Jazda na suwak i korytarz życia obowiązkowe. Już wiadomo, kiedy nowe przepisy zaczną obowiązywać

Rada Ministrów przyjęła opracowany przez Ministerstwo Infrastruktury projekt nowelizacji prawa o ruchu drogowym. Mowa o obowiązkowej jeździe na suwak i tworzeniu tzw. korytarza życia. Już wiadomo, kiedy nowe zapisy pojawią się w kodeksie drogowym.

Przepisy dotyczące tworzenia tzw. korytarzy życia mają wejść w życie 1 listopada 2019 r., natomiast rozwiązania dotyczące jazdy na suwak zaczną obowiązywać po 60 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Na razie nie wiadomo, kiedy to dokładnie będzie, bo projekt musi jeszcze trafić pod obrady Sejmu, ale można się spodziewać, że stanie się to na przełomie tego i przyszłego roku.

Zasady jazdy na suwak i korytarza życia dokładnie wyjaśniliśmy w poniższym wideo.

Celem projektu jest stworzenie jednoznacznych zasad zachowania kierowców w dwóch istotnych dla bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego sytuacjach: Gdy zachodzi potrzeba umożliwienia służbom ratowniczym szybkiego dotarcia na miejsce zdarzenia drogowego, a także gdy występuje zwężenie drogi ograniczające liczbę dostępnych pasów

- czytamy w komunikacie Ministerstwa Infrastruktury.

Propozycje Ministerstwa Infrastruktury są zbliżone do sprawdzonych od lat rozwiązań funkcjonujących w wielu w krajach Europy.

Jazda na suwak - co to znaczy?

Jazda na suwak to zachowanie odpowiedniej kolejności przejazdu w sytuacji, kiedy co najmniej dwa pasy łączą się w jeden. Dziś samochody, które zajmują kończący się pas, muszą ustąpić pierwszeństwa lub liczyć na miły gest kierowców zajmujących sąsiedni pas. Nowe prawo to zmieni. Samochody będą jeździły naprzemiennie. Dokładnie obrazuje to poniższa ilustracja.

Jazda na suwak w PolsceJazda na suwak w Polsce fot. Ministerstwo Infrastruktury

Korytarz życia - co to jest

W przypadku zatoru i zbliżającego się samochodu na sygnale, kierowcy będą mieli obowiązek ustąpić mu miejsca w jasno sprecyzowany sposób. To szczególnie istotne na autostradach i drogach ekspresowych. W skrócie – kierowcy poruszający się lewym skrajnym pasem będą mieli obowiązek zjechać na lewo, a poruszający się pozostałymi pasami - na prawo, tak aby umożliwić swobodny przejazd pojazdom ratunkowym. Dokładnie obrazuje to poniższa ilustracja.

Jazda na suwakJazda na suwak fot. Ministerstwo Infrastruktury

Więcej o:
Komentarze (62)
Jazda na suwak i korytarz życia obowiązkowe. Kiedy? Już wiadomo
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • vomiting_frog

    Oceniono 66 razy -52

    Tylko ze jazda na suwak powoduje korki. Prawidłowo było by jak by ludzie ustawili się na jednym pasie odpowiednio wcześniej a nie dojeżdżali do przeszkody. Tak by przed zwężka nie zatrzymywać się bo to zmniejsza jej przepustowość w stosunku do płynnego przejechania.

  • Gość: xxxxx vvvvv

    Oceniono 51 razy -41

    ten kto wymysla takie pierdoly to rzeczywiscie ma w glowie sieczke co on chce kurtke zasunac to prosze bardzo a nie auta na suwak glupek niech naucza kierowcow zeby sie ustawiali jeden za jednego wtedy idzie latwiej i szybciej a nie jakis suwak przeciez to sie robia ogromne korki na suwak ale takie barany tego nie rozumieja i jada niby to suwak i dlatego mamy potezne korki wystarczy troche wyobrazni

  • vomiting_frog

    Oceniono 28 razy -18

    Po prostu na ileś metrów przed przeszkoda powinien być zakaz zmiany pasa tak żeby do przeszkody dojeżdżał jeden sznurek aut z jednostajną prędkością.

  • caba1

    Oceniono 27 razy -13

    Mam do redaktora 2 uwagi:
    - z tytułu artykułu wynika ,że sprawa jest już przesądzona, a przecież projekt nawet nie trafił jeszcze do sejmu,
    - taka przedwczesna informacja doprowadzi do tego, że jeszcze przed wprowadzeniem zmian zwiększy się ilość cwaniaków, którzy będą z premedytacją jechać do końca zanikającego pasa i wciskać się przed stojących lub jadących po swoim pasie kierowców

  • Gość: PoSuwak

    Oceniono 13 razy -11

    Pytanie jest takie: kiedy przepustowość zwężenia (przejście dwóch pasów w jeden) jest większa?
    1. Wtedy gdy wszyscy ustawiają się wcześniej na prawym pasie?
    2. Czy wtedy gdy kierowcy jadą na idealny "zamek"?
    Otóż w obydwu przypadkach przepustowość jest taka sama!

    Ponieważ jednak idealnego zamka nie ma, kierowcy nie potrafią wjeżdżać nawet na przyzwoity zamek (nie mówiąc o idealnym), to przepustowość takiego zwężenia jest większa w pierwszym przypadku, czyli wtedy gdy wszyscy wcześniej ustawiają się na prawym pasie.

    Tego się trzymajmy. Nie wpuszczajmy cwaniaków, ponieważ oni o zamku też nie mają pojęcia. Wpychając się na prawy pas (na końcu pasa lewego) zakłócają ruch pasa prawego. Obniżają przez to przepustowość tego miejsca. W efekcie wszyscy czekają dłużej w kolejce.

  • smiki48

    Oceniono 10 razy -8

    a po co zmiana ustawy jeśli chodzi o "suwak"? Przecież w oparciu o istniejące przepisy wystarczy postawić znaki zakazu wyprzedzania. I każdy kierowca samochodu, który uniemożliwi jazdę na suwak po prostu wyprzedzi znajdujący się obok pojazd i złamie prawo.

  • Gość: stara dama

    Oceniono 9 razy -7

    Suwak w Polsce? To parodia. Stoi się na prawym pasie a na lewym ciagle dojeżdżają nowi. Tylko zastawienie pasa pomagało, żeby ruszyło po prawej stronie. I niech cwaniaki nie pieprzą o przepustowości.

  • dvla

    Oceniono 11 razy -3

    Na zachodzie 2 czy 3 pasy przechodzą w jeden płynnie i tam nie ma problemu bo każdy pas się kończy , u nas 1 się kończy i inni czują pierwszeństwo na innymi - nie lepiej kopiować proste zachodnie rozwiązania?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX