Opinie Moto.pl: Toyota RAV4 AWD-i Hybrid. Testujemy RAV4 z napędem na obie osie i to w odmianie hybrydowe

Toyota w swoim portfolio ma wiele ciekawych modeli. Wśród nich jest też hybrydowa odmiana RAV4 z napędem na obie osie o nazwie AWD-i. Co ciekawe ten układ napędowy jest wyposażony w dwa silniki elektryczne. Dzięki temu samochód będzie nie tylko praktyczniejszy, ale też szybszy i jeszcze bardziej praktyczny.

Toyota RAV4 po raz pierwszy została zaprezentowana w 1994 roku. Od tego momentu nowe auto, łączące charakter auta terenowego z optymalnymi wymiarami oraz własnościami jezdnymi typowymi dla kompaktowego hatchbacka, stał się hitem. Z generacji na generację samochód cieszył się coraz lepszym powodzeniem.

Najlepszym tego potwierdzeniem jest fakt, że RAV4 jest obecnie jednym z najważniejszych modeli w światowej gamie Toyoty. Skumulowana globalna sprzedaż czterech generacji auta przekroczyła 8,1 mln sztuk (licząc od 1994 roku). Co więcej w 2017 roku Toyota RAV4 była najlepiej sprzedającym się SUV-em świata oraz czwartym najpopularniejszym samochodem na świecie, zyskując 810 953 nabywców.

Teraz na rynku jest już piąta generacja modelu. Została ona zbudowana na platformie TNGA (Toyota New Global Architecture). Dzięki temu możliwe było obniżenie środka ciężkości, zwiększenie sztywności nadwozia oraz zwiększenie prześwitu. Wprowadzone zmiany wpłynęły pozytywnie nie tylko na komfort podróżowania, ale też prowadzenie oraz walory użytkowe auta. Najlepszym tego dowodem jest jeden z większych bagażników w segmencie, który liczy 580 litrów objętości.

Toyota RAV4Toyota RAV4 fot. Toyota

Hybrydowy szał

Co ciekawe według statystyk, RAV4 sprzedaje się najlepiej w odmianie hybrydowej. Stanowi aż 85 proc. sprzedaży. Dostępne są dwa warianty łączonego napędu. W obu przypadkach jednostka benzynowa to 2,5-litrowa benzyna o mocy 177 KM i 221 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Różnica polega na mocy zestawu. W przypadku wersji przednio napędowej do dyspozycji jest łącznie 218 KM, a dla opcji z napędem na obie osie jest to 222 KM.

Zastosowany układ hybrydowy zastosowany w nowej RAV4 stanowi już jego czwartą generację. Został on opracowany w architekturze TNGA, a ta technologia została pierwszy raz pokazana w Priusie 4. generacji. W największym SUVie marki wykorzystano sterownik (PCU) oraz baterie niklowo-wodorkowe, które mają bardziej zwartą budowę i są lżejsze niż w poprzednim modelu. Co więcej skonstruowano je tak, by zredukować związane z nimi straty mechaniczne i elektryczne.

Toyota RAV4Toyota RAV4 fot. Toyota

Z napędem na obie osie

Mówiąc o napędzie warto wspomnieć też o samym przeniesieniu napędu. Otóż marka Toyota, aby zapewnić skonstruowała elektryczny układ napędu na cztery koła, który jest cichszy podczas szybkiej jazdy, a w ruchu miejskim zapewnia mniejsze zużycie paliwa.

Zastosowany układ napędu na obie osie w porównaniu do poprzedniego modelu znacząco się zmienił. Przede wszystkim siła napędowa dostępna dla tylnej osi wzrosła o 30 proc. Tym samym rozdział napędu między osie może się wahać między 100:0, a 20:80. Maksymalna wartość momentu obrotowego, jaki może dotrzeć do tylnych kół, wzrosła z 953 do 1300 Nm – chwilowy moment.

Dodatkowo auto zostało wyposażone w system wektorowania siły napędowej Rear Driveline Disconnect. Układ ten składa się m.in. z dwóch sprzęgieł przy tylnej osi. Za ich pośrednictwem możliwy jest rozdział momentu obrotowego pomiędzy tylne koła, co wpływa na stabilność napędu oraz optymalne reakcje podczas jazdy w zakrętach, zarówno na suchym, jak i śliskim podłożu.

RAV4 wyposażona została też w kontrolę ograniczenia uślizgu w mechanizmie różnicowym – Trail Mode. Zapewnia on lepszą przyczepność oraz kontrolę nad autem w warunkach niedostatecznej przyczepności. Aktywacja trybu Trail Mode (włączanego przyciskiem trybu jazdy w środkowej konsoli) sprawia, że pozbawione przyczepności koło może zostać zablokowane, a moment obrotowy zamiast do niego trafi do koła mającego przyczepność.

Toyota RAV4Toyota RAV4 fot. Toyota

Jak jeździ w praktyce?

Podczas jazd testowych miałem okazję na własnej skórze przekonać się jak jeździ się RAV4 z napędem na obie osie. Trzeba powiedzieć wprost, że jest to dobre auto, które w tej odmianie naprawdę daję frajdę z jazdy. Jest dynamiczne (przyspiesza do 100 km/h w 8,1 sekundy), jest dobrze wyposażone i co więcej nie traci przyczepności.

Miałem okazję sprawdzić auto w różnych warunkach i nie było sytuacji (czy to na drodze czy na szutrze), aby stracić przyczepność któregoś z kół. Co więcej w tym układzie jest też przyzwoite zużycie paliwa. W warunkach mieszanych (miasto oraz droga poza miejska) nie jest problemem osiągnąć wyniki w granicach 4,7 l/100 km.

Osoby jeżdżące dynamiczniej mogą nieco narzekać na przekładnię CVT. Jednak wystarczy się przyzwyczaić do tego jak jeździć hybrydowym samochodem, a uciążliwy ciągły dźwięk generowany przez zestaw silnik-przekładnia, nie będzie aż taki zły.

Toyota RAV4Toyota RAV4 fot. Toyota

Czy wybrać RAV4?

Wybierając auto dla siebie zwraca się uwagę na wiele rzeczy. Wśród nich jest choćby wyposażenie, silnik, napęd, jak i cena. Każdym z tych przypadków Toyota jest dość atrakcyjna.

Przede wszystkim pod względem wyposażenia w RAV4 można mieć praktycznie wszystko. Lista wyposażenia obejmuje choćby: światła LED, 7-calowy wyświetlacz systemu audio, 18-calowe felgi, skórzana tapicerka, projektorowe lampy główne LED, bezkluczykowy system dostępu, przyciemniane tylne szyby czy elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika. Nie zabrakło też odmiany Selection, która wyróżnia się choćby dwukolorową kompozycją nadwozia z czarnym dachem. Warto też wspomnieć, że w Toyocie zastosowano wirtualne lusterko wsteczne, na którym wyświetla się obraz z regulowanej kamery wysokiej rozdzielczości, zamontowanej wysoko nad tylną szybą. Jest to ciekawe rozwiązanie, które do tej pory było zastosowane w jednym aucie na rynku.

Mówiąc o silniku i napędzie to RAV4 może zostać wyposażone albo w klasyczny układ z silnikiem benzynowym albo hybrydowy łączący zalety jednostki spalinowej oraz elektrycznej. Jednak klienci skłaniają się przede wszystkim do tego drugiego. Świadczą o tym wyniki sprzedaży. Jak dla mnie hybryda w przypadku tego samochodu jest lepszym wyborem.

Toyota RAV4Toyota RAV4 fot. Toyota

Ostatnią kwestią jest cena. Cennik otwiera się kwotą od 144 900 zł. Za te pieniądze otrzymujemy bazową odmianę z napędem na obie osie i mocy zestawu 222 KM, w wyposażeniu Active Hybrid. Jest to przyzwoita cena jak za auto wyposażone w taki układ napędowy. Praktycznie już w odmianie Acitve Hybrid otrzymujemy praktycznie pełne wyposażenie, które jest potrzebne.

Tym samym można powiedzieć, że nowa RAV4 jest samochodem, który zadowoli każdego. Jest przestronna, dobrze wyposażona. Brakuje jej jedynie możliwości podłączenia CarPlay, jednak to już niedługo się zmieni. To dobra wiadomość, w szczególności, że wbudowana nawigacja pozostawia trochę do życzenia.

>>> "Samochód tankuje się wodorem w ciągu 2,5 minuty. Może przejechać 600 km, a Polska ma tego gazu pod dostatkiem":

Więcej o:
Komentarze (14)
Toyota RAV4 AWD-i Hybrid - opinie, test, zużycie. Testujemy RAV4 z napędem na obie osie i to w odmianie hybrydowe
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: michuk

    Oceniono 2 razy 2

    Takie rozwiązanie jak w rav4 w pojazdach tego typu jest jak najbardziej ok. Nie obciąża dodatkowo całego auta tylko napęd jest dołączany

  • Kris Budyń-Mróz

    Oceniono 2 razy 2

    Redaktorze! Przeczytaj jeszcze raz to coś spłodził: samochód praktyczniejszy jest jeszcze bardziej praktyczny!
    Jednostka benzynowa 2,5 benzyna itp itd

  • Gość: biker

    Oceniono 1 raz 1

    Jedne z ładniejszych japońskich suvów, sam ma starszą generację, ale prędko nie zamierzam zmieniać, tu tylko tankujesz i jeździsz jedynie eksploatacyjne rzeczy wymieniłem, z jednostkami benzynowymi problemów nie mam

  • Gość: Lem

    Oceniono 1 raz 1

    Piąta generacja jest świetna - 222 KM przy silniku 2,5-litrowym, a spalanie nadal niskie. Widać, że hybrydy toyoty są bardzo dobrze dopracowane.

  • Gość: Przemek

    Oceniono 1 raz 1

    Czekam na silnik 2.0 hybrid i obniżkę ceny przez niższą akcyzę o 15%

  • Gość: kamo

    0

    Dobre i praktyczne tak bym ją określił, silnik 2.5 w dobie downsizingu jest dużą zaletą.

  • jesiotr99

    0

    średnie zużycie 4,7.. dobre. To znaczy nie twierdzę że jest to niemożliwe, ale chyba rowerzyści będą wyprzedzać

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX