[LISTY DO REDAKCJI] Fundamentalne zasady, które powinien znać i stosować każdy kierowca

Piotr Kozłowski
Do dziewięciu fundamentalnych zasad, których nie uczą na kursach, a powinni, dopisaliśmy cztery nowe, zaproponowane przez was w listach. Tego, waszym zdaniem, nie uczą w szkołach jazdy, a powinni.
  1. Jeździj na suwak
  2. Nie blokuj lewego pasa
  3. Nie traktuj pasa do skrętu jak tego do jazdy na wprost
  4. Parkuj z głową
  5. Używaj kierunkowskazów. Na rondach też
  6. Nie blokuj skrzyżowań
  7. Nie walcz o każdą długość samochodu
  8. Wyłącz ciekawość
  9. Pamiętaj o motocyklistach

Redakcyjną skrzynkę Moto.pl wypełniły komentarze dotyczące tekstu "Dziewięć fundamentalnych zasad, których powinni uczyć na kursach na prawo jazdy, a w większości nie uczą" (wymienione powyżej). W zdecydowanej większości z nich zaproponowano, by listę rozszerzyć o kolejne podpunkty. Z listów i komentarzy pod wspomnianym tekstem złożyliśmy kolejny zbiór porad dla kierowców.

10. Ruszaj płynnie spod świateł

Niewiele jest w Polsce sygnalizatorów z licznikami odliczającymi czas do włączenia się zielonego światła. A szkoda, bo to proste rozwiązanie upłynniające ruch. Jednak nawet zwykły sygnalizator ostrzega przed zbliżającą się zmianą świateł - wystarczy obserwować przejścia dla pieszych. Migające zielone światło najczęściej oznacza, że kierowcy niebawem będą mogli ruszyć. To dobry moment, by wrzucić pierwszy bieg i przygotować się do jazdy. Nie czekaj ze zmianą biegu do chwili włączenia się zielonego światła.

Warto mieć na uwadze, że każdemu zdarza się zagapić. Bądź w takich sytuacjach wyrozumiały. Delikatne uderzenie w klakson to skuteczny sygnał dla zapominalskich.

11. Najpierw włącz kierunkowskaz, później hamuj

O zasadzie używania kierunkowskazów pisaliśmy w poprzednim materiale, ale zabrakło w nim wskazówki, którą w liście do nas wymienił użytkownik czekazdw.

Jadący przede mną pojazd hamuje, droga pusta, mogę wyprzedzać, a tu po paru sekundach włącza się kierunkowskaz w lewo. Dobrze, że nie wyprzedzałem, ale wytracić prędkość musiałem

- pisze czekazdw.

To bardzo cenna wskazówka. Jeśli zamierzasz skręcić w lewo, najpierw włącz kierunkowskaz, a później zacznij hamować. Nie czekaj z sygnalizowaniem skrętu do samego skrzyżowania - w tym czasie jadący za tobą samochód może zacząć cię wyprzedzać, nie wiedząc, dlaczego zwalniasz. Pamiętaj, że wielu kierowców - niestety - przekracza ciągłe linie, zabraniające wyprzedzania na skrzyżowaniu.

Na jeszcze jedną ważną zasadę używania kierunkowskazów w bezpośredni sposób zwrócił uwagę inny użytkownik. Atmt pisze:

Wyprzedzam lewym pasem, za mną nikogo nie ma. Na prawym pasie TIR i za nim osobówka. W momencie, gdy jestem parę metrów za osobówką, ta włącza kierunkowskaz, bo chce wyprzedzać TIR-a... Zaczekaj z tym kierunkowskazem, aż cię wyminę! Po co to robisz, skoro i tak nie mam szansy cię wpuścić przede mnie? Ja nie wiem, czy mnie widzisz, czy zaraz wyjedziesz tuż przed maskę. Kierunkowskaz w mieście, a na autostradzie to dwie różne sprawy. Myśleć!

12. Czekając na skręt, zjeżdżaj do osi jezdni

Jezdnia dwupasmowa, dwukierunkowa. Kierowca samochodu chce skręcić w lewo, ale musi przepuścić auta jadące z naprzeciwka. Nie ustawia się do osi jezdni, przez co za nim tworzy się korek. Takich sytuacji w wielu przypadkach można uniknąć. Chcąc skręcić w lewo, ustaw lewe koła możliwie jak najbliżej środka jezdni. Dzięki temu po twojej prawej stronie powstanie przestrzeń, którą będą mogli wykorzystać inni kierowcy - słusznie zauważa użytkownik dewaldek w liście nadesłanym na naszą redakcyjną skrzynkę.

13. Zachowaj dystans i prędkość

W gęstym, korkującym się ruchu staraj się zachować taką prędkość i dystans, żebyś nie musiał zatrzymywać się po każdym przyhamowaniu poprzedzającego cię samochodu. Każde zatrzymanie powoduje kolejne spowolnienie ruchu, które 200-300 m za tobą przerodzi się w stojący korek

- pisze don_pedro_deszczowiec w komentarzu.

Co prawda o zachowaniu bezpiecznej odległości pisaliśmy w pierwszej części poradnika, to warto wspomnieć o tej zasadzie w kontekście tworzących się korków. Zachowanie bezpiecznej odległości od poprzedzającego samochodu to nie tylko mniejsze ryzyko kolizji czy wypadku, ale i gwarant - w niektórych sytuacjach - płynnego ruchu.

Chcesz coś dodać do tej listy? Uważasz, że jest niepełna? A może kompletnie się z nią nie zgadasz? Napisz do nas, czekamy: listydoredakcji@gazeta.pl

Więcej o:
Komentarze (209)
Fundamentalne zasady, które powinien znać i stosować każdy kierowca
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • dzakarta

    Oceniono 7 razy -7

    Do kodeksu należałoby wprowadzić zakaz wyprzedzania prawym pasem na wszystkich drogach (nawet wielojezdniowych). Wyprzedzamy tylko lewym pasem i natychmiast zjadżamy na prawy !!!!

  • kriskris22

    Oceniono 4 razy -4

    "Delikatne uderzenie w klakson to skuteczny sygnał dla zapominalskich."
    Buractwo.

  • Gość: sensuit

    Oceniono 3 razy -3

    Brakuje najważniejszej.
    JEDŹ PŁYNNIE I Z SZACUNKIEM DLA INNYCH NA JEZDNI.
    Większość z tych zasad można złamać.
    Można np. płynnie wjechać z pasa do skrętu w lewo do pasa na wprost - sztuka, aby nie wpierd., się jak burak w BMW, ale zrobić to w tempie nie zwalniając innych samochodów.
    Na prawym pasie możesz blokować inne samochody hamując silnikiem na czerwonym jeśli umiesz zostawić prędkość do zielonego. Wtedy kolumna za tobą wcale się nie zatrzyma co oznacza, że więcej samochodów przejedzie na zielonym.
    Instynkty buraków w BMW nie mają znaczenia - chodzi o mechanikę ruchu drogowego.
    Sztuka, aby rozumieć, iż jest się częścią ruchu - jeśli każdy jeździłby płynnie średnia prędkość samochodów by znacznie wzrosła, a tym samym zmalałyby korki.

  • shtalman

    Oceniono 3 razy -3

    Rozjeżdżaj motocyklistów, tak to poprawnie ma brzmieć. Dobry motocyklista to martwy motocyklista

  • Gość: pujechalli

    Oceniono 3 razy -3

    Można dodać kolejny punkt: Pod twoim wewnętrznym lusterkiem znajduje się suwak, służący po to, byś mógł podnieść dane lusterko jadąc na drodze ekspresowej, wrazie cię ktoś oślepia z OBOWIĄZUJĄCYMI być włączonymi światłami długimi. 99% ludzi tego nie wie.

  • Gość: Adi1980

    Oceniono 2 razy -2

    Nie wiem jakie nauki jazdy są u was i jak uczą instruktorzy. Ale to nie za naukę jazdy państwo powinno się wsiąść tylko za kierowców ,którzy posiadają prawo jazdy a mają nie aktualny zasób wiedzy dotyczący przepisów ruchu drogowego.90% kierowców nie stosuje się do przepisów to co oni chcą uczyć młodych kierujących jak doświadczeni kierowcy tego nie robią niech ten ,kto wymyśla takie bzdury zastanowi się zanim coś napisze.

  • Gość: xxx

    Oceniono 4 razy -2

    Nie omijaj/nie wyprzedzaj samochodów skręcających w prawo na skrzyżowaniu

  • Gość: KAsia

    Oceniono 3 razy -1

    "Jadący przede mną pojazd hamuje, droga pusta, mogę wyprzedzać, a tu po paru sekundach włącza się kierunkowskaz w lewo. Dobrze, że nie wyprzedzałem, ale wytracić prędkość musiałem" - uwaga nietrafiona - wyprzedzanie na skrzyżowaniach jest zabronione.

  • partia_niewidzialnych

    Oceniono 3 razy -1

    Zasada 13., dla kierowców audi, bo reszta to rozumie: jeśli jadę z określoną prędkością, to znaczy, że gość przede mną jedzie tyle samo, a między mnie i niego się nie wciśniesz bez narażania życia wszystkich wokół.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX