Na przejazdach kolejowych staną fotoradary. PKP chce wyłapywać kierowców, którzy ignorują czerwone światło

Tylko w czerwcu tego roku w wypadkach z udziałem pieszych i pojazdów na przejazdach kolejowych zginęło dziewięć osób. W walce z kierowcami, którzy ignorują czerwone światło, niedługo pomogą fotoradary. PKP zapowiedziało, że te pojawią się na przejazdach.

Na stronie kampanii "Bezpieczny przejazd" znajdziemy niepokojące statystyki. W samym czerwcu tego roku na przejazdach kolejowych doszło do 15 wypadków i kolizji z udziałem pojazdów i pieszych. Zginęło w nich aż dziewięć osób, a cztery trafiły do szpitala z bardzo ciężkimi obrażeniami.

Do 3 lipca 2019 r. licznik wskazywał już 29 ofiar śmiertelnych. Możemy się spodziewać, że po sierpniowej aktualizacji będzie to jeszcze wyższa liczba. "Bezpieczny przejazd" publikuje statystyki na początku każdego miesiąca.

Wypadki do lipca 2019 r. na przejazdach kolejowychWypadki do lipca 2019 r. na przejazdach kolejowych Bezpieczny-przejazd.pl

Fotoradary na przejazdach do walki z piratami drogowymi

Jak podaje PKP, za 98 proc. wypadków z udziałem samochodu osobowego i pociągu odpowiadają kierowcy. Najczęstszymi błędami, które prowadzą do tragedii są: omijanie rogatek, wjeżdżanie pod opadające rogatki oraz ignorowania znaku stop. Na oficjalnym kanale YouTube PKP znajdziemy wiele przerażających filmików, na których widać kierowców, którzy za nic mają czerwone światło i szlabany.

Na 1500 przejazdach kolejowo-drogowych zamontowany jest monitoring, a PKP PLK przekazuje organom ścigania wnioski o ukaranie kierowców. Już niedługo służby dostaną jednak znacznie skuteczniejsze narzędzie do walki z piratami drogowymi - na wybranych przejazdach kolejowych staną fotoradary.

 

W rozmowie z "tvn24bis.pl" (źródło) rzecznik PKP PLK potwierdził, że Polskie Koleje są już gotowe do instalacji pierwszych urządzeń. Mają się pojawić wkrótce, a obecnie trwa ustalanie ich lokalizacji.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zawsze podejmują współpracę, która może zwiększyć poziom bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych, które są elementem systemu komunikacyjnego

- powiedział rzecznik spółki Mirosław Siemieniec. Na początek ma zostać ustawionych 15 fotoradarów. Będą to stacjonarne urządzenia rejestrujące niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej na przejeździe kolejowym. Z czasem ma się ich pojawić więcej.

Polscy kierowcy pod czujnym okiem kamer

Kilkanaście fotoradarów na przejazdach kolejowych to tylko część większego planu. Niedawno w dokumentach Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) mogliśmy przeczytać, że zlecono wytypowanie i dokonanie oceny poziomu bezpieczeństwa dla 140 nowych lokalizacji dla urządzeń rejestrujących, w tym:

  • 35 propozycji lokalizacji dla instalacji stacjonarnych urządzeń rejestrujących do punktowego pomiaru prędkości - czyli dla zwykłych fotoradarów,
  • 50 propozycji lokalizacji dla instalacji stacjonarnych urządzeń rejestrujących średnią prędkość na określonym odcinku drogi - czyli tzw. odcinkowy pomiar prędkości,
  • 40 propozycji lokalizacji (skrzyżowań) dla instalacji stacjonarnych urządzeń rejestrujących niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej - w przypadku tych urządzeń przed pomiarem nie trzeba stawiać znaku informującego o kontroli, jak ma to miejsce przy fotoradarach i odcinkowych pomiarach prędkości,
  • 15 propozycji lokalizacji fotoradarów na przejazdach kolejowych.

Oprócz tego ocenie poddane będzie 247 lokalizacji, w których stoją dziś fotoradary. Jeśli okaże się, że któraś z nich jest bezzasadna, wykonawca zaleci zmianę lokalizacji. Ponadto wysłużone urządzenia zostaną zastąpione nowymi - inaczej nie udałoby się ich zintegrować w jeden system. Oznacza to, że fotoradarowa mapa Polski za kilka lat może kompletnie nie przypominać tej, którą znamy dziś.

Więcej o:
Komentarze (38)
Na przejazdach kolejowych staną fotoradary. PKP chce wyłapywać kierowców, którzy ignorują czerwone światło
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • ndof

    Oceniono 7 razy 5

    Ułani nie boją się pociągów, ułanom nikt nie będzie mówił jak mają jeździć.
    A potem płacz i szukanie winnych wszędzie, tylko nie u siebie...

  • olewca

    Oceniono 6 razy 4

    Nic nie pomoze, Polak to stan umyslu, zadne przepisy go nie obowiazuja.
    Wszystkich innych tak, ale nie NIEGO.

  • andrzej2310

    Oceniono 8 razy 4

    Ostatnio było święcenie samochodów przed kościołami. Jeden z wiernych stwierdził, że bezpieczeństwo na drogach zależy od Pana Boga

  • Gość: Max

    Oceniono 3 razy 3

    Nie wiem doprawdy po co fotoradar. Zwykła kamera z niewielką logiką (alarm, gdy zaistnieją warunki typu: samochód w strefie + czerwone światło) powinna wystarczyć.

  • Gość: Gość

    Oceniono 7 razy 3

    Fotoradary, fotoradary... Czy kiedyś doczekamy się urządzeń robiących zdjęcia kierowcom niezachowującym bezpiecznego odstępu za poprzedzającym samochodem? Technicznie jest to do zrealizowania. Kierowcom wyprzedzającym na zakręcie? Kierowcom spychającym inne samochody z drogi? Złośliwie zajeżdżającym drogę?

  • stefffon

    Oceniono 2 razy 2

    a wystawienie mandatu bedzie drozsze niz sam mandat... najpierw nalezy wszystkie mandaty podniesc tak min 10 razy

  • siwywaldi

    Oceniono 2 razy 2

    Z obserwacji widzę, ze NAJSKUTECZNIEJSZY jest pomiar odcinkowy. Natomiast stawianie radaru i znaku informującego o tym urządzeniu, to zwyczajne wyrzucanie pieniędzy w błoto.

  • Gość: jony469

    0

    Witam szanowne grono. Wideoradary nie sa sposobem na poprawę beżpieczństwa jedynie mogą wnieść dodatkowe pieniążki do budżetu państwa w formie mandatów. Kolej niech lepiej zacznie stosować ,,pełne ,,szlabay-takie na całą szerokość jezdni. Takich nie da się ominąć. Pommadto niech kpolej zacznie od siebie,a mianowićie PIJANI DRÓŻNICY ,ZAMKANIE SZLABANU TÓŻ PRZED NADJ9EŻDZJĄCYM POCIĄGIEM W RAŻĄCYCH RZYPADKACH SZLABAN POTRAFI OPUSZCZAĆ SIE JAK POCIĄG JÓŻ PRZEJEŻDZA PRZEZ JEZDNIE. pPo prostu szykuje nam się PAŃSTWO POLICYJNE,a kiertowca ,,ułan albo zapłaci mandat albo zapłaci życiem przez ,,NIEPEŁNE ,,SZLABANY.Ponnadto jeszcze zus będzie świętował ,bo nie będzie w przyszłości demerytury wypłacał takiemu ,ułanowi,,CGANBA TAKIM ROZWIĄZANIOM ORAŻ POMOYSŁOWI ABY PKP BRATAŁO SIĘ Z POLICJĄ

  • antoniferdynand

    0

    A może by tak zrobić przegląd pozostawionych znaków stóp przed nieczynnymi od lat przejazdami. To one powodują u wielu ignorancję dla tego znaku również tam gdzie oznacza ono prawdziwe niebezpieczeństwo

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX