Jak naprawić rozrząd? Jak często wymieniać rozrząd?

Na rozrząd w tradycyjnym, czterosuwowym silniku, składa się kilka zaworów. Za ich ruch odpowiedzialny jest odpowiednio wyprofilowany wałek rozrządu. Bez prawidłowej pracy rozrządu, jazda samochodem staje się znacznie trudniejsza. Podpowiadamy, jak naprawić rozrząd, by znów auto cieszyło podczas trasy.

Rozrząd

Ważną rolę we współczesnych autach odgrywa wałek rozrządu. Ma on tak zwane krzywki, które odpowiadają za zmianę ruchu obrotowego na posuwisty. Specjalne popychacze przekazują tę siłę na zawory. Wałek rozrządu zazwyczaj umieszczony jest bezpośrednio w głowicy lub w kadłubie. Ruch wału jest zsynchronizowany jest z ruchem wału korbowego.

Każdy silnik tłokowy posiada rozrząd. Konstrukcja jego wykonania zmieniała się na przestrzeni lat. Im bardziej zaawansowany silnik, tym więcej uwagi należy poświęcić jego serwisowaniu. Biorąc pod uwagę, że starsze samochody, zazwyczaj gaźniki, miały na wyposażeniu bezkolizyjny rozrząd, współczesna motoryzacja poszła o wiele, wiele kroków naprzód.

Diesle trują? Ekspert ma na ich temat kompletnie inne zdanie

Co to jest rozrząd?

Dzisiejsze silniki czterosuwowe podzielić można na trzy rodzaje, właśnie ze względu na rodzaj ich wykonania: 

  1. OHV - jest to rozrząd o charakterystyce górnozaworowej popychaczowej,
  2. OHC - rozrząd górnozaworowy z wałkiem w głowicy,
  3. DOHC - także rozrząd górnozaworowy z podwójnym wałkiem w głowicy.

Czym jest więc zmienna faza rozrządu? To nic innego, jak nowoczesne rozwiązanie, które zapewnia lepsze napełnianie cylindrów mieszanką paliwowo-powietrzną. W najnowszych konstrukcjach, zawory sterowane są elektromagnetycznie, czyli bez udziału wałka rozrządu.

Jak często wymieniać rozrząd?

Pasek rozrządu należy wymieniać średnio co 120 tysięcy kilometrów. Oczywiście jeśli producent zaleca inaczej, trzeba go posłuchać. Prawidłowa ochrona paska i dbałość o jego kondycję sprawi, że jazda autem będzie przyjemniejsza, a wydatki nie aż tak wysokie.

Systematyczna kontrola paska rozrządu jest bardzo ważna w przypadku aut, w których rozrząd jest kolizyjny. Przed zakupem używanego auta warto też zapoznać się z jego wyposażeniem. Bardzo możliwe jest, że poprzednia wersja auta miała pasek rozrządu, podczas gdy polift zamienił go na łańcuch. Wymiana rozrządu może być naprawdę kosztowną naprawą, dlatego warto w jego przypadku dmuchać na zimne i stosować się do zaleceń doświadczonego i zaufanego mechanika.

By odpowiednio ocenić stan zużycia paska rozrządu, warto także obserwować i nasłuchiwać pracę pompy wody. Jej głośna praca powinna od razu wzbudzić zaniepokojenie. Zatarta pompa może bardzo szybko doprowadzić do zerwania paska.

Więcej o:
Komentarze (20)
Jak naprawić rozrząd? Jak często wymieniać rozrząd?
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: greg

    Oceniono 36 razy 36

    Miałem chęć na popołudniową kawę, ale po lekturze tego czegoś już nie muszę! Odnoszę wrażenie że te wypociny powstały na potrzeby czytanki szkolnej uczniów klas 1-3 lub... zostały przez nich napisane.
    Niedomówień i błędów jest na tyle dużo w tak krótkim tekście, że nie będę tego rozbijał na czynniki pierwsze - skupię się jedynie na rzeczach najśmieszniejszych:
    1. Wstępniak "Na rozrząd w tradycyjnym, czterosuwowym silniku, składa się kilka zaworów" Ktoś to w ogóle czytał z redakcji!? Może warto porównać np. z wiki :D
    2. Wstępniak "Bez prawidłowej pracy rozrządu, jazda samochodem staje się znacznie trudniejsza. Podpowiadamy, jak naprawić rozrząd, by znów auto cieszyło podczas trasy."
    NAPRAWDĘ? No fakt - z zerwanym paskiem można jechać tylko z górki - pod górkę auto już nie cieszy XD
    3. "Wałek rozrządu zazwyczaj umieszczony jest bezpośrednio w głowicy lub w kadłubie."
    Proszę zatem szanowną redakcję o wymienienie trzeciego alternatywnego miejsca...
    4. "Każdy silnik tłokowy posiada rozrząd" Dwusuwy także???
    5. "Biorąc pod uwagę, że starsze samochody, zazwyczaj GAŹNIKI, miały na wyposażeniu bezkolizyjny rozrząd, współczesna motoryzacja poszła o wiele, wiele kroków naprzód." - ktoś to czytał i zrozumiał???
    6. "OHV - jest to rozrząd o charakterystyce górnozaworowej popychaczowej," - autor naprawdę nie ma pojęcia o czym pisze...
    7. "Czym jest więc zmienna faza rozrządu? To nic innego, jak nowoczesne rozwiązanie, które zapewnia lepsze napełnianie cylindrów mieszanką paliwowo-powietrzną"
    - równie dobrze można napisać: >>Czym jest partia PiS? To taka partia która powoduje dobrobyt w kraju<< :D
    8. "W najnowszych konstrukcjach, zawory sterowane są elektromagnetycznie, czyli bez udziału wałka rozrządu" - Bzdura pokazująca dyletanctwo... ale śmieszna!
    9. "Prawidłowa ochrona paska i dbałość o jego kondycję sprawi, że jazda autem będzie przyjemniejsza, a wydatki nie aż tak wysokie." - polecam autorowi żel do pielęgnacji pasków rozrządu - niech smaruje się regularnie! XD
    10. "Przed zakupem używanego auta warto też zapoznać się z jego wyposażeniem. Bardzo możliwe jest, że poprzednia wersja auta miała pasek rozrządu, podczas gdy polift zamienił go na łańcuch." Bez komentarza...
    11. "By odpowiednio ocenić stan zużycia paska rozrządu, warto także obserwować i nasłuchiwać pracę pompy wody."
    Profesjonalna porada - w sam raz pasująca do całego tekstu powyżej.

    Ten artykuł to śmieć i nie powinien ujrzeć światła dziennego. Chyba że było to na umowę zlecenie dla syna koleżanki z pracy (póki ma wakacje niech się wykaże jaki jest mądry mój Antoś!).

  • Gość: czar

    Oceniono 13 razy 13

    A może jednak pasek rozrządu, a nie rozrząd wymieniać??
    byle co pisać

  • Gość: Kierowca

    Oceniono 12 razy 12

    Autorowi artykułu (dawno tylu głupot w tekście nie napisano) proponowałbym jednak przerzucić się na hodowlę jedwabników..................

  • Gość: Rafał

    Oceniono 4 razy 4

    Ten artykuł to pijany sen chorego idioty.

  • Gość: viki

    Oceniono 4 razy 4

    cóż za uroczy bełkot... to napisał uczeń III klasy podstawówki?

  • Gość: Niedzielny

    Oceniono 3 razy 3

    Qrwa, nie wierzę w to co przeczytałem. Świat od dziś będzie inny.

  • Gość: Krzyś

    Oceniono 3 razy 3

    AUTOR ARTYKUŁU MA ZAPEWNE PRZESTAWIONY ROZRZĄD, A MOŻE I DOSZŁO DO KOLIZJI STĄD TEN ARTYKUŁ HAHAHA I UŻYWANIE KOMÓREK NERWOWYCH W GŁOWIE NIE JEST JUŻ TAK PRZYJEMNE

  • 162tony

    Oceniono 3 razy 3

    Super, dowiadujemy się że o ile producent nie przewiduje inaczej to wymieniamy co 120 tysięcy...
    Rada w ch.j.

  • fakej

    Oceniono 2 razy 2

    polift

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX