Jazda na suwak i korytarz życia obowiązkowe. Już wiadomo, kiedy nowe przepisy zaczną obowiązywać

Rada Ministrów przyjęła opracowany przez Ministerstwo Infrastruktury projekt nowelizacji prawa o ruchu drogowym. Mowa o obowiązkowej jeździe na suwak i tworzeniu tzw. korytarza życia. Już wiadomo, kiedy nowe zapisy pojawią się w kodeksie drogowym.

Przepisy dotyczące tworzenia tzw. korytarzy życia mają wejść w życie 1 listopada 2019 r., natomiast rozwiązania dotyczące jazdy na suwak zaczną obowiązywać po 60 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Na razie nie wiadomo, kiedy to dokładnie będzie, bo projekt musi jeszcze trafić pod obrady Sejmu, ale można się spodziewać, że stanie się to na przełomie tego i przyszłego roku.

Zasady jazdy na suwak i korytarza życia dokładnie wyjaśniliśmy w poniższym wideo.

Celem projektu jest stworzenie jednoznacznych zasad zachowania kierowców w dwóch istotnych dla bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego sytuacjach: Gdy zachodzi potrzeba umożliwienia służbom ratowniczym szybkiego dotarcia na miejsce zdarzenia drogowego, a także gdy występuje zwężenie drogi ograniczające liczbę dostępnych pasów

- czytamy w komunikacie Ministerstwa Infrastruktury.

Propozycje Ministerstwa Infrastruktury są zbliżone do sprawdzonych od lat rozwiązań funkcjonujących w wielu w krajach Europy.

Jazda na suwak - co to znaczy?

Jazda na suwak to zachowanie odpowiedniej kolejności przejazdu w sytuacji, kiedy co najmniej dwa pasy łączą się w jeden. Dziś samochody, które zajmują kończący się pas, muszą ustąpić pierwszeństwa lub liczyć na miły gest kierowców zajmujących sąsiedni pas. Nowe prawo to zmieni. Samochody będą jeździły naprzemiennie. Dokładnie obrazuje to poniższa ilustracja.

Jazda na suwak w PolsceJazda na suwak w Polsce fot. Ministerstwo Infrastruktury

Korytarz życia - co to jest

W przypadku zatoru i zbliżającego się samochodu na sygnale, kierowcy będą mieli obowiązek ustąpić mu miejsca w jasno sprecyzowany sposób. To szczególnie istotne na autostradach i drogach ekspresowych. W skrócie – kierowcy poruszający się lewym skrajnym pasem będą mieli obowiązek zjechać na lewo, a poruszający się pozostałymi pasami - na prawo, tak aby umożliwić swobodny przejazd pojazdom ratunkowym. Dokładnie obrazuje to poniższa ilustracja.

Jazda na suwakJazda na suwak fot. Ministerstwo Infrastruktury

Więcej o:
Komentarze (62)
Jazda na suwak i korytarz życia obowiązkowe. Kiedy? Już wiadomo
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • doomsday

    Oceniono 12 razy 12

    W Kanadzie przynajmniej od 50 lat ludzie na autostradach zawsze jeżdżą na suwak. Także w Toronto, gdzie połowa populacji urodziła się poza Kanadą. I co najdziwniejsze, nie ma żadnych przepisów nakazujących taką jazdę. Zwyczajnie tak się przyjęło. Mieszkam tu już 30 lat. Rocznie robię ponad 30 tys. km., głównie autostradami. Wypadki się zdarzają, ale jeszcze nie widziałem ani razu, żeby ktoś wjechał na pas awaryjny, by ominąć inne samochody. To się po prostu nie zdarza.

  • tata_japoxa

    Oceniono 13 razy 9

    Za szeryfowanie powinno być zatrzymywane prawo jazdy na 3 miesiące.

  • Gość: Cześć

    Oceniono 8 razy 8

    Są narody które nie potrzebują takich przepisów bo mają tzw kulturę jazdy. W Polsce z kulturą i wieloma innymi rzeczami jesteśmy na bakier. Ciemnota postsowieticus potrzebuje być wzięta krótko za pysk i kary! Do tych przepisów dorzucilbym karę za jazdę na zderzaku aut które przekraczają prędkość na lewym pasie oraz tych którzy blokują pas lewy gdy maja wolny prawy. Za akcję zajezdzania i bijatyki na drodze zabierać prawko swołoczy polskiej.

  • Gość: Tomek

    Oceniono 2 razy 2

    Właśnie po komentarzach widać naszą mentalność i chęć jazdy na suwak. To by się udało, jak by na każdej zwężce stał patrol i walił mandaty. A tak zawsze się znajdzie szeryf, co pomyśli "co tam głupi przepis, ja i tak wiem lepiej i nie wpuszszę h@ja". A wystarczy zdjąć nogę z gazu, żeby zrobić większy odstęp od pojazdu z przodu i nawet nie trzeba dotykać hamulca

  • Ja TylkoJa

    Oceniono 2 razy 2

    Tak wiadomo ze nie wiadomo.
    Połowa informacji wprowadza w błąd.

  • ggargi

    Oceniono 2 razy 2

    Jedno ale to przepisu o jeździe na suwak ... Kto ma pierwszeństwo jeśli są tylko 2 auta? Wg tego rysunku wg mnie zawsze pierwszeństwo ma pojazd który może kontynuować jazdę (A) a pojazd (B) ma normalną zmianę pasa ruchu wg dotychczasowych przepisów. Gdyby były 2 pojazdy A to ten drugi musi ustąpić pojazdowi B by była zasada zamka.
    No i potrzeba będzie wielkiej akcji policji by janusze z mandatami za chamstwo rozsiali informację że taki przepis działa i jak ma działać .

  • Gość: BUMS

    Oceniono 1 raz 1

    To potężny cios w zakompleksionych szeryfów. Trzeba jeszcze wyraźnie zaostrzyć kary za blokowanie lewego pasa i zajeżdżanie innym drogi. Szeryfowanie frustratów trzeba tępić tak samo, jak wściekłych i szybkich szaleńców.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX