Czym należy kierować się przy wyborze motocykla? Na początku wcale nie potrzebujesz dużej mocy

Sezon motocyklowy trwa w najlepsze. To doskonały czas na zakup pierwszego sprzętu. Tutaj pojawiają się najtrudniejsze pytania dotyczące kryteriów wyboru jednośladu. Oczywiście, poza dostępnym budżetem, aktualne pozostają pytania o rodzaj, moc, masę własną maszyny i wiele innych parametrów.

Kupujemy motocykl – sprzęt na kategorię B

Jeszcze do niedawna podstawowym wymogiem jazdy motocyklem było uzyskanie prawa jazdy kategorii A. Propozycją dla szesnastolatków była kategoria A1 uprawniająca do poruszania się pojazdami o pojemności skokowej do 125 ccm. Obecnie, ustawodawca umożliwia korzystanie z jednośladów o wspomnianej pojemności 125 ccm także posiadaczom prawa jazdy kategorii B – jedynym warunkiem jest minimum trzyletni okres posiadania uprawnień.

Tym samym, praktycznie bez jakiegokolwiek przygotowania praktycznego, każdy kierowca może rozpocząć swoją przygodę z jednośladem – na szczęście zaczynając od lekkich i słabych maszyn, idealnych do typowo wielkomiejskiej eksploatacji.

Kiedy warto postawić na motocykl 125 ccm?

Przeciętna masa własna skutera lub motocykla 125 ccm oscyluje wokół 120-150 kg, co nie sprawi problemów nawet początkującemu. Co więcej, nisko umieszczone siedzisko pozwoli także niewysokim osobom pewnie podpierać maszynę na światłach, czy podczas parkingowych manewrów, unikając nieprzyjemnej wywrotki.

Kolejnym argumentem przemawiającym za klasą 125 ccm na początek, jest stosunkowo niewielka moc. 10-20 KM w zupełności wystarczy do sprawnego pokonywania miejskich ulic czy gminnych arterii, bez obaw o zbyt mocne otwarcie przepustnicy. Ogromne znaczenie ma również cena zakupu – nowy sprzęt chińskiej produkcji kupimy z łatwością za 4-5 tysięcy złotych, markowe produkty to wydatek 15-20 tysięcy złotych. Ponadto, jeśli dojdziemy do wniosku, że przygoda z motocyklem jednak nie jest dla nas, 125 szybko znajdzie nowego nabywcę. W razie czego, zamrożenie 15 tysięcy jest znacznie mniej bolesne, niż 3 razy większa kwota przeznaczona na przykład na sprzęt klasy enduro lub sport.

Kupujemy motocykl - od 24 lat bez ograniczeń. Lepiej jednak na początek kupić lekki motocykl

Wiele osób decyduje się od razu na zdobycie pełnych uprawnień – zdając egzamin państwowy na prawo jazdy kategorii A. Wówczas, jeśli mamy skończone 24 lata, możemy poruszać się wszystkimi jednośladami, bez jakichkolwiek limitów mocy czy pojemności skokowej silnika.

Brak ograniczeń nie powinien jednak górować nad brakiem doświadczenia na drodze za sterami motocykla i posiadania potrzebnych w czasie jazdy nawyków. Zwłaszcza przez pierwsze tysiące kilometrów pokonywanych w ruchu drogowym, wielkie znaczenie ma masa własna motocykla i wysokość na jakiej umieszczono siedzisko. Wiele motocykli pozwala jedynie palcami stóp łapać kontakt z podłożem w czasie oczekiwania na zielone światło. Wybór takiej maszyny na początek nie jest najlepszym pomysłem. W takich warunkach początkujący motocyklista może zapomnieć o pewności czy stabilności. Wywrotka gwarantowana.

Podobnie sytuacja wygląda z wagą motocykla. Utrzymanie maszyny ważącej około 300 kg wymaga nie tylko siły fizycznej, ale po pierwsze pewności i wprawy zdobywanej latami. Nic nie kompromituje bardziej, niż wywrotka na światłach i problemy z podniesieniem motocykla do pionu. Zrobienie tego samego często graniczy z cudem.

Wybierając motocykl ważący około 200 kg osiągamy kompromis w tej kwestii. Co istotne, łatwo nam będzie też postawić go na centralnej nodze.

MotocyklMotocykl materiały producenta

Kupujemy motocykl - dobierz odpowiednią klasę do własnych preferencji

Wybór klasy motocykla jest bardzo indywidualnym zagadnieniem. Decydują preferencje motocyklisty. Nie zmienia to jednak faktu, że zakup sportowej maszyny nie sprzyja zdobywaniu cennego doświadczenia w pewnych warunkach. Agresywna charakterystyka silnika sportowych motocykli często przerasta umiejętności początkujących adeptów, co może się skończyć tragicznie.

Nic więc dziwnego, że do „nauki jazdy” polecane są wszelkie turystyczne, uniwersalne konstrukcje. Przystępna charakterystyka silnika, łagodne i równomierne oddawanie mocy nie zaskoczy nas podczas codziennej jazdy. Kolejnym istotnym aspektem jest wygoda jazdy i ergonomiczna pozycja za sterami oraz znacznie lepsza widoczność. Jeśli spędzamy większość czasu w mieście, z powodzeniem sprawdzi się sprzęt typu naked o pojemności 600-750 ccm. Brak owiewek i dodatkowych osłon korzystnie odbija się na masie własnej, manewrowości, a także zużyciu paliwa. Połamane plastiki po wywrotce potrafią też sporo kosztować.

Jeśli szukamy motocykla z myślą o trasach, trudno o lepszy sprzęt niż turystyczne enduro. Honda Crosstourer, Suzuki V-Strom, czy BMW GS, to tylko niektóre z przedstawicieli segmentu. Są to motocykle uniwersalne, na których pozycja za sterami jest bardzo wygodna. Z uwagi na masę i rozmiary, nie są zbyt dobrymi kompanami w zatłoczonym mieście. Niemniej, wyprostowany kręgosłup sprawia, że można tego typu jednośladami pokonywać kilkaset kilometrów bez przystanków na gimnastykę korekcyjną. Wygodnie się także jeździ na nich z pasażerem.

Kupujemy motocykl – czy moc ma znaczenie?

Zdaniem doświadczonych użytkowników, pojemność skokowa silnika pierwszego motocykla ma drugorzędne znaczenie. Dużo istotniejszym zagadnieniem jest sposób oddawania generowanej mocy. Początkujący motocyklista bez przeszkód będzie cieszył się jazdą zarówno potężną maszyną z silnikiem o pojemności 500, jak i 800 ccm. Liniowy przyrost mocy i momentu obrotowego będzie pomocny w niektórych sytuacjach. Nawet bez redukcji biegu, duży moment obrotowy pozwoli na sprawne przyspieszenie w krytycznej sytuacji.

W środowisku motocyklowym popularnym trendem jest zmiana maszyny co sezon. Warto zacząć od mniejszych i bardziej zwinnych sprzętów, by z każdym kilometrem zdobywać cenne doświadczenie. Ewentualne błędy zdecydowanie łatwiej korygować na 250 ccm, niż litrowym potworze o mocy 200 KM.

Ponadto, należy też mieć świadomość, że względem samochodów, utrata wartości jednośladów jest nieco wolniejsza, a egzemplarze w dobrym stanie błyskawicznie znajdują nabywców.

Kupujemy motocykl – jazda próbna motocyklem

Obecna oferta motocykli jest naprawdę duża. Nie warto decydować się na konkretny sprzęt, bez odbycia jazdy próbnej jednośladami konkurencji. W dużych miastach salonów nie brakuje, a sprzedawcy chętnie użyczają pojazdy na jazdy próbne.

Jeśli to możliwe, należy sprawdzić motocykl zarówno w warunkach miejskich, jak i na obwodnicy lub drodze ekspresowej, by przekonać się, czy w pełni odpowiada naszym potrzebom. Szkoda byłoby, gdyby po miesiącu okazało się, że nie trafiliśmy z wyborem.

Szukaj wsparcia u doświadczonych osób

Wybór pierwszego jednośladu to bardzo poważne doświadczenie w życiu każdego motocyklisty. Chociażby z tego powodu warto zaangażować w poszukiwania, oględziny i zakup doświadczoną osobę, potrafiącą nie tylko trafnie doradzić, ale również ocenić stan techniczny konkretnego egzemplarza w przypadku transakcji z rynku wtórnego.

Zaprawiony w boju użytkownik podpowie również, w jaki strój i kask zainwestować. Tak, by nie przepłacać i jednocześnie czuć się komfortowo.

Więcej o:
Komentarze (3)
Czym należy kierować się przy wyborze motocykla? Na początku wcale nie potrzebujesz dużej mocy
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Czester

    Oceniono 1 raz 1

    Autor słabo się przygotował. Przepisy na kat B ograniczają moc do 15 KM.

  • poparzony

    0

    Czym? KASĄ ;)

  • bazyli21

    0

    No po prostu artykul pelen wartosci. :-D
    Pozwole sobie go strescic. Jaki kupic pierwszy motocykl? Jesli do jazdy w miescie to jakis turystyk. No, moze naked. Jesli do wycieczek dluzszych? Tez turystyk. A najlepiej spytaj doswiadczonego kolegi.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX