Trasa Via Baltica - ruszyły prace na drugim odcinku

Via Baltica jest bardzo ważnym międzynarodowym szlakiem komunikacyjnym, łączącym kraje bałtyckie z Europą Zachodnią. Właśnie rozpoczęły się prace nad kolejnym, 17-kilometrowym odcinkiem trasy S61 pomiędzy węzłem Śniadowo nieopodal granicy z województwem mazowieckim, a węzłem Łomża Południe.

To drugi - po budowanej od października 2018 r. obwodnicy Szczuczyna - realizowany odcinek trasy Via Baltica. 12 sierpnia Wojewoda Podlaski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Wykonawca odcinka niezwłocznie po przekazaniu placu budowy przystąpił do geodezyjnego wytyczania przebiegu trasy. Rozpoczęto budowę dróg technicznych służących do obsługi terenu inwestycji, które po oddaniu S61 będą pełnić rolę dróg lokalnych.

Nowy fragment Via Baltica będzie dwujezdniową drogą ekspresową z dwoma pasami ruchu plus pas awaryjny w każdym kierunku. Nawierzchnia wykonana zostanie z betonu cementowego, co wydłuży okres pomiędzy remontami na obciążonej ciężkim ruchem tranzytowym trasie. Wybudowany zostanie węzeł Śniadowo łączący S61 z drogą wojewódzką nr 677 Ostrów Mazowiecka - Łomża oraz przygotowane zostaną dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) - Chomentowo Wschód i Chomentowo Zachód. Wykonawcą prac jest firma POLAQUA. Wartość kontraktu to 380,3 mln zł brutto. Zakończenie budowy planowane jest w I kwartale 2021 r.

Via Baltica, S61 - Śniadowo - Łomża PołudnieVia Baltica, S61 - Śniadowo - Łomża Południe GDDKiA

S61 w realizacji

Kierowcy korzystają już z dwóch odcinków przyszłej S61, tworzących ciąg od Raczek do końca obwodnicy Suwałk. W realizacji jest jedenaście kolejnych odcinków. Roboty budowlane prowadzone są na drugiej nitce obwodnicy Szczuczyna i na odcinku od węzła Śniadowo do węzła Łomża Południe.

Decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) wydano już dla odcinka Suwałki - Budzisko (24,5 km), na realizację którego został niedawno ogłoszony przetarg.

Wojewoda Podlaski prowadzi procedurę zmierzającą do wydania decyzji ZRID dla kolejnych czterech odcinków drogi S61:

  • Łomża Południe - Łomża Zachód - długość ok. 7,2 km,
  • Łomża Zachód - Kolno - długość ok. 12,9 km,
  • Kolno - Stawiski - długość ok. 16,4 km,
  • Stawiski - obwodnica Szczuczyna - długość ok. 18 km.

W województwie warmińsko-mazurskim wnioski o decyzję ZRID zostały złożone dla wszystkich trzech odcinków i są obecnie procedowane przez Wojewodę:

  • Szczuczyn - Ełk Południe - długość ok. 23,3 km,
  • Ełk Południe - Wysokie - długość ok. 22,9 km,
  • Wysokie - Raczki - długość ok. 20,2 km.

Dla odcinka S61 od Szczuczyna do granicy państwa Polska otrzymała dofinansowanie w ramach projektu Łącząc Europę (CEF). Na realizację tej ważnej trasy Komisja Europejska przyznała dofinansowanie w wysokości ok. 414 mln euro.

Via Baltica, S61 - Śniadowo - Łomża PołudnieVia Baltica, S61 - Śniadowo - Łomża Południe GDDKiA

Więcej o:
Komentarze (68)
Trasa Via Baltica - ruszyły prace na drugim odcinku
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Le5zek

    Oceniono 25 razy 9

    Jakoś tylko nie zauważyłem, by Litwa, Łotwa czy Estonia jakoś specjalnie inwestowały w przedłużenie Via Baltica na swoim terytorium.

  • karol_lepkowski

    Oceniono 32 razy 8

    Jakieś uzasadnienie dla tezy, że Polska na tej drodze bardzo skorzysta?

    www.kupujsprytnie.com

  • radosny_franciszek

    Oceniono 9 razy 5

    Zyskamy na połączeniu portów z Litwy Łotwy i Estonii z południem Europy nie mając jednocześnie autostradowych połączeń portów w Gdańsku i Szczecinie z krajami na południu? Ciekawe...

  • susceptant

    Oceniono 7 razy 5

    To teraz jeszcze o tym, czego GDDKiA nie napisała w swoim komunikacie (przepisanym tutaj). Wszystkie odcinki mają opóźnienie. Najmniejsze (pomijając rozbudowę obwodnicy Szczuczyna) - właśnie ten odcinek na który wydano ZRID. Miał on być gotowy pod koniec przyszłego roku, już teraz wiadomo, że będzie najwcześniej w wakacje 2021. Na odcinkach między Łomżą (w. Kolno) a obwodnicą Sczuczyna opóźnienie w wydawaniu ZRIDów wynosi już ponad pół roku, a decyzji jeszcze nie ma.
    Kluczowy fragment - część obwodnicy Łomży z nowym mostem przez Narew ma wybudować włoska firma Toto - ta sama, która zeszła z budowy S5 pod Poznaniem (w momencie gdy budowa miała już 1,5 roku opóźnienia). Zobaczymy co będzie z tym odcinkiem S61.
    Pierwszy i ostatni odcinek jest w ponownym przetargu - tam jest co najmniej dwa lata opóźnienia. Do tego w przypadku odcinka od Suwałk do granicy, gdzie w maju wydano ZRID, GDDKiA ogłosiła bardzo dziwny przetarg. Oprócz dwóch lat na budowę nowy wykonawca będzie miał 10 miesięcy na przeprojektowanie i pozyskanie nowego ZRIDu - po co zmieniać projekt i decyzję, która właśnie zostały opracowane/wydane?

  • adaml78

    Oceniono 22 razy 4

    Zamiast drogi ważnej dla Polaków budujemy drogę dla litewskich tirowców za pieniądze Polaków. Gr8.

  • rggg

    Oceniono 14 razy 4

    Droga jak droga - drogi trzeba budować i modernizować w całym kraju i nie ma powodu robić z tego ideologii...

  • Gość: zuuuraw

    Oceniono 5 razy 3

    Kraje Środkowej Azji chcące poprawić transport swoich towarów przez sąsiednie kraje inwestują w autostrady tam budowane, Polacy sami budują tranzyt dla krajów bałtyckich budując przy okazji konkurencję dla polskich portów. Czysty biznes

  • ola1840

    Oceniono 2 razy 2

    A gdzie pasy awaryjne? Tak tylko pytam... Chyba ze nie jest to autentyczne zdjecie.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX