Jak działa Webasto? Czy warto mieć ogrzewanie postojowe w samochodzie?

Jak działa Webasto?System ogrzewania postojowego nie jest niczym nowym. Niemniej, do jego popularności wciąż daleka droga. Zazwyczaj występuje w samochodach campingowych, choć można coraz częściej zamówić Webasto do samochodów osobowych. Jak działa ten system i kiedy się najlepiej sprawdza?

Jak działa Webasto? Jak działa ogrzewanie postojowe?

System opatentowany przez firmę Webasto bazuje na niewielkim agregacie grzewczym będący kluczowym elementem. Funkcjonuje całkowicie niezależnie od silnika i wykorzystuje paliwo ze zbiornika w aucie. Do reakcji spalania potrzebuje powietrza. Z uwagi na kompaktowe rozmiary, na postoju jest niemal niesłyszalny. Po uruchomieniu, wymusza obieg płynu chłodniczego pomiędzy agregatem, wymiennikiem ciepła, a jednostką napędową. W sercu układu jest ponownie podgrzewany i znów krąży tą samą drogą.

Wysoka wydajność urządzenia gwarantuje rozgrzanie wnętrza do pożądanej temperatury w kilkanaście minut. Dodatkowo, wyższą temperaturę roboczą osiąga silnik pojazdu. To kluczowe, ponieważ pierwsze kilometry najbardziej wpływają na kondycję jednostki. Wyższa temperatura rozruchowa motoru sprawia, że wystarczy mu często kilkadziesiąt sekund, by osiągnąć optymalne warunki pracy. Nieco dłużej proces może trwać dla 6 i 8-cylindrowych diesli.

Ile kosztuje Webasto? Ile kosztuje ogrzewanie postojowe?

Ceny ogrzewania postojowego stosowanego w samochodach osobowych kształtują się na podobnym poziomie zarówno w popularnych markach, jak i tych z metką premium. W autach kompaktowych lub segmentu D należy liczyć się z wydatkiem na poziomie 4-5 tysięcy złotych. W dużych kamperach lub pojazdach użytkowych, gdzie do ogrzania jest spora kubatura, maksymalny wydatek nie powinien przekroczyć 8 tysięcy złotych.

Jeśli dany pojazd nie dysponuje ogrzewaniem postojowym fabrycznie, można zdecydować się na montaż urządzenia w zewnętrznej firmie. Tych w Polsce znajdziemy przynajmniej kilkanaście.

Ile kosztuje Webasto? Jaki jest pobór prądu?

System opracowany przez Webasto jest oszczędny. Ogrzewanie wykorzystujące pompę paliwa i pompę obiegową płynu chłodniczego pobiera około 3A z akumulatora. Większe zużycie notujemy w momencie uruchomienia fabrycznej nagrzewnicy wraz z wentylatorami. W związku z tym eksperci zalecają, by czas rozgrzewania wnętrza pokrywał się z dojazdem do celu. Wówczas alternator będzie w stanie w efektywny sposób uzupełnić niedobory prądu w akumulatorze.

Kolejny czynnik stanowi zużycie paliwa. W tej kwestii nie trzeba się obawiać podwyższonego apetytu na olej napędowy lub benzynę. Agregat o mocy 4kW konsumuje w 30 minut około 0,2 litra paliwa. Przy obecnych cenach na stacjach możemy zatem przyjąć, że rozgrzanie vana lub dużego kombi kosztuje złotówkę. Ta jednak jest kompensowana podczas pierwszych kilometrów. Wynika to faktu, że lepsze warunki startowe silnika obniżają zapotrzebowanie na paliwo i korzystnie wpływają na jego żywotność. Dotyczy to przede wszystkim osób, które pokonują do pracy zaledwie kilka kilometrów. Przy niskich temperaturach na zewnątrz, doładowana jednostka napędowa rzadko kiedy jest w stanie osiągnąć optymalną temperaturę pracy. To natomiast mocno wpływa na degradację wielu podzespołów i skraca resurs motoru.

 >>> Jak nie przepłacić i wybrać dobre, bezpieczne płyny eksploatacyjne do samochodu? Spytaliśmy o rady eksperta:

Zobacz wideo

Wodne ogrzewanie postojowe ma swoje ograniczenia

Co ciekawe, wodne Webasto pracujące w samochodach osobowych ma też swoje ograniczenia. Z uwagi na pobór prądu z akumulatora i w niektórych przypadkach brak regulacji temperatury, producent stosuje maksymalny czas pracy urządzenia. Zazwyczaj wynosi od 60 do 120 minut. Tym samym nie musimy się martwić o rozładowanie baterii lub nadmierną konsumpcję paliwa.

Ustaw godzinę uruchomienia w smartfonie

Możliwości programowania Webasto jest wiele. Jeśli to fabryczne urządzenie zamówione w salonie sprzedaży, możemy sterować systemem z pozycji dodatkowego, pokładowego panelu lub na ekranie komputera pokładowego. Wiele firm oferuje również zewnętrzne piloty. Różnią się od siebie zaawansowaniem i mają ograniczony zasięg. Niemniej, najbardziej rozwinięte sterowniki pozwalają ustawić czas uruchomienia ogrzewania, siłę i kierunek nawiewu (rozmrażanie szyb, podnoszenie temperatury w kabinie), a także sprawdzić temperaturę w przedziale pasażerskim samochodu.

Najbardziej komfortowa jest aplikacja w samrtfonie. Wymaga zainstalowania w samochodzie karty SIM, ale w tej chwili to nie stanowi najmniejszych trudności. Z pozycji telefonu ustawimy wszelkie możliwe parametry. Co ciekawe, jest to możliwe nie tylko poprzez dotykowe komendy na wyświetlaczu, lecz również za sprawą SMS lub wybierania tonowego. Wystarczy minimalny zasięg telefonii komórkowej.

Ogrzewanie powietrzne w busach i kamperach

Drugi rodzaj Webasto montuje się we wszelkiej maści pojazdach użytkowych. To nie tylko kampery, lecz również busy, auta ciężarowe, maszyny budowlane, a także rolnicze. Tego typu układ sprawdza się na dłuższą metę znacznie wydajniej, niż ogrzewanie wodne. Zasysa chłodne powietrze, które podgrzewa specjalny agregat i dalej rozprowadza je po przestrzeni pasażerskiej lub ładunkowej. Uruchomienie dmuchawy warunkuje przepływ powietrza przez komorę spalania i wymiennik ciepła.

Tym samym mamy możliwość komfortowego wykorzystania ogrzewania podczas postoju w zimowych warunkach. Tutaj niezwykle ważna jest szczelność układu i samego auta. Wydmuchiwane spaliny nie mają prawa dostać się do wnętrza pojazdu.

WebastoWebasto Webasto

Więcej o:
Copyright © Agora SA