Nowe silniki Toyoty będą powstawać w Polsce. To kolejna ogromna inwestycja Japończyków w naszym kraju - drugi z czterech "hybrydowych kroków"

Piotr Kozłowski
Toyota uruchamia produkcję nowego silnika w Polsce. To drugi z czterech zapowiedzianych przez Japończyków "hybrydowych kroków" nad Wisłą.

Z naszych nieoficjalnych ustaleń (choć z kilku pewnych źródeł) wynika, że dziś w fabryce Toyoty w Jelczu-Laskowicach ruszy produkcja kolejnego elementu układów hybrydowych Toyoty. Mowa o nowym, dwulitrowym silniku benzynowym, wykorzystywanym w hybrydach japońskiej marki. To drugi z czterech zapowiedzianych przez Toyotę "hybrydowych kroków", które będą zrealizowane w Polsce.

W listopadzie 2018 roku w Wałbrzychu ruszyła produkcja elektrycznych przekładni hybrydowych e-CVT 1.8. Trzecim krokiem będzie produkcja silnika 1,5 w kwietniu 2020 roku w Jelczu-Laskowicach. Ostatni przypada na kwiecień 2021 roku. Wtedy właśnie ruszy produkcja elektrycznych przekładni hybrydowych e-CVT 1.5 w Wałbrzychu.

Napędy hybrydowe to istotny krok na drodze do pełnej elektromobilności, który już teraz pomaga miastom redukować szkodliwe emisje i stanowi jedno z narzędzi do walki ze smogiem. Ta inwestycja to znakomity impuls rozwojowy, dzięki któremu najnowsze osiągnięcia w dziedzinie technologii przyjaznych środowisku wzmacniać będą polski i europejski rynek motoryzacyjny

- stwierdził premier Mateusz Morawiecki.

Rusza produkcja nowego silnika Toyoty w Polsce

Produkowany od dziś nowy silnik Toyoty to dwulitrowy, czterocylindrowy motor Toyota Dynamic Force Engine zaprojektowany w ramach globalnej platformy projektowej Toyoty TNGA (Toyota New Global Architecture). Osiąga moc 180 KM przy 6 000 obr./min. w napędzie hybrydowym oraz 173 KM przy 6 600 obr./min. w napędzie konwencjonalnym.

Dlaczego Toyota inwestuje w hybrydy? Rozmawialiśmy o tym z polskim przedstawicielem japońskiej marki

Zobacz wideo

Może on współpracować z elektryczną przekładnią hybrydową w napędach hybrydowych lub stanowić samodzielną jednostkę w napędach konwencjonalnych. Montowany będzie w napędzie hybrydowym Corolli Hatchback i TS Kombi, a także w konwencjonalnym napędzie Toyoty RAV4. W ramach inwestycji wynoszącej łącznie 770 milionów złotych dla obu silników TNGA powstały całkowicie nowe linie produkcyjne, charakteryzujące się zautomatyzowaną produkcją, wyższą wydajnością i lepszą ergonomią pracy.

Jego wyróżnikiem jest wysoka sprawność cieplna na poziomie odpowiednio 41 i 40 procent, osiągniętą dzięki obniżeniu strat energii związanych z działaniem układów wydechowego i chłodzenia, zmniejszeniu tarcia części ruchomych oraz innym usprawnieniom. Oprócz tego, w porównaniu z dotychczasowymi silnikami, uzyskuje on wyższy moment obrotowy w całym zakresie prędkości obrotowych.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.