ABS. Do czego służy i jak działa ABS?

Jak działa ABS? Do czego służy ABS? Takie pytania zadaje sobie wielu kierowców. ABS ma już ponad 40 lat. Opracowali go Niemcy, a dziś obecny jest w każdym samochodzie. Czemu jest jednym z najważniejszych systemów bezpieczeństwa?

Czy ABS jest obowiązkowy?

ABS jest obowiązkowy w Polsce. 1 lipca 2004 roku Unia Europejska wprowadziła przepis nakazujący montaż ABS-u we wszystkich samochodach osobowych sprzedawanych na Starym Kontynencie. Polska przystąpiła do porozumienia dwa lata później. Biorąc pod uwagę wiek patentu i gotowego rozwiązania trafiającego do pojazdów, Europejczycy dość późno wzięli się na legislację.

Jak działa ABS? Do czego służy ABS?

Obecnie stosowany ABS 8 ma konstrukcję modułową. Składa się z czujników prędkości obrotowej kół, modulatorów ciśnienia, a także zaawansowanego sterownika analizującego sygnały z sensorów i zawiadującego korektami siły hamowania. Poszczególne komponenty sprawiają, że system na każdym z kół może funkcjonować niezależnie i dopasować siłę hamowania do warunków na drodze.

Działanie ABS-u w praktyce jest wyczuwalne. Nie trzeba jechać po mokrej, śliskiej nawierzchni, by się o tym przekonać. Gdy w czasie hamowania układ elektroniczny wychwyci zmniejszenie prędkości obrotowej jednego z kół (poślizg), redukuje ciśnienie w układzie hamulcowym. Zwiększa je, gdy tylko koło zacznie obracać się z odpowiednią szybkością. Cały proces przebiega błyskawicznie, a kierowca może go poczuć poprzez drgania na pedale hamulca i charakterystyczny dźwięk.

Po co wprowadzono ABS?

Założenie wprowadzenia ABS-u do pojazdów mechanicznych było oczywiste. Wraz z rozwojem technologii, auta stawały się coraz mocniejsze i tym samym szybsze. Układy hamulcowe nie nadążały, więc należało wesprzeć je elektroniką. Układ opracowany przez Boscha gwarantuje utrzymanie kierowalności samochodu podczas hamowania oraz stabilność, także podczas wytracania prędkości na łuku. Skrócenie drogi hamowania stało się następstwem dwóch powyższych punktów. Warto pamiętać, że efektywne funkcjonowanie ABS-u wiąże się z koniecznością stosowania opon o takich samych parametrach i bieżniku zgodnym z przyjętymi normami.

>>> Zobacz mrożący krew w żyłach wypadek trzech ciężarówek:

Zobacz wideo

Historia systemu ABS

Pierwsze próby z tworzeniem układu mającego za zadanie przeciwdziałać blokowaniu kół pojazdu mechanicznego w trakcie hamowania sięgają pierwszej połowy XX wieku. Wraz z rozwojem motoryzacji, lotnictwa i transportu kolejowego, inżynierowie próbowali stworzyć system w istotnym stopniu przyczyniający się do poprawy bezpieczeństwa. Patent zgłosił w 1936 roku niemiecki Bosch. Niestety, pierwsze próby stworzenia bezawaryjnego mechanizmu nie przynosiły pozytywnego efektu. To z uwagi na zbyt duże skomplikowanie, podatność na usterki i wolne działanie.

Dopiero w 1966 inżynierom Boscha udało się stworzyć pierwowzór obecnego systemu skracającego drogę hamowania. Mechanizm zwiększał stabilność w zakrętach i gwarantował sterowność podczas awaryjnego wytracania prędkości. Zaawansowane urządzenie składało się z około tysiąca analogowych komponentów, a także obwodów bezpieczeństwa. By całość optymalnie zsynchronizować, konstruktorzy potrzebowali kolejnej dekady. Gotowy produkt składał się ze 140 części elektronicznych. Wykorzystywał też technologię cyfrową i obwody scalone.

Gdzie i kiedy zadebiutował ABS?

Gotowy system zdecydowano się wprowadzić do samochodów osobowych w 1978 roku. ABS 2 trafił do Mercedesa Klasy S oraz BMW serii 7. Zastosowanie układu w topowych limuzynach wiązało się z dodatkowymi kosztami przenoszonymi na klienta. Tylko Ci zamożni mogli pozwolić sobie na taką nowinkę techniczną. Wymagał dopłaty na poziomie 2217 marek niemieckich, co uchodziło wówczas za wygórowaną kwotę. Niemniej, na bezpieczeństwie nie warto oszczędzać.

Już dwa lata później ABS można było zamówić we wszystkich autach osobowych Mercedesa. W 1981 system pojawił się też w dostawczych modelach koncernu. Sukcesywnie, inni producenci również zaczęli się mu bacznie przyglądać i wykorzystywać we własnych samochodach. Ciekawym smaczkiem jeszcze z lat 90. są oznaczenia na pokrywie bagażnika. Wielkie logo miało być ostrzeżeniem dla innych użytkowników drogi przed zabójczo skutecznymi hamulcami. Należało trzymać większy odstęp względem takiego pojazdu, by nie wjechać mu w kufer.

ABS – pierwszy milion w 1986 roku

W 1978 zaczęła się wielkoseryjna produkcja ABS-u. Już 8 lat później wyprodukowano aż milion elektronicznych systemów. Wraz z rozwojem technologii, łączono go sukcesywnie z innymi układami elektronicznymi. W 1985 powstał ASR – system przeciwdziałający buksowaniu kół podczas ruszania, a także ESP (1995) – system kontroli trakcji. W 1998 na rynku zadebiutował adaptacyjny tempomat, który również współpracował z ABS-em.

Obecnie, ABS łączy się z dziesiątkami obwodów czuwających nad bezpieczeństwem podczas codziennej eksploatacji. To między innymi radary, czujniki ultradźwiękowe oraz kamery. System trafia też do motocykli, a także przyczep. W lotnictwie i transporcie kolejowym stosowany jest od wielu dekad.

Więcej o:
Copyright © Agora SA