Audi Q3 Sportback - nowość wśród kompaktowych SUV-ów premium

Takiego samochodu na rynku jeszcze nie było. Audi jako pierwsze wkracza do segmentu coupe pośród kompaktowych SUV-ów premium. Na rynku pojawi się po wakacjach, ale mu mieliśmy okazję przyjrzeć się wersji produkcyjnej.

Druga generacja w klasycznej odsłonie pojawiła się w Polsce na początku bieżącego roku. Popularny SUV Audi doczekał się jednak odmiany ze ściętym tyłem nawiązującym do coupe. Skąd taki pomysł? Odpowiedź jest bardzo prosta. Szlak przecierało BMW X6. Auto na tyle mocno przypadło do gustu europejskiej i amerykańskiej klienteli, że kilka lat później gamę niemieckiego producenta uzupełniło X4. W tym czasie Mercedes pokazał GLC Coupe, a w zeszłym roku do modnej grupy dołączyło Audi Q8. Kilka miesięcy temu też Porsche postanowiło sprawdzić się w tym towarzystwie i wprowadziło do sprzedaży Cayenne w zbliżonej formie.

To jednak zupełnie inna liga. Auta wyraźnie większe i bardziej prestiżowe od kompaktowego Q3. Niemniej, zapotrzebowanie rynku jest spore, więc Niemcy nie próżnują.

Audi Q3 SportbackAudi Q3 Sportback fot. Audi

Audi Q3 Sportback - tylko 16 mm różnicy

Obniżenie dachu to modny zabieg stylizacyjny. Niewidoczny od frontu, ale z boku i z tyłu już tak. Ma na celu nadanie danemu modelowi więcej dynamik, oryginalności i luksusowego ducha. Z jakim efektem? Na to pytanie każdy musi odpowiedzieć sobie sam. Spłaszczenie formy optycznie też powiększa auto. Porównując zwykłe Q3 i Sportbacka można odnieść wrażenie, że nowsza wersja jest zdecydowanie dłuższa. W rzeczywistości, różnica między tymi dwoma modelami wynosi zaledwie 16 milimetrów (450 cm). Coupe jest za to o niecałe 3 centymetry niższe (155,5 cm). Szerokość pozostała bez zmian i wynosi 184,5, a rozstaw osi 268 cm.

Auto można postawić na felgach w rozmiarze 17-20 cali i doposażyć w wiele chromowanych lub czarnych akcentów. W gamie Q3 pojawiły się też w pełni diodowe reflektory. Są standardem wszystkich specyfikacji, ale można dopłacić do adaptacyjnych LED-ów wykonanych w technologii Matrix z aktywnymi światłami drogowymi.

Audi Q3 SportbackAudi Q3 Sportback fot. Audi

Wnętrze tożsame

Spore gabaryty karoserii przekładają się na przestrzeń przedziału pasażerskiego. Względem poprzedniej generacji, miejsca jest więcej z tyłu, ale w klasycznym Q3, gdzie dotychczas wysokie osoby miały problem ze zmieszczeniem nóg. W Sportbacku podróżujący o wzroście 180-185 centymetrów bez problemu pokonają dystans rzędu kilkuset kilometrów. Należy jednak mieć na uwadze, że bardziej sportowa odmiana ma mniej przestrzeni nad głowami, zwłaszcza po dokupieniu panoramicznego okna dachowego. Kanapa ma regulację w płaszczyźnie poziomej w zakresie 13 centymetrów. Dobrze natomiast należy ocenić fotele. Otrzymały solidne wyprofilowanie i elektryczną regulację w kilku płaszczyznach (opcja). Bagażnik w standardowej konfiguracji mieści 530 litrów (tyle samo, co w Q3). Po złożeniu asymetrycznej kanapy, jego pojemność rośnie do 1400 litrów – 125 mniej względem Q3. Można też domówić elektrycznie otwieraną pokrywę kufra, także ruchem stopy pod zderzakiem.

Jakość materiałów wykończeniowych to półka premium. Tworzywa są solidnie spasowane, miękkie w dotyku i niezłe gatunkowo. Wnętrze może zdobić szczotkowane aluminium, skóra, a także alcantara. Cieszy obecność wielu wersji kolorystycznych wersji. Na liście opcji pojawiło się także konturowe oświetlenie Ambiente, a także szereg elektronicznych gadżetów. Co ciekawe, już w standardzie otrzymujemy cyfrowy ekran z dotykową obsługą. Warto jednak wybrać flagowy monitor o średnicy 10,1 cala. Łączy się z internetem, kamerami wokół samochodu i zewnętrznymi nośnikami pamięci. System błyskawicznie reaguje na polecenia kierowcy, ma wysoką rozdzielczość

i nasycenie kolorów. Kolejny wyświetlacz kierowca ma przed oczami. 12,3-calowy Audi virtual cockpit został przejęty z innych modeli koncernu. Ma zmienną grafikę i mimo wielu informacji, okazuje się dość czytelny.

Audi Q3 SportbackAudi Q3 Sportback fot. Audi

Bez fajerwerków pod maską Audi Q3 Sportback

Póki co, gama jednostek napędowych jest spójna z dotychczasową wersją Q3. oferta silnikowa składa się z pięciu jednostek napędowych. Dwulitrowe TDI generuje 150 lub 190 koni mechanicznych. Słabszy przyspiesza do setki w 9,3 sekundy i rozpędza się do 211 km/h. Mocniejszy wariant potrzebuje zaledwie 8 sekund na sprint do 100 km/h.

Do wyboru jest też kilka silników benzynowych. Pod oznaczeniem 35 TFSI kryje się nowy w gamie Audi motor o pojemności 1.5 litra. Rozwija 150 KM i 250 Nm dostępnych w przedziale 1500-3500 obr./min. To wystarcza, by ponad 1.5-tonowe auto rozpędzić w 9,6 sekundy do pierwszej setki. Wskazówka prędkościomierza kończy bieg na 211 km/h. 1.5 TFSI wyposażone jest w system mild-hybrid (MHEV) bazujący na 48-woltowej, pokładowej instalacji elektrycznej. W codziennym, praktycznym użytkowaniu, układ redukuje spalanie nawet o 0,4 litra paliwa na 100 km. Sercem miękkiej hybrydy jest alternator-rozrusznik (RSG) odzyskujący podczas hamowania do 12 kW mocy i przekazujący ją do kompaktowego akumulatora litowo-jonowego. Jeżeli kierowca przy prędkości pomiędzy 40 a 160 km/h zaczyna hamować, skrzynia przełącza się w tryb jazdy na biegu jałowym albo w tryb żeglowania, w którym silnik automatycznie się wyłącza. O tym, w który z tych trybów przełączy się jednostka napędowa, na podstawie danych dotyczących sytuacji drogowej i wybranego trybu jazdy decyduje układ zarządzania pracą motoru. W momencie, gdy kierowca ponownie wciśnie pedał gazu, alternator-rozrusznik RSG bezzwłocznie uruchamia silnik. Start&Stop wyłącza jednostkę przy obniżeniu prędkości do 21 km/h.

Co ciekawe, w ofercie zabraknie 2.0 TFSI o mocy 190 KM. Przynajmniej na razie. W momencie debiutu ofertę uzupełnia 2-litrowy motor generujący 230 KM i 350 Nm w zakresie 1500-4400 obr./min. Do setki przyspiesza w 6,3 sekundy i rozpędza się do 233 km/h. Według producenta, w cyklu mieszanym ma zużywać 7,3 litra.

Ile może kosztować Audi Q3 Sportback?

Póki co, nie znamy jeszcze oficjalnych cen Sportbacka na polskim rynku. Obecne Q3 ze 150-konnym motorem benzynowym, mechaniczną przekładnią i napędem na przednią oś kosztuje 138 800 złotych. W oficjalnym cenniku diesel przestał występować. W momencie debiutu na początku tego roku, trzeba było za niego zapłacić 157 tysięcy (2.0 TDI 150 KM). Cenę 230-konnego TFSI ustalono na poziomie 184 tysięcy. Możemy się spodziewać, że nieco mniej praktyczny i agresywniej wystylizowany Sportback będzie droższy o kilka tysięcy zł.

Audi Q3 SportbackAudi Q3 Sportback fot. Audi

Zobacz wideo
Więcej o:
Copyright © Agora SA