[LISTY DO REDAKCJI] Fundamentalne zasady, które powinien znać i stosować każdy kierowca

Piotr Kozłowski
Do dziewięciu fundamentalnych zasad, których nie uczą na kursach, a powinni, dopisaliśmy cztery nowe, zaproponowane przez was w listach. Tego, waszym zdaniem, nie uczą w szkołach jazdy, a powinni.
  1. Jeździj na suwak
  2. Nie blokuj lewego pasa
  3. Nie traktuj pasa do skrętu jak tego do jazdy na wprost
  4. Parkuj z głową
  5. Używaj kierunkowskazów. Na rondach też
  6. Nie blokuj skrzyżowań
  7. Nie walcz o każdą długość samochodu
  8. Wyłącz ciekawość
  9. Pamiętaj o motocyklistach

Redakcyjną skrzynkę Moto.pl wypełniły komentarze dotyczące tekstu "Dziewięć fundamentalnych zasad, których powinni uczyć na kursach na prawo jazdy, a w większości nie uczą" (wymienione powyżej). W zdecydowanej większości z nich zaproponowano, by listę rozszerzyć o kolejne podpunkty. Z listów i komentarzy pod wspomnianym tekstem złożyliśmy kolejny zbiór porad dla kierowców.

>>> TRWA PLEBISCYT THE BEST OF MOTO. ZAGŁOSUJ NA SAMOCHÓD ROKU MOTO.PL I WYGRAJ NOWĄ HONDĘ CIVIC <<<

10. Ruszaj płynnie spod świateł

Niewiele jest w Polsce sygnalizatorów z licznikami odliczającymi czas do włączenia się zielonego światła. A szkoda, bo to proste rozwiązanie upłynniające ruch. Jednak nawet zwykły sygnalizator ostrzega przed zbliżającą się zmianą świateł - wystarczy obserwować przejścia dla pieszych. Migające zielone światło najczęściej oznacza, że kierowcy niebawem będą mogli ruszyć. To dobry moment, by wrzucić pierwszy bieg i przygotować się do jazdy. Nie czekaj ze zmianą biegu do chwili włączenia się zielonego światła.

Warto mieć na uwadze, że każdemu zdarza się zagapić. Bądź w takich sytuacjach wyrozumiały. Delikatne uderzenie w klakson to skuteczny sygnał dla zapominalskich.

11. Najpierw włącz kierunkowskaz, później hamuj

O zasadzie używania kierunkowskazów pisaliśmy w poprzednim materiale, ale zabrakło w nim wskazówki, którą w liście do nas wymienił użytkownik czekazdw.

Jadący przede mną pojazd hamuje, droga pusta, mogę wyprzedzać, a tu po paru sekundach włącza się kierunkowskaz w lewo. Dobrze, że nie wyprzedzałem, ale wytracić prędkość musiałem

- pisze czekazdw.

To bardzo cenna wskazówka. Jeśli zamierzasz skręcić w lewo, najpierw włącz kierunkowskaz, a później zacznij hamować. Nie czekaj z sygnalizowaniem skrętu do samego skrzyżowania - w tym czasie jadący za tobą samochód może zacząć cię wyprzedzać, nie wiedząc, dlaczego zwalniasz. Pamiętaj, że wielu kierowców - niestety - przekracza ciągłe linie, zabraniające wyprzedzania na skrzyżowaniu.

Na jeszcze jedną ważną zasadę używania kierunkowskazów w bezpośredni sposób zwrócił uwagę inny użytkownik. Atmt pisze:

Wyprzedzam lewym pasem, za mną nikogo nie ma. Na prawym pasie TIR i za nim osobówka. W momencie, gdy jestem parę metrów za osobówką, ta włącza kierunkowskaz, bo chce wyprzedzać TIR-a... Zaczekaj z tym kierunkowskazem, aż cię wyminę! Po co to robisz, skoro i tak nie mam szansy cię wpuścić przede mnie? Ja nie wiem, czy mnie widzisz, czy zaraz wyjedziesz tuż przed maskę. Kierunkowskaz w mieście, a na autostradzie to dwie różne sprawy. Myśleć!

12. Czekając na skręt, zjeżdżaj do osi jezdni

Jezdnia dwupasmowa, dwukierunkowa. Kierowca samochodu chce skręcić w lewo, ale musi przepuścić auta jadące z naprzeciwka. Nie ustawia się do osi jezdni, przez co za nim tworzy się korek. Takich sytuacji w wielu przypadkach można uniknąć. Chcąc skręcić w lewo, ustaw lewe koła możliwie jak najbliżej środka jezdni. Dzięki temu po twojej prawej stronie powstanie przestrzeń, którą będą mogli wykorzystać inni kierowcy - słusznie zauważa użytkownik dewaldek w liście nadesłanym na naszą redakcyjną skrzynkę.

13. Zachowaj dystans i prędkość

W gęstym, korkującym się ruchu staraj się zachować taką prędkość i dystans, żebyś nie musiał zatrzymywać się po każdym przyhamowaniu poprzedzającego cię samochodu. Każde zatrzymanie powoduje kolejne spowolnienie ruchu, które 200-300 m za tobą przerodzi się w stojący korek

- pisze don_pedro_deszczowiec w komentarzu.

Co prawda o zachowaniu bezpiecznej odległości pisaliśmy w pierwszej części poradnika, to warto wspomnieć o tej zasadzie w kontekście tworzących się korków. Zachowanie bezpiecznej odległości od poprzedzającego samochodu to nie tylko mniejsze ryzyko kolizji czy wypadku, ale i gwarant - w niektórych sytuacjach - płynnego ruchu.

Chcesz coś dodać do tej listy? Uważasz, że jest niepełna? A może kompletnie się z nią nie zgadasz? Napisz do nas, czekamy: listydoredakcji@gazeta.pl

Więcej o:
Komentarze (223)
Fundamentalne zasady, które powinien znać i stosować każdy kierowca
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • gregu

    Oceniono 91 razy 89

    A propos "12. Czekając na skręt, zjeżdżaj do osi jezdni" - tak, ale stój na prosto ustawionych kołach. Koła skręcone w lewo, w przypadku najechania na Twój pojazd z tyłu, wpychają Cię prosto na pas ruchu w drugą stronę. Niestety, wiele osób tak straciło życie...

  • mila-gro

    Oceniono 85 razy 85

    Jak mawiał mój instruktor: "Sygnalizujemy ZAMIAR wykonania manewru, a nie dopiero sam manewr".

  • progus

    Oceniono 78 razy 78

    Dodał bym też coś wybitnie dla motocyklistów: "pamiętaj, że kierowcy nie mogą patrzeć wyłącznie w lusterka a czasem muszą ominąć dziurę lub kawał blachy na jezdni". To na wyprzedzającym spoczywa obowiązek zadbania o bezpieczeństwo tego manewru, wyprzedzany ma nie przeszkadzać, zachowując kierunek i prędkość jechać dalej.

  • Gość: Karola

    Oceniono 57 razy 55

    Jeszcze jedna zmora. Czekam na wjazd z drogi podporządkowanej. Widzę auto na drodze głównej, więc czekam aż dojedzie do miejsca gdzie stoję i pojedzie dalej. A ten dziad tuż przed moją ulicą daje kierunkowskaz, że w nią wjeżdża! Dawajcie kierunkowskaz WCZEŚNIEJ! Zdążyłoby kilka aut wjechać razem ze mną.

  • Gość: Zbych

    Oceniono 51 razy 45

    A może tak by motocykliści pamiętali o samochodach? Oni też mają oczy i rozum i ich obowiązkiem jest ocenianie sytuacji na drodze a czasem zachowują się jakby byli sami...

  • ajk_gierki

    Oceniono 64 razy 44

    Najbardziej rozczula mnie "pamiętaj o motocyklistach", powinno się jeszcze dopisać pamiętaj o samolotach - przecież też może nagle jakiś wylądować.
    Chyba każdego wkurza że konieczność zachowania odstępu od motocyklisty czy rowerzysty dotyczy tylko jednej strony.

  • fctheduck

    Oceniono 39 razy 33

    To 'pamiętaj o motocyklach' powinno być rozwinięte o punkt: motocyklisto, nie ładuj się między auta, bo ktoś przez nieuwagę może zrobić z ciebie miazgę. I to nie dlatego, że cię nie lubi, tylko dlatego, że nie zauważy, że wciskasz się pomiędzy pasy.

  • OLART NET

    Oceniono 37 razy 33

    Tego nas uczyli na kursie prawa jazdy w 1981 roku.....
    Czego to oni teraz uczą, może mi ktoś powiedzieć skoro o tym piszecie???

  • p406_737u

    Oceniono 25 razy 25

    Należy dodać jeszcze zasady dotyczące zachowania się w przypadku przejazdu pojazdu uprzywilejowanego, w końcu jedzie RATOWAĆ ludzkie życie. Szczególnie bulwersujące są doniesienia o blokowanych karetkach - dureń nie chce zjechać na prawy pas (mimo, że jest miejsce), tylko kontynuuje wyprzedzanie kilku ciężarówek.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX