnie istotne na autostradach i drogach ekspresowych. W skrócie – kierowcy poruszający się lewym skrajnym pasem będą mieli obowiązek zjechać na lewo, a poruszający się pozostałymi pasami - na prawo, tak aby umożliwić swobodny przejazd pojazdom ratunkowym. Dokładnie obrazuje to poniższa ilustracja.

Jazda na suwakJazda na suwak fot. Ministerstwo Infrastruktury

Więcej o:
Komentarze (62)
Jazda na suwak i korytarz życia obowiązkowe. Kiedy? Już wiadomo
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: BUMS

    Oceniono 1 raz 1

    To potężny cios w zakompleksionych szeryfów. Trzeba jeszcze wyraźnie zaostrzyć kary za blokowanie lewego pasa i zajeżdżanie innym drogi. Szeryfowanie frustratów trzeba tępić tak samo, jak wściekłych i szybkich szaleńców.

  • Gość: Tomek

    Oceniono 2 razy 2

    Właśnie po komentarzach widać naszą mentalność i chęć jazdy na suwak. To by się udało, jak by na każdej zwężce stał patrol i walił mandaty. A tak zawsze się znajdzie szeryf, co pomyśli "co tam głupi przepis, ja i tak wiem lepiej i nie wpuszszę h@ja". A wystarczy zdjąć nogę z gazu, żeby zrobić większy odstęp od pojazdu z przodu i nawet nie trzeba dotykać hamulca

  • Ja TylkoJa

    Oceniono 2 razy 2

    Tak wiadomo ze nie wiadomo.
    Połowa informacji wprowadza w błąd.

  • Gość: Jiss

    Oceniono 3 razy -1

    Wspaniale Starego trupa odpalę założę kamerkę i pora wyruszyć na cwaniaków co się będą pchać i ryć niech walą w trupa ubezpieczenie trzeba ściągnąć zanim ze złomuję hahaa

  • Gość: stara dama

    Oceniono 9 razy -7

    Suwak w Polsce? To parodia. Stoi się na prawym pasie a na lewym ciagle dojeżdżają nowi. Tylko zastawienie pasa pomagało, żeby ruszyło po prawej stronie. I niech cwaniaki nie pieprzą o przepustowości.

  • ggargi

    Oceniono 2 razy 2

    Jedno ale to przepisu o jeździe na suwak ... Kto ma pierwszeństwo jeśli są tylko 2 auta? Wg tego rysunku wg mnie zawsze pierwszeństwo ma pojazd który może kontynuować jazdę (A) a pojazd (B) ma normalną zmianę pasa ruchu wg dotychczasowych przepisów. Gdyby były 2 pojazdy A to ten drugi musi ustąpić pojazdowi B by była zasada zamka.
    No i potrzeba będzie wielkiej akcji policji by janusze z mandatami za chamstwo rozsiali informację że taki przepis działa i jak ma działać .

  • Gość: PoSuwak

    Oceniono 13 razy -11

    Pytanie jest takie: kiedy przepustowość zwężenia (przejście dwóch pasów w jeden) jest większa?
    1. Wtedy gdy wszyscy ustawiają się wcześniej na prawym pasie?
    2. Czy wtedy gdy kierowcy jadą na idealny "zamek"?
    Otóż w obydwu przypadkach przepustowość jest taka sama!

    Ponieważ jednak idealnego zamka nie ma, kierowcy nie potrafią wjeżdżać nawet na przyzwoity zamek (nie mówiąc o idealnym), to przepustowość takiego zwężenia jest większa w pierwszym przypadku, czyli wtedy gdy wszyscy wcześniej ustawiają się na prawym pasie.

    Tego się trzymajmy. Nie wpuszczajmy cwaniaków, ponieważ oni o zamku też nie mają pojęcia. Wpychając się na prawy pas (na końcu pasa lewego) zakłócają ruch pasa prawego. Obniżają przez to przepustowość tego miejsca. W efekcie wszyscy czekają dłużej w kolejce.

  • Gość: Cześć

    Oceniono 8 razy 8

    Są narody które nie potrzebują takich przepisów bo mają tzw kulturę jazdy. W Polsce z kulturą i wieloma innymi rzeczami jesteśmy na bakier. Ciemnota postsowieticus potrzebuje być wzięta krótko za pysk i kary! Do tych przepisów dorzucilbym karę za jazdę na zderzaku aut które przekraczają prędkość na lewym pasie oraz tych którzy blokują pas lewy gdy maja wolny prawy. Za akcję zajezdzania i bijatyki na drodze zabierać prawko swołoczy polskiej.

  • mercx

    Oceniono 4 razy 0

    już widzę jak w takim miejscu zderza się dwa samochody bokami i obaj kierowcy będą twierdzić że to wina tego drugiego... bez zapisu z kamer policja nie ma możliwości stwierdzić kto jest winny - bo na obrazku jest jasna sytuacja - auto "wciskajace się" na suwak jest pomiędzy dwoma innymi - przepuszcza jednego i wjeżdza przed kolejny ktory musi mu ustąpić - a co jesli nie ustąpi a potem powie że to on był tym pierwszym (z obrazka) i to za niego auto wciskające siępowinno wjechać? (a zderzą sie idealnie bokiem a nie tak że jeden z przodu a drugi z tyłu uszkodzenia)... nie ma mozliwosci stwierdzenia kto mowi prawde...

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX