Instrukcja obsługi ronda. Kto ma pierwszeństwo i jak używać kierunkowskazów

W przepisach ani razu nie pada słowo rondo, a to jeden z tych tematów, który prowokuje najwięcej dyskusji kierowców. Ilu Polaków, tyle sposobów na pokonanie ronda. Istnieją jednak jasne zasady, których trzeba przestrzegać na skrzyżowaniach o ruchu okrężnym. Jak jeździć po rondzie?

Ilu Polaków, tyle sposobów na pokonanie ronda

Ronda jedno- i dwupasmowe, małe, średnie, turbinowe - trudno się połapać w samych rodzajach, a co dopiero w przepisach. Ilu Polaków, tyle sposobów na pokonanie ronda. Tymczasem według prawa całe rondo traktowane jest jak skrzyżowanie. Tyle teorii.

Praktyka okazuje się znacznie trudniejsza - im więcej pasów ruchu, tym więcej wątpliwości. Jak korzystać z kierunkowskazów na rondzie? Kto ma na nim pierwszeństwo? Który pas zająć, chcąc jechać prosto? Oto instrukcja obsługi ronda.

Kto ma pierwszeństwo na rondzie? Dwa znaki - ruch okrężny i ustąp pierwszeństwa

W zdecydowanej większości przypadków przed rondem stoją dwa znaki: C-12, czyli informacja o ruchu okrężnym, i znak "ustąp pierwszeństwa". Wówczas wjeżdżając na rondo musimy ustąpić pierwszeństwa tym, którzy po rondzie się przemieszczają. Tramwaje nie są tu wyjątkiem - wjeżdżając na takie rondo muszą ustąpić pierwszeństwa przejazdu. Sytuacja zmienia się, gdy tramwaj chce rondo opuścić - wtedy zawsze ma pierwszeństwo. Jeżeli tramwaj, opuszczając rondo, skręca, również ma pierwszeństwo przed samochodami.

Tak oznakowana jest większość rond w Polsce. Obok znaku informującego o ruchu okrężnym widzimy wyraźny znak, nakazujący ustąpienie pierwszeństwa:

Nowe rondo u zbiegu ul. Glinki i Magnuszewskiej w BydgoszczyNowe rondo u zbiegu ul. Glinki i Magnuszewskiej w Bydgoszczy GRAŻYNA MARKS

Kto ma pierwszeństwo na rondzie, kiedy nie ma znaku ustąp pierwszeństwa?

BARDZO WAŻNE: Jeśli przed rondem nie ustawiono znaku "ustąp pierwszeństwa", obowiązuje na nim zasada prawej ręki - pierwszeństwo mają kierowcy znajdujący się po naszej prawej stronie, czyli de facto ci wjeżdżający na rondo. Na takich rondach tramwaj ma pierwszeństwo w każdej sytuacji - i wjeżdżając, i zjeżdżając z ronda.

Wielu kierowców o tym zapomina, bo przy przeważającej większości rond znajdziemy "znak ustąp pierwszeństwa przejazdu". Musimy się jednak mieć na baczności i nie brać tego za pewnik! Są w naszym kraju miejsca, w których obowiązują wytłuszczone powyżej zasady. Specjalnie je tak wyróżniliśmy, żeby zwrócić na to waszą uwagę. Jeżeli wjedziemy na takie skrzyżowanie "na pamięć, tak jak na wszystkie inne, to możemy spowodować wypadek.

Zawsze patrzmy na znaki!

Jak jeździć po rondzie? Który pas zająć

Jeżeli na rondzie są dwa pasy ruchu, a na drodze nie ma znaków poziomych:

  • Chcąc jechać w prawo, zajmujemy prawy pas.
  • Chcąc jechać prosto, zajmujemy prawy lub lewy pas.
  • Chcąc jechać w lewo lub zawrócić, zajmujemy lewy pas.

Jeżeli na rondzie są trzy pasy ruchu, a na drodze nie ma znaków poziomych:

  • Chcąc jechać w prawo, zajmujemy prawy pas.
  • Chcąc jechać prosto, możemy zająć dowolny pas.
  • Chcąc jechać w lewo lub zawrócić, zajmujemy lewy pas.

Tyle przepisów. W praktyce wielu kierowców objeżdża rondo prawym pasem. To niedozwolone, choć po części zrozumiałe, bo prawy pas na rondzie jest najbezpieczniejszy. Pamiętajmy, że opuszczając rondo z lewego pasa musimy ustąpić pierwszeństwa tym, którzy jadą prawym pasem. Na rondach obowiązuje taka sama zasada jak na zwykłej drodze - zmieniając pas ruchu trzeba ustąpić pierwszeństwa tym, którzy na tym pasie się już znajdują.

Jak jeździć po rondzie turbinowym?

Sytuacja jest znacznie prostsza na rondach turbinowych. Zaprojektowano je tak, że system zapór i linii ciągłych wyklucza możliwość kolizji. Trzeba jednak pamiętać, by przed wjazdem na tego typu rondo zająć odpowiedni pas - na rondach turbinowych niemożliwy jest np. skręt w lewo z prawego pasa.

Rondo turbinowe na p;. ChrapkaRondo turbinowe na p;. Chrapka Błażej Antonowicz Focus ART.

Jak jeździć po rondzie? Używanie kierunkowskazów

Ile szkół jazdy, tyle teorii dotyczących używania kierunkowskazów przed wjazdem na rondo. Skoro przepisy uznają je za zwykłe skrzyżowania, to dlaczego zasada używania kierunkowskazów na rondach miałaby być inna? Wyjaśnił to Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach, którego wyrok z 2016 roku wyjaśnił tę sporną kwestię.

Przed wjazdem na skrzyżowanie o ruchu okrężnym nie musimy włączać kierunkowskazu. Obowiązkowe jest jego włączanie podczas opuszczania ronda oraz zmiany pasa ruchu na rondach i więcej niż jednym pasie ruchu.

Sąd uzasadnił wyrok tym, że włączając kierunkowskaz przed wjazdem na rondo wprowadzamy innych kierowców w błąd.

Mandaty za złamanie przepisów na rondach

Najczęściej łamanymi przepisami na rondach są te dotyczące pierwszeństwa. Jakie kary grożą za przewinienia, których na rondach najczęściej dopuszczają się kierowcy?

  • Nieustąpienie pierwszeństwa przy zmianie pasa ruchu - 250 zł/5 pkt
  • Nieodpowiednie ustawienie pojazdu na jezdni przed skrętem - 150 zł
  • Nieustąpienie pierwszeństwa nadjeżdżającemu pojazdowi szynowemu - 250 zł/6 pkt
  • Niezastosowanie się do znaku C-12 „ruch okrężny” - 250 zł/5 pkt
  • Nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniu oznaczonym znakami określającymi pierwszeństwo - do 500 zł/6 pkt

04.01.2018 Bydgoszcz , Rondo Jagiellonow zderzenie nissana z tramwajem04.01.2018 Bydgoszcz , Rondo Jagiellonow zderzenie nissana z tramwajem LUKASZ ANTCZAK

Czy przy wjeździe na rondo używasz kierunkowskazów?
Więcej o:
Komentarze (153)
Jak jeździć po rondzie? Kierunkowskazy na rondzie. To wcale nie jest takie trudne
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • dura_lex

    Oceniono 116 razy 92

    Jeśli nie jest to rondo o średnicy kilkudziesięciu metrów a zjeżdżam na pierwszym zjeździe to włączam kierunkowskaz by czekający po prawej wiedzieli że mogą spokojnie wjechać co zmniejsza tłok na drodze.

  • Gość: Piotr

    Oceniono 44 razy 36

    Ronda z wieloma pasami ruchu zaprzeczają idei ronda. To miał być sposób na bezkolizyjne, jednopoziomowe skrzyżowanie. Na rondzie z jednym pasem ruchu okrężnego najwyżej trzeba chwilę poczekać i ustąpić pierwszeństwa. Przy wielu pasach ryzyko kolizji rośnie do podobnego jak przy zwykłym skrzyżowaniu.

  • Gość: Artur, Tarnów

    Oceniono 43 razy 23

    Zawsze tak bylo i to jest swiete. Wyjezdzam z ronda sygnaluzuje, zmieniam pas na rondzie sygnalizuje. Szkoda tylko ze wiekszosc debilnych instruktorow ze szkol jazdy wpaja kursantom dziwne zasady z kosmosu, ze wjezdzając na rondo trzeba wlaczyc kierunkowaskaz w ktora strone sie jedzie!!! Nie sa to jednostkowe przyklady! Nagminnie tak szkoleniowcy uczą!!!

  • Gość: kierowca i kultura

    Oceniono 25 razy 21

    Jeżeli ktoś ma wątpliwości jak jeździć po rondzie to proponuje przejechać się po rondzie przy Łuku Triumfalnym w Paryżu.

  • witek7205

    Oceniono 14 razy 14

    ". W praktyce wielu kierowców objeżdża rondo prawym pasem. To niedozwolone "

    Serio? A w którym przepisie?

  • Gość: DAWVP

    Oceniono 46 razy 14

    Po Co wrzucać migacz wyjeżdżając na rondo jak zawsze skręcamy w prawo? No chyba że ktoś wyjątkowo skręca w lewo to wypada innych uczestników o tym poinformować 😂😂😂

  • herp_derp

    Oceniono 29 razy 13

    Jazda zewnętrznym pasem wokół ronda, o ile nie ma znaków pionowych i poziomych mówiących o "podziale" pasów, jest jak najbardziej dozwolona.

  • Gość: mcozio

    Oceniono 8 razy 8

    rondo to skrzyzowanie o ruchu okreznym, czyli dalemy kierunek /migacz/ jak chcemy zjechac lub zmienic pas - o ile jest taka opcja, do tego sa ronda turbinowe - czyli juz maja pas np do jazdu w najblizsza odnoge..

  • Gość: Bloger MrErdek1

    Oceniono 10 razy 6

    RONDO to budowla drogowa dla której ani nasze prawo, ani prawo europejskie, nie przewiduje żadnych specjalnych zasad ruchu. Od 20 lat RONDO nie jest też w polskim prawie o ruchu drogowym skrzyżowaniem, lecz zbiorem zwykłych skrzyżowań. Może być zatem dowolnie zorganizowane. Jak jechać na rondzie? Zgodnie z obowiązującym prawem i zastosowanym oznakowaniem. Niestety sprawę komplikują patologie znakowania rodem z PRL, w tym wymysły Zbigniewa Drexlera i praktyka WORD oparta na starym peerelowskim Kodeksie drogowym z 1983 roku. Nie jest winą polskich kierujących, że są od 20 lat ogłupiani przez WORD-y i ubezwłasnowolnionych przez nie instruktorów OSK. Tu więcej iKD7- Ruch okrężny

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX