Porsche Taycan bije rekord na Nurburgringu

Choć jeszcze czekamy na oficjalny debiut elektrycznego Porsche Taycan, model już ma na swoim koncie sporo sukcesów. Jednym nich jest ustanowienie nowego rekordu na północnej pętli legendarnego toru Nurburgring.

Kierowca testowy Lars Kern za kierownicą Porsche Taycan pokonał tor, znany jako „zielone piekło”, w ciągu 7 minut i 42 sekund. Czas okrążenia uzyskano na odcinku o długości 20,6 km, który zazwyczaj służy do przeprowadzania rekordowych przejazdów.

Taycan nadaje się również na tory wyścigowe – w przekonujący sposób udowodnił to właśnie tutaj, na najtrudniejszym torze na świecie. Jestem pod niesłabnącym wrażeniem tego, jak stabilny jest całkowicie elektryczny samochód sportowy na szybkich odcinkach, takich jak Kesselchen, i jak neutralnie przyspiesza podczas wyjeżdżania z ciasnych sekcji takich jak Adenauer Forst

– wyjaśnia Kern.

Porsche Taycan bije rekord toru NurburgringPorsche Taycan bije rekord toru Nurburgring Porsche

Taycan doskonale poradził sobie ze sprawdzianem wytrzymałości w ramach Triple Endurance Run. Po pierwsze nasz elektryczny sportowy wóz zademonstrował powtarzalność swoich osiągów w ramach wyczerpującego testu, obejmującego 26 kolejnych prób przyspieszenia od zera do 200 km/h. Następnie bez żadnych problemów w ciągu 24 godzin pokonał 3425 kilometrów na torze Nardo, a teraz dorzuca do tego rekord na północnej pętli Nürburgringu. Na to połączenie osiągów i efektywności zespołu napędowego wpływają liczne czynniki – również przy dużej prędkości. Należą do nich reagujące w ułamku sekundy systemy podwozia, a także wyśmienita aerodynamika

– wymienia Stefan Weckbach, wiceprezes ds. linii produktowej Taycan.

Już na wczesnym etapie projektowania inżynierowie ds. rozwoju zaczęli „jeździć” Porsche Taycan po północnej pętli Nurburgringu na symulatorze, aby przetestować i ocenić jego osiągi na wirtualnej wersji toru. Jednym z głównych celów tego procesu było zarządzanie energią elektryczną oraz temperaturą – co stanowi istotny wkład w uzyskanie takiego, a nie innego czasu okrążenia.

Czy doczekamy się miliona samochodów elektrycznych?

Zobacz wideo

24-godzinny maraton

Taycan radzi sobie zarówno na torze wyścigowym, jak i w próbie wytrzymałościowej - w ciągu 24 godzin prototyp elektrycznego Porsche w ramach testu na torze wysokich prędkości w Nardo (Włochy) pokonał dystans dokładnie 3425 km. Mniej więcej odpowiada to odległości z Nardo do Trondheim w Norwegii. W upalnych warunkach na północy Włoch prędkość samochodu wynosiła od 195 do 215 km/h. Przy temperaturze powietrza sięgającej 42 stopni Celsjusza i temperaturze toru dochodzącej do 54 stopni Celsjusza prototypowe Porsche Taycan udowodniło swoje walory na długim dystansie jeszcze przed rozpoczęciem produkcji seryjnej.

Przeczytaj także: Porsche Taycan podczas nietypowego testu na włoskim torze Nardo

Pod koniec lipca na pasie startowym lotniska przedseryjny egzemplarz Porsche Taycan przyspieszył od zera do 200 km/h 26 razy z rzędu. Średnia wartość przyspieszenia z mierzonych prób wynosiła poniżej 10 sekund. Różnica pomiędzy najlepszym a najgorszym wynikiem to 0,8 sekundy.

Porsche Taycan bije rekord toru NurburgringPorsche Taycan bije rekord toru Nurburgring Porsche

Pierwszy elektryczny samochód sportowy Porsche

Taycan ma dwa wyjątkowo efektywne silniki elektryczne – przy przedniej i tylnej osi, a zatem dysponuje napędem na cztery koła. Napęd na wszystkie koła i systemy kontroli trakcji działają znacznie szybciej niż w przypadku systemów konwencjonalnych. Na przykład jeśli jedno koło ma większy poślizg, jednostki elektryczne regulują go w ułamku sekundy.

Zintegrowany układ kontroli podwozia w czterech wymiarach – Porsche 4D-Chassis Control – analizuje i synchronizuje działanie wszystkich systemów podwozia w czasie rzeczywistym. Lista innowacyjnych systemów podwozia obejmuje adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne w technice trzykomorowej, w tym elektroniczne sterowanie pracą amortyzatorów PASM (Porsche Active Suspension Management), a także elektromechaniczny system stabilizacji przechyłów Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) oraz Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus). „Rekordowy” egzemplarz wyposażono też w skrętną tylną oś i koła z 21-calowymi obręczami.

Taycan jest pierwszym seryjnym pojazdem o napięciu systemowym wynoszącym 800 woltów zamiast „normalnych” dla aut elektrycznych 400 woltów. Dzięki temu może pochwalić się wysokimi i stale dostępnymi osiągami.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.