Jak naprawić rozrząd? Jak często wymieniać rozrząd?

Na rozrząd w tradycyjnym, czterosuwowym silniku, składa się kilka zaworów. Za ich ruch odpowiedzialny jest odpowiednio wyprofilowany wałek rozrządu. Bez prawidłowej pracy rozrządu, jazda samochodem staje się znacznie trudniejsza. Podpowiadamy, jak naprawić rozrząd, by znów auto cieszyło podczas trasy.

Rozrząd

Ważną rolę we współczesnych autach odgrywa wałek rozrządu. Ma on tak zwane krzywki, które odpowiadają za zmianę ruchu obrotowego na posuwisty. Specjalne popychacze przekazują tę siłę na zawory. Wałek rozrządu zazwyczaj umieszczony jest bezpośrednio w głowicy lub w kadłubie. Ruch wału jest zsynchronizowany jest z ruchem wału korbowego.

Każdy silnik tłokowy posiada rozrząd. Konstrukcja jego wykonania zmieniała się na przestrzeni lat. Im bardziej zaawansowany silnik, tym więcej uwagi należy poświęcić jego serwisowaniu. Biorąc pod uwagę, że starsze samochody, zazwyczaj gaźniki, miały na wyposażeniu bezkolizyjny rozrząd, współczesna motoryzacja poszła o wiele, wiele kroków naprzód.

Diesle trują? Ekspert ma na ich temat kompletnie inne zdanie

Zobacz wideo

Co to jest rozrząd?

Dzisiejsze silniki czterosuwowe podzielić można na trzy rodzaje, właśnie ze względu na rodzaj ich wykonania: 

  1. OHV - jest to rozrząd o charakterystyce górnozaworowej popychaczowej,
  2. OHC - rozrząd górnozaworowy z wałkiem w głowicy,
  3. DOHC - także rozrząd górnozaworowy z podwójnym wałkiem w głowicy.

Czym jest więc zmienna faza rozrządu? To nic innego, jak nowoczesne rozwiązanie, które zapewnia lepsze napełnianie cylindrów mieszanką paliwowo-powietrzną. W najnowszych konstrukcjach, zawory sterowane są elektromagnetycznie, czyli bez udziału wałka rozrządu.

Jak często wymieniać rozrząd?

Pasek rozrządu należy wymieniać średnio co 120 tysięcy kilometrów. Oczywiście jeśli producent zaleca inaczej, trzeba go posłuchać. Prawidłowa ochrona paska i dbałość o jego kondycję sprawi, że jazda autem będzie przyjemniejsza, a wydatki nie aż tak wysokie.

Systematyczna kontrola paska rozrządu jest bardzo ważna w przypadku aut, w których rozrząd jest kolizyjny. Przed zakupem używanego auta warto też zapoznać się z jego wyposażeniem. Bardzo możliwe jest, że poprzednia wersja auta miała pasek rozrządu, podczas gdy polift zamienił go na łańcuch. Wymiana rozrządu może być naprawdę kosztowną naprawą, dlatego warto w jego przypadku dmuchać na zimne i stosować się do zaleceń doświadczonego i zaufanego mechanika.

By odpowiednio ocenić stan zużycia paska rozrządu, warto także obserwować i nasłuchiwać pracę pompy wody. Jej głośna praca powinna od razu wzbudzić zaniepokojenie. Zatarta pompa może bardzo szybko doprowadzić do zerwania paska.

Więcej o:
Copyright © Agora SA