Panele s這neczne wyd逝膨 zasi璕 samochodu elektrycznego? Toyota testuje takie rozwi您anie

Bart這miej Pawlak
Toyota rozpoczyna testy Priusa z panelami s這necznymi na masce i dachu. Panele b璠 do豉dowywa akumulator auta podczas jazdy, co ma pozwoli na wyd逝瞠nie zasi璕u na energii elektrycznej o ponad 50 km.

To ju nie pierwszy raz kiedy Toyota eksperymentuje z panelami s這necznymi w samochodach. W lutym 2017 roku japo雟ki producent wypu軼i na rodzimym rynku Priusa PHV z panelami umieszczonymi na dachu. Model ten sta si pierwszym seryjnie produkowanym autem, kt鏎y odzyskiwa energi w ten spos鏏. Jego zdj璚ie mo瞠cie zobaczy poni瞠j:

Prius PHVPrius PHV fot. materia造 prasowe

Nowy Prius niemal w ca這軼i pokryty panelami s這necznymi

Toyota w swoich eksperymentach z energi solarn nie poprzesta豉 jednak na modelu sprzed dw鏂h lat. Niedawno producent og這si, 瞠 w tym miesi帷u we wsp馧pracy z firmami NEDO i Sharp rozpoczn si testy demonstracyjnego egzemplarza Prius PHV z panelami s這necznymi pokrywaj帷ymi niemal ca陰 g鏎 pojazdu. Egzemplarz testowy wygl康a w ten spos鏏:

Toyota PriusToyota Prius fot. materia造 prasowe Toyota

Dzi瘯i zastosowaniu bardzo cienkich (0,03 mm) i cz窷ciowo elastycznych paneli s這necznych od Sharpa, Toyota mog豉 pozwoli sobie na pokrycie nimi nie tylko ca貫go dachu, ale r闚nie maski i ca貫j tylnej klapy pojazdu (陰cznie z szyb). Jednocze郾ie wy豉puj帷a energi s這neczn filia zosta豉 idealnie dopasowana do kszta速u karoserii.

Zdaniem japo雟kich in篡nier闚 testowa wersja auta To ogromny krok do przodu. Prius PHV z 2017 roku m鏬 豉dowa energi w akumulatora wy陰cznie na postoju i dziennie pozwala na dodanie od 3 do 6 km zasi璕u. Podczas jazdy panele dostarcza造 energi tylko do akumulatora pomocniczego, kt鏎y zasila elektronik auta.

Dodatkowe 50 km zasi璕u za darmo

Testowy Prius ma o niebo lepsze osi庵i. Po pierwsze panele solarne 豉duj g堯wny akumulator przez ca造 czas (r闚nie podczas jazdy), po drugie s znacznie bardziej wydajne (i oczywi軼ie maj znacznie wi瘯sz powierzchni). Zdaniem Toyoty ich sprawno嗆 wynosi ponad 34 proc. (wzgl璠em 22,5 proc. w poprzednim modelu).

Toyota PriusToyota Prius fot. materia造 prasowe Toyota

Te parametry sprawi造, 瞠 testowy Prius "dostaje" z paneli s這necznych ok. 860 W energii (w seryjnie produkowanej wersji by這 to 180 W), co pozwala na wyd逝瞠nie zasi璕u o dodatkowe 44,5 - 56,3 km. Bior帷 pod uwag fakt, 瞠 hybrydowy Prius jest w stanie przejecha na energii elektrycznej ok. 50 km, panele s這neczne podwoi造by ten zasi璕.

Nietrudno wyobrazi sobie, 瞠 - o ile testowane w豉郾ie rozwi您anie si sprawdzi i wejdzie do seryjnie produkowanych aut - przy miejskiej je寮zie b璠zie mo積a zapomnie o 豉dowaniu i tankowaniu samochodu. Oczywi軼ie o ile tylko dopisze pogoda i promieni s這necznych b璠zie dostatecznie du穎.

Wi璚ej o:
Komentarze (31)
Toyota Prius z panelami s這necznymi na dachu? Firma testuje takie rozwi您anie
Zaloguj si lub komentuj jako go嗆
  • truten.zenobi

    Oceniono 4 razy 4

    1. w sumie zastanawiam si dlaczego ma貫 elektryczne miejskie samochody od dawna tego nie maj ( w sensie od pocz徠ku tak ich nie projektowano) - przecie to oczywiste rozwi您anie dla elektrycznych samochod闚.

    2. co w przypadku wypadku... ju pomijaj koszt wymiany - bo tego si nie wyklepie ;) ale czy instalacja jest zabezpieczona przed zwarciem? a przypomnijmy w tym momencie 瞠 w od闚znieniu od tradycyjnych paliw tu ca豉 energia mo瞠 by uwolniona w u豉mku sekundy...

    3. zasi璕 jest z klima czy bez klimy?
    4. obliczenia sa dla jakiej szeroko軼i geograficznej? uwzgl璠niaj warunki miejskie (cie) czy mo瞠 dla idealnych warunk闚?

  • ceppisowski

    Oceniono 5 razy 3

    Niejaki Morawiecki, w okresie zblizajacej sie do Polski fali upa堯w, oglosi ze MILION polskich aut elektrycznych do 2025 zostanie wyposazonych w panele. Zasieg pisowskiego auta elektrycznego bedzie wynosic wiec 2000km a z paneami 3000.
    Japonczycy sa za ciency do Pislamu i pisowskiej inzynierii.
    Tydzien przed wyborami, Morawiecki przypomni osi庵i pisowskiego auta elektrycznego i poda jego cene. 5tys z
    Ciemnota pisowska bedzie zachwycona i ochoczo pobiegnie do urn zaglosowac na Pislam

  • okoni18

    Oceniono 2 razy 2

    Zewsz康 tylko s造sz, nie nie nie nie nie, nie da si, nie op豉ca si.
    Pami皻ajcie, pierwszy komputer kt鏎y potrafi tylko troch bardziej zaawansowane obliczenia matematyczne, nie zmie軼i by si wam pewnie w mieszkaniu. Pierwszy samolot, zabiera jednego pasa瞠ra, a pierwszy samoch鏚 kosztowa pewnie tyle, 瞠 musia豉 by na niego pracowa ca豉 rodzina przez ca貫 篡cie. A teraz jak to wygl康a?
    Wszystko dzi瘯i rozwojowi, pr鏏om i kombinowaniu ludzi kt鏎ym si chce, kt鏎zy nie znosz s堯w "Nie da sie".
    Jaki czas temu widzia貫m wywiad z pewnym polskim profesorkiem, powiedzia jasno , aby pozby maszyn pracuj帷ych na paliwa kopalniane, potrzeba kilkunastu lat. Specjalist闚, kt鏎zy uczyni nowe technologie ta雟ze i zminiaturyzuj sprz皻 jest a nad to, chodzi tylko o fundusze i przy陰czenie 鈍iadomo軼i mas, aby p鎩嗆 w nowym kierunku, a nie stercze w jaskini.

  • Gość: Looker

    Oceniono 6 razy 2

    Ile dro窺ze b璠zie takie auto i ile benzyny/oleju nap璠owego da si za to kupi? Ka盥e rozwi您anie (parow霩, rower, samoch鏚 na silnik na paliwo, hybryda czy elektryk) powinno si ocenia poprzez pryzmat ca趾owitego kosztu. Zalicza si do niego cena zakupu (czytaj produkcji i obci捫enia dla 鈔odowiska), eksploatacji (serwis, opony, tarcze hamulcowe, paliwo) a na koniec utylizacji. I dopiero po oszacowaniu koszt闚 ca趾owitych mo積a 鄉ia這 stwierdzi, 瞠 najbardziej ekologiczny b璠zie ten najta雟zy.

  • Gość: Asd

    Oceniono 1 raz 1

    Pomijam zasi璕 ale jak kto ma tesle i my si roz豉duje 2km przed 豉dowarka to przy 800w wydajno軼i w godzin do豉duje na te 2km.
    Pchanie Tesli... Powodzenia. Nie 篡cz nikomu.
    Tyle to na hol poszlo

  • blablick

    Oceniono 1 raz 1

    Nic nowego. Podobnie jak nie jest nowo軼i np. wykorzystanie mchu do filtrowania powietrza w obiegu klimatyzacji.
    sonomotors.com

  • Gość: c ff

    0

    przeciez prius jest juz w wersji z panelami w salonie

  • Gość: sid

    0

    Dodatkowy zasi璕 robi wra瞠nie. Jak wida toyota nie stoi w miejscu i ca造 czas szuka najlepszych rozwi您a w swoich samochodach

  • Gość: aaa

    Oceniono 2 razy 0

    Zasadniczo panele tanieja i obecnie powinno sie o tym rozwiazaniu pomyslec na powaznie.

    Wbrew pozorom zastosowanie paneli moglobyby byc bardzo korzystne dla poprawy komfortu osobowek. Jedyna sensowna lokalizacja bateri to dach (maska czy boki nie nadaja sie poki nie bedzie w pelni przezroczystych paneli plus ryzyko uszkodzenia bardzo duze). Natomiast na dachu jest 1-2m^2 ktore wrecz idealnie sie do tego nadaje.

    Oczywiscie aktualne podejscie dotyczace tego, ze panele maja dawac istotna dla napedzania pojazdu energie jest bledne. Panele na dachu daja (i zawsze beda dawac) b. malo energii w stosunku do zapotrzebowania w czasie jazdy, ale maly akumulator naladuja, a to wystarczy na zasilenie elektroniki w pojezdzie (np. alarm, samoistne rozladowanie akumulatora, itp.), a nadmiar energii mozna rozproszyc na webasto (automatyczne i darmowe chlodzenie-lato, lub odsniezanie-zima) - wystarczylaby opcja z pilota/apki wlacz chlodzenie lub nagrzewanie np. pol godziny przed wyjsciem do pracy.

Aby oceni zaloguj si lub zarejestrujX