Instalacja LPG - fakty i mity. Czy gaz wybucha, a silnik się psuje?

Choć instalacje LPG największą popularność mają za sobą, wciąż wielu kierowców decyduje się na to alternatywne źródło napędu. Takie zasilanie silnika spalinowego przede wszystkim pozwala na bardziej ekonomiczną eksploatację samochodu, ale wymaga też odpowiedniego traktowania.

Wokół instalacji LPG narosło wiele mitów, jednak nie wszystkie są prawdziwe. Montaż gazu w samochodzie wiąże się z pewnymi konsekwencjami, jednak oferuje też sporo wymiernych korzyści, przede wszystkim ekonomicznych. Przejazd 100 kilometrów "na gazie" kosztuje średnio o 40 procent mniej, niż, gdyby kierowca jechał "na benzynie". Najnowsze instalacje gazowe umożliwiają rozruch auta tylko na LPG. Profesjonaliści udowadniają, że zasilanie gazem jest również możliwe w motorach wysokoprężnych, a także maszynach wyczynowych.

Czy instalacja LPG pogarsza stan samochodu?

Jeśli montaż instalacji zostanie wykonany prawidłowo z wykorzystaniem odpowiednich podzespołów, stan samochodu nie ulegnie pogorszeniu. Uszkodzenia silnika mogą się pojawić, jeśli zastosujemy gorszej jakości elementy, szczególnie do słabszego silnika. Niektóre jednostki napędowe gorzej znoszą zasilanie gazem ze względu na wyższą temperaturę spalania tego paliwa. Silniki z LPG są za to mniej narażone na gromadzenie się nagaru, ponieważ gaz jest stosunkowo czystym paliwem.

Na uszkodzenia narażony jest jednak katalizator. Aby spełniał swoje zadanie i efektywnie redukował tlenki azotu, tlenki węgla i węglowodory, musi osiągnąć temperaturę kilkuset stopni. Jako że gaz ma wyższą temperaturę spalania od paliw konwencjonalnych, może ona uszkodzić wnętrze katalizatora. Jednak odpowiednio zestrojona instalacja LPG jest dla katalizatora bezpieczna.

Tankowanie samochodu gazem LPG.Tankowanie samochodu gazem LPG. Fot. Przemysław Skrzydło / Agencja Gazeta

Czy samochodem z LPG można wjechać na parking podziemny?

Na wielu parkingach podziemnych znajdziemy zakaz wjazdu pojazdami zasilanymi gazem LPG. W zamkniętych obiektach powinny znajdować się specjalne wyciągi powietrza, jednak nie każdy garaż podziemny posiada odpowiednią wentylację. W takim przypadku nie chodzi o sam wjazd pojazdem zasilanym gazem, ale o wwiezienie butli z gazem pod dużym ciśnieniem. Zatem przełączenie samochodu na benzynę w takim przypadku nie ma większego znaczenia. Jeśli posiadamy samochód z instalacją LPG, teoretycznie nie możemy wjechać na większość zamkniętych parkingów. Czemu teoretycznie? Bo znak zakazu wjazdu stawiany jest przed administratorów budynku i nie ma mocy prawnej. Prawo nie przewiduje również żadnych sankcji za ich ignorowanie.

Czy instalacja LPG wpływa na osiągi auta?

Najnowsze instalacje bazują na zaawansowanych elektronicznych jednostkach sterujących oraz na urządzeniach mechanicznych, takich jak wtryskiwacze i reduktory, od których działania zależy prawidłowa praca silnika. Instalacje dedykowane do danego silnika sprawdzą się zdecydowanie lepiej, niż tańsze odpowiedniki będące zbiorem przypadkowych elementów.

Źle dobrane elementy, lub te o niezweryfikowanej jakości, mogą istotnie wpłynąć na parametry jednostki napędowej. Poza nieprawidłowym dawkowaniem paliwa może pojawić się spadek mocy. W przypadku najnowszych instalacji, taka sytuacja się jednak nie zdarza. W nieco starszych rozwiązaniach, dopuszczalny jest utrata koni mechanicznych i momentu obrotowego rzędu 3-4 procent. To jednak dla użytkownika niewyczuwalna zmiana wartości.

Czy butla zajmuje miejsce w bagażniku?

To zależy od kierowcy i sposobu montażu butli gazowej. Można zdecydować się na butlę, która jest montowana w bagażniku i wówczas zajmie ona nieco miejsca. Jednak jej duża pojemność korzystnie wpływa na zasięg na jednym tankowaniu. Na rynku są dostępne nieco mniejsze zbiorniki toroidalne, które montuje się w miejscu przeznaczonym na koło zapasowe. Wówczas pojemność bagażnika jest zachowana.

Skoda Octavia 1.4 TSI LPGSkoda Octavia 1.4 TSI LPG Fot. Michał Dek

Czy samochód z gazem LPG pali więcej?

Niższa kaloryczność gazu powoduje, że jego zużycie na 100 kilometrów jest nieco większe niż benzyny (w zależności od instalacji od 10 do 20 procent). Jednak niemal dwukrotnie niższa cena powoduje, że jazda na LPG i tak jest znacznie tańsza niż na benzynie. Szacuje się, że na dystansie 100 kilometrów realna oszczędność może wynieść nawet 40 procent względem benzyny lub oleju napędowego.

Czy do wszystkich silników benzynowych można zainstalować gaz?

Tak. Do niedawna problem sprawiały nowoczesne silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa, w których wtryskiwacze benzyny umieszczone w cylindrach są chłodzone wtryskiwaną benzyną. W takiej sytuacji odłączenie wtrysku benzyny prowadziłoby do zniszczenia wtryskiwaczy, więc silnik przestawałby pracować na benzynie. Jednak istnieją już instalacje przeznaczone do takich jednostek, w których oprócz gazu do cylindra podawane są co pewien czas również niewielkie dawki benzyny (tzw. dotrysk), których zadaniem jest chłodzenie wtryskiwaczy.

Czy gaz LPG wybucha?

Jednym z mitów dotyczących instalacji gazowej jest to, że jest niebezpieczna. Najwięcej obiekcji ze strony przeciętnego kierowcy dotyczy samego gazu jako substancji łatwopalnej. Jednak dobrze wykonana instalacja gazowa jest szczelna i w stu procentach bezpieczna. Przy prawidłowym użytkowaniu i serwisowaniu ryzyko jakiegokolwiek wybuchu nie istnieje.

LPGLPG 123RF

Więcej o:
Komentarze (56)
Instalacja LPG - fakty i mity. Czy gaz wybucha, a silnik się psuje?
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: grzesiu

    Oceniono 4 razy 4

    Mam avensis z silnikiem 1.8 zagazowaną i nie mam z nią problemów, gdyby gaz był szkodliwy nowe auta by na nim nie przetrwały, także zdecydowanie normalne paliwo.

  • Gość: Adam

    Oceniono 4 razy 4

    Lpg dobre i tanie paliwo, a to że auto pracuje gorej to mit

  • Gość: LPGT gaz benzyna normalna rodzina

    Oceniono 2 razy 2

    Instalacje wybuchają. Ale tylko te montowane przez Janusza Nosacza i jego somsiada. Pierwszą instalację założyłem prawie 30 lat temu w Trapolo. Ten gnojek w zimie potrafił po mieście i 14 litrów spalić. Od tamtej pory gazuję wszystko co mam i nigdy nie narzekałem.

  • felicjan.dulski

    Oceniono 2 razy 2

    W przypadku nagłego rozcalenia (rozerwania) zbiornika z gazem grozilby nam nie tyle wybuch, (bo gaz, w dużym stężeniu nie ma się jak palić, a rozprężając się obniża temperaturę otoczenia i to nawet do kilkudziesięciu stopni Celsjusza), a uduszenie i odmrożenia.
    Ale rozcalić zbiornik z płynnym gazem wcale nie jest lekko.
    Z karoserii "miazga", a zbiornik cały, bez deformacji. Z tego z benzyną może wyciekać paliwo.
    Widziałem taki obrazek na własne oczy.

  • Gość: popo

    Oceniono 4 razy 2

    "Szacuje się, że na dystansie 100 kilometrów realna oszczędność może wynieść nawet 40 procent względem benzyny lub oleju napędowego." - a na 200 kilometrów ???

  • Gość: Majkel

    Oceniono 2 razy 2

    Gdyby w Polsce byly normalne ceny PB95 i diesla to nikt by nie myślał o takich wynalazkach jak LPG. Normalna cena to 2.90- 3.30 za litr. W Stanach jeżdżą poteznymi autami z 5.0 V8 i nikt żadnego gazu nie montuje.

  • Gość: Rajd Sudety

    Oceniono 2 razy 2

    LPG nie jest mniej kaloryczny. Litr LPG ma mniej kalorii niż litr benzyny, ale to ze względu na gęstość obu cieczy, czyli benzyna 3860 kJ z m3 a LPG 3660 kJ. Litr LPG ma masę ledwie przekraczającą pół kilograma, natomiast litr benzyny ma 0,75 kg (lotnicza, czy ciężka nas nie interesuje przy tych rozważaniach). Zatem jeśli do cylindra trafia taka sama objętość obu paliw w mililitrach, to benzyna da więcej energii. Niemniej jednak kilogram LPG to od 46 - 49 MJ w zależności od proporcji butanu i propanu, oraz jakości. Natomiast benzyna 42 -44 MJ z kilograma.

  • Gość: Krzysztof

    Oceniono 2 razy 2

    Escort na LPG ponad 100kkm drobne kłopoty z LPG I gen.
    Tico na Lpg ustawiałem sam żadnych problemów ponad 60kkmbI gen.
    Carina na LPG sekwencja ponad 80kkm żadnych problemów.
    Corolla LPG sekwencja ponad 270kkm 3 komplety wtrysków dwa reduktory poza tym żadnych problemów.
    Avensis na LPG sekwencja ponad 80kkm żadnych problemów.

    Auto zarabia na auto

  • Gość: Pioter

    Oceniono 1 raz 1

    Lpg to dobre paliwo, mam avensis 1.8 b+g na spalanie nie narzekam, żadnego spadku mocy. Wymieniam filtry i olej na czas a to dużo daje, głównie z delfi biorę, dlatego że jakość dobra a cena nie jest wygórowana.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX