Komentarze (209)
Fundamentalne zasady, które powinien znać i stosować każdy kierowca
Zaloguj się lub komentuj jako gość
Pokaż wcześniejsze komentarze
  • mercx

    Oceniono 8 razy 4

    najbardziej śmieszą mnie te bezczelne naklejki "patrz w lusterka - motocykle są wszędzie".. przecież to jawne przyznanie się do łamania przepisów ruchu drogowego. każdy taki samochód policja powinna zatrzymywać i zabierać właścicielowi prawo jazdy na motocykl... otóż drodzy łamiący przepisy motocykliści - motocykle nie mogą być wszędzie - mogą być tylko tam gdzie pozwalają im przepisy ruchu drogowego...

  • Gość: Agaton

    Oceniono 6 razy 4

    Nie stój na światłach mijania, włącz postojowe. Szczególnie, jak stoisz po swojej lewej stronie, oślepiasz innych. Jak jedziesz prosto na skrzyżowaniu stawaj prosto przy osi jezdni. Nie migaj długimi na trasach, że wszyscy mają ci ustąpić z drogi, bo jedziesz 190 km na godz. Nie blokuj skrzyżowań i wjazdów na place i boczne uliczki. Nie ścinaj zakrętów. Nie podjeżdżaj 20 cm do zderzaka auta przed tobą. Nie zajeżdżaj przed czubek maski wyprzedzanego auta. Nie blokuj środkowego pasa. Nie omijaj przeszkód z lewej, jak można z prawej. Sygnalizuj wyprzedzanie rowerzysty, kierowca z tyłu może go nie widzieć. Wpuszczaj autobusy miejskie na swój pas, mają pierwszeństwo. Nie holuj auta po autostradzie. Ustawiaj trójkąt ostrzegawczy dalej niż 2 metry od auta. To kilka rzeczy, których teraz chyba nie uczą na kursach. A szkoda.

  • mc_michaal

    Oceniono 12 razy 4

    Patrz w lusterka! Jeden z większych problemów na drogach - kierowcy nie widza i nie kontrolują tego co sie dzieje w około .

  • uzbadazbesta

    Oceniono 14 razy 4

    Kolejna zasada: jeśli kierowca za Tobą nie zachowuje bezpiecznej odległości - zwolnij tak, by ta odległość mogła być bezpieczna.

  • xavery

    Oceniono 3 razy 3

    A ja bym dodał jeszcze taką zasadę, która dla mnie jest dość oczywista ale jak czytam wypowiedzi nawiedzonych rowerzystów to widzę, że jest potrzeba wyartykułowania tego. Mianowicie: pierwszeństwo i podporządkowanie w ruchu służy przede wszystkim organizacji ruchu a dopiero w dalszej kolejności zapewnieniu bezpieczeństwa. Często rowerowcy uważają, że jeśli mają pierwszeństwo to z samej definicji MUSZĄ być bezpieczni. Otóż nie. Droga publiczna po której poruszają się często wielotonowe pojazdy nie jest bezpieczna z samej definicji. Posiadanie pierwszeństwa uprawnia jedynie do przejazdu w pierwszej kolejności ale nie zwalnia nikogo z zachowania ostrożności i zdrowego rozsądku. Przykład - całkiem niedawna, tragiczna, niepotrzebna śmierć młodej dziewczyny na ul. Targowej w Warszawie którą zabił kierowca, mający zielone światło (pierwszeństwo!) ale jadący z zupełnie nieadekwatną prędkością. Dziewczyna weszła na pasy na czerwonym, wymusiła pierwszeństwo, ale sąd uznał winę kierowcy i skazał go. Właśnie za nadmierną prędkość i nie zachowanie ostrożności, mimo posiadanego pierwszeństwa.
    Im więcej wyobraźni tym mniej niepotrzebnych zgonów.

  • black.blue

    Oceniono 3 razy 3

    Kilka z tych zasad można zastąpić regułą ogólną, która mówi: "Bądź przewidywalny i niech twoje zachowanie na drodze będzie czytelne dla wszystkich"

    A dorzuciłbym jeszcze konieczność obserwowania tego, co się dzieje PRZED poprzedzającym nas pojazdem. Jeśli zobaczymy to, co może wpłynąć na jego zachowanie (przeszkoda, pies, rowerzysta, traktor etc.) pomoże nam to odpowiednio wcześniej przygotować się do jakiegoś manewru. No i przed tym manewrem rzut oka w lusterko wsteczne.

  • Gość: ZZZ123

    Oceniono 3 razy 3

    NIE WYŁĄCZAJ CIEKAWOŚCI
    Przejeżdżając w pobliżu wypadku, czy innego zdarzenia drogowego powinieneś zwiększyć uwagę i rozejrzeć się, czy na drodze nie leży jakiś fragment rozbitego samochodu. Inaczej dołączysz do wypadku.

  • Gość: Jacol

    Oceniono 3 razy 3

    Co do jazdy na suwak - tak jak najbardziej - ale pojazd dla którego kończy się pas niech jedzie do końca tego pasa i tam zostanie wpuszczony . Często bywa , że przed końcem pasa , kilka samochodów wczesniej próbuje się wbić , przez co nie kest to jazda płynna

  • Gość: kierowca autobusu

    Oceniono 3 razy 3

    Do listy „Fundamentalne zasady, które powinien znać i stosować każdy kierowca” warto dodać zasadę jazdy w mieście:
    Pamiętaj, że wolna przestrzeń przed autobusem miejskim nie jest po to abyś mógł wygodnie zmienić pas ruchu, ale po to aby autobus mógł łagodnie zwolnić. Wjeżdżanie w wolną przestrzeń przed jadącym autobusem miejskim zagraża bezpieczeństwu jego pasażerów.

  • Gość: Paweł

    Oceniono 5 razy 3

    odnośnie tego co napisał Atmt, zgadzam się nim, oczywiście, ale pod warunkiem, że jedzie z przepisową prędkością. Jeżeli jadę z maksymalną prędkością dozwoloną na danym terenie (np. na tempomacie) i chcę wyprzedzić TIRa, to włączając kierunkowskaz oczekuję od kierowcy jadącego z nadmierną prędkością, że nie będzie zmuszał mnie do hamowania.

  • Gość: maolon

    Oceniono 4 razy 2

    Mnóstwo "mądrych" komentarzy. A jak wracałem wczoraj znad morza 7-ka to większej dziczy dawno nie widziałam. Dlaczego, dlaczego tych wszystkich myślących tu, na forum, nie spotykam na drodze.....? Naprawdę marzy mi się na drodze kultura, myślenie, płynna jazda....

  • Gość: Kasia

    Oceniono 2 razy 2

    Do punktu 5 - używaj kierunkowskazów odpowiednio wcześniej, nie pokazuj mi, że skręcasz, bo to widzę, pokaż mi, że za chwilę będziesz skręcać

  • Gość: qibic

    Oceniono 2 razy 2

    "Nie blokuj lewego pasa" akurat tutaj jest zbędne, jest zapisane w Kodeksie Drogowym
    To tak jakby zapisać "Przestrzegaj przepisów, albo nie przekraczaj dozwolonej prędkości"

  • kixx

    Oceniono 4 razy 2

    Nie przepuszczaj rowerzystów na przejściach.
    Wielu się do tego przyzwyczaja i zaczynają mylić przepisy z uprzejmoscia

  • artu30

    Oceniono 2 razy 2

    to przepuszczanie, pozwalanie włączyć się do ruchu, ktoś jedzie w ciągu aut jako przed ostatni to niech już przejedzie jak za sobą ma tylko jedno auto a nie korek. po co siebie hamować i ten ostatni samochód za...no i kierunkowskazy, to jest jakaś zmora, używać!

  • public_enemy

    Oceniono 2 razy 2

    i sprawdzaj światła, co trzecie auto oślepia jednym z reflektorów (o jeździe niektórych sierot na długich w dzień nawet nie wspomnę).

  • Gość: Kick

    Oceniono 2 razy 2

    Powinni uczyć też ruszania z pod świateł.
    Jesteś 5 w kolejce, włącza się zielone i ruszasz a nie czekasz aż ruszy auto przed tobą. Mieszkam pod Wrocławiem i czasem się trafi ludzi rozgarniętych i na jednym cyklu świateł przejedzie 15 aut a gdy ludzie zwlekają z ruszeniem to przejedzie tylko 9.
    Coś co jest standardem np. w Niemczech

  • Gość: gosciu

    Oceniono 2 razy 2

    jesli chodzi o plynnosc jazdy, jej dynamike i ogolne ogarniecie to flaki sie czlowiekowi przewracaja...

  • Gość: coola

    Oceniono 2 razy 2

    " Nie nadużywaj świateł awaryjnych " - doprowadza mnie do piany kierowca który włączy awaryjne, zostawi samochód na zakazie i idzie po gazetę albo wysadza ciocię pod wyjściem do sklepu, choć niedaleko jest parking.

  • Gość: robbuc

    Oceniono 2 razy 2

    ii jeszcze jedna moim zdaniem ważna sprawa: jeżdząc trzymajmy się prawej strony drogi a nie tak jak teraz kierowcy po strasznych egzaminach - środkiem jezdni ,ileż razy musiałem niemal na krawęznik lub pobocze uciekać .

  • Gość: Golddick

    Oceniono 4 razy 2

    Włącz wyobraźnię!! To jest najwazniejsze

  • proz

    Oceniono 4 razy 2

    Jeździj? Naprawdę?

  • kapitan_rzbik

    Oceniono 1 raz 1

    zasada 123. nie dłubać w nosie na światłach

  • kapitan_rzbik

    Oceniono 1 raz 1

    nie powinni uczyć takich pierdów ljak powyżej. powini uczyć bezpiecznej jazdy

  • Gość: starowina

    Oceniono 1 raz 1

    wszystkie życzenia są pikne tylko do kogo kierowane? podczas nauki jazdy każdy kandydat na kierowcę powinien znać przepisy i znaki drogowe /kiedyś instruktor miał obowiązek przed jazdą przepytać kandydata ze znajomości znaków drogowych/co wynika z tego,że przecież na państwowym egzaminie musi zdać przepisy/testy/po wielu trudnościach otrzymuje uprawnienia i co na ulicy co dziennie widzę /znak zakaz skrętu w lewo a jednak się zawraca ,zabudowany 50 ,a jedzie się /dobrze, że tylko 70-80 i do kogo te nowe postulaty jedź wg tego co jest i to wystarczy dokładając nowych znaków drogowych i przepisów których nie spamiętasz jest wg mnie bez pojęcia

  • Gość: pixelad

    Oceniono 1 raz 1

    Może jeszcze jedno: bardzo mnie irytuje, jak wyprzedza mnie samochód tylko po to, aby zaraz skręcić w prawo. Wymusza na mnie hamowanie, a sam kierunkowskazy do skrętu wrzuca w momencie skrętu! Czy nie może taki kierowca wytrzymać jeszcze 2-3 sekundy jazdy i skręcić sobie w prawo jadąc za mną?

  • an1005

    Oceniono 1 raz 1

    Zasada ZERO: MYŚL.

  • Gość: maja

    Oceniono 3 razy 1

    powinien być też punkt: pamiętaj o rowerzystach, nie dociskaj do krawężnika :).

  • rodak_z_perth

    Oceniono 3 razy 1

    A wystarczy zmniejszyć limit punktów do 10 i podnieść kwoty mandatów o 200-300% a będą jeździć jak baranki.

  • wgrego

    Oceniono 1 raz 1

    ja mam dwie zasady- jedź i pozwól jechać innym oraz nie czyń drugiemu co tobie nie miłe....

  • Gość: Artur

    Oceniono 3 razy 1

    Uwaga szczególnie do pań: to naprawdę nic nieprzyzwoitego jak podziękujecie kierowcy, który Was przepuszcza, przez machnięciem ręką czy mignięciem świateł awaryjnych. Ktoś był dla Ciebie uprzejmy, więc odwzajemnij to!

  • Gość: andrzej

    Oceniono 1 raz 1

    jedź wyraźnie - tak by można się domyśleć co chcesz zrobić - pierwsza zasada kursu w latach 60-tych.

  • Gość: gość666

    Oceniono 5 razy 1

    zapomniano o najważniejszym: jeździj na włączonych światłach mijania z przodu oraz TYŁU !!!

  • Gość: Daro

    Oceniono 1 raz 1

    Należy jeszcze ograniczyć zaufanie włączając się do ruchu z podporządkowanej, na kierowców sygnalizujących zamiar skrętu w tą samą drogę. Miałem tak, że kierowca sygnalizował taki zamiar, a pojechał prosto. Często się zdarza, że kierowcy zapominają wyłączyć lub im po prostu nie odbije dźwignia.

  • uploadhelski

    Oceniono 3 razy 1

    Jazda na suwak musi być uzupełniona o następującą zasadę - przy łączeniu się dwóch pasów w jeden - zachowaj dużą odległość od poprzedzającego samochodu. Pozwoli to wykonać manewr suwaka nie tuż przed końcem dwóch pasów ale grubo wcześniej i bez ograniczania prędkości do 10km/h co się zdarza przy suwaku.

  • evergreen111

    Oceniono 3 razy 1

    "Niewiele jest w Polsce sygnalizatorów z licznikami odliczającymi czas do włączenia się zielonego światła."

    Zapraszam do Szczecina, gdzie szczęśliwie mamy kilkadziesiąt skrzyżowań z sekundnikami :-)

  • Gość: bartek

    Oceniono 3 razy 1

    Dodałbym jeszcze, żeby jadąc trzypasmową drogą nie trzymać się kurczowo środkowego pasa. Ktoś chce jechać 90 km/h drogą ekspresową? Żaden problem, ale niech robi to skrajnym prawym pasem, bo środkowym poruszają się ci jadący w miarę zgodnie z przepisami, a lewy skrajny to trochę Dziki Zachód.

    A odnośnie do wyprzedzania ciężarówek, szczególnie na dwupasmowej drodze, to miło by było, gdyby wyprzedzający wcisnął trochę gaz podczas manewru, żeby szybciej zrobić miejsce temu, który dopiero będzie wyprzedzał.

  • jerzytop

    Oceniono 5 razy 1

    Tych punktów których powinniśmy wszyscy przestrzegac jest o wiele więcej
    Np nie przekraczaj linii ciągłej zwłaszcza na zakrętach Nie ścinaj zakrętów nawet gdy nie ma na nich namalowanych linii . Niejednokrotnie musiałem zatrzymywać się 15 m przed skrzyżowaniem bo panisko skręcające w lewo jechało 10 m po mojej stronie
    Tylko w takim razie w takim TVN ten co uważał ,że stojący samochód / stał w zatoczce autobusowej / nie może być przyczyną wypadku / kolizji/ prezentując dobre auto bez przerwy przekraczał na zakrętach podwójne linie ciągłe a TVN na moje uwagi miał to w D...ie
    Inny ngminny błąd to włączanie tylnej lampy przeciwmgłowej przy opadach deszczu lub słabej mgle / jest to karalne /

  • Gość: Koza

    0

    A może coś z zachowania pasażerów? Nie pozwól pasażerowi w dlugiej trasie trzymać nog na podszybiu. Wyskoczy ci choćby pies, poduszki odpalą, a twój pasażer ma rozbitą czaszkę przez kolana i wyrwane stawy biodrowe. Generalnie sklada sie jak harmonijka. Niby bzdura, a kończy się kalectwem.

  • Gość: no14

    0

    jezdnia 3 pasmowa skrzyżowanie T, jest pusto, a samochody jadą prawym pasem uniemożliwiając płynne włączenie się do ruchu wyjeżdżających z podporządkowanej.

  • Gość: WErd

    0

    Dotyczy zasady nr 11: Kiedy włączyć kierunkowskaz w związku z manewrem. Jeżeli kierowca zauważył, że przed nim ktoś hamuje, to może znaczyć, że zamierza wykonać jakiś manewr. Lepiej wówczas go nie wyprzedzać. Ja nie włączam kierunkowskazu zanim nie upewnię się, że mogę wykonać manewr. Bo przecież mogę już być wyprzedzanym i wówczas gdybym włączył kierunkowskaz kierowca wyprzedzający może się przestraszyć, że zaraz mu wjadę na jego pas. Tak więc najpierw należy upewnić się czy mogę wykonać manewr i dopiero wówczas należy włączyć kierunkowskaz. WErd (biegły wypadkowości)

  • Gość: Furman

    0

    Na skrzyżowaniu pierwszeństwo ma zawracający na zielonym świetle a nie skręcający w prawo na zielonej strzałce

  • Gość: knuto

    0

    Takie L'ki złe a u mnie nie dość że się tego wszystkiego uczy to nie zapomina się o podstawowej zasadzie, szczególna ostrożność to hasło klucz. W ustawie mamy tylko 13 sytuacji gdzie należy ją zachować i taką sytuacją jest zbliżanie się do pojazdu nauki jazdy. Jeśli kursant wciśnie hamulec niespodziewanie i niepotrzebnie to instruktor nie jest w stanie nic zrobić, tak więc nie zapominajcie o tym!

  • pawelekok

    Oceniono 2 razy 0

    Już wiem kim jest @luki.wawa. Wesołym motocyklistą. Łatwo go rozpoznać po wróbelkach na ząbkach.

  • eastsider

    Oceniono 4 razy 0

    Nie ma w języku polskim słowa " jeździj ", lecz jest słowo "jeźdź ". To szkoła podstawowa.

  • oloros11

    Oceniono 2 razy 0

    podstawowa zasada której nie ucza nigdzie M Y S L - caly czas myśl jak przyjezdzam do Polski to widze ze ludzie nie mysla - zwłaszcza nie mysla o innych - o plynnosci ruchu , o zyczliwosci , o zwyklej uprzejmości - ale generalnie nie M Y S L A

  • Gość: bib

    Oceniono 4 razy 0

    Do 11. Na autostradzie drodze szybkiego ruchu czy w mieście zawsze należy z większym wyprzedzeniem włączyć kierunkowskaz sygnalizujący zamiar zmiany pasa ruchu. Nie zgadzam sie z drugim cytatem jakoby kierunkowskaz na autostradzie należy właczyć z mniejszym wyprzedzeniem niż w mieście bo ktoś może się przestraszyć, że od razu ktoś zmieni pas ruchu. Ja wolę żeby kierunkowskazów nie oszczedzać. Jak ktoś włączy wcześniej to mogę odpowiednio zwolnić lub przyspieszyć. Ostatnio mialem sytuację taką że jadę na tempomacie 140 prawym pasem a na lewym jedzie uparcie nie wiele szybciej drugi samochód. Zbliżam się do ciężarówki która jedzie 90 i z wyprzedzeniem włączyłem kierunkowskaz a gośćiu z lewej nie wiem czemu mnie obtrąbił. Mógł być uprzejmy, mógł przyspieszyć lub zwolnić a tu król lewego pasa i trąbka w jednym.

  • Gość: Keyser

    Oceniono 2 razy 0

    Patrz dalej niż 20 m !!!!!!!!!!!!!!!!

  • czerski.fake

    Oceniono 6 razy 0

    brakuje jednej fundamentalnej i nadrzędnej zasady - piłeś, nie jedź !

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX