Ford i Volkswagen zdradzają szczegóły współpracy. Będzie wspólny samochód elektryczny

Sojusz marek Ford i Volkswagen był dla wielu sporym zaskoczeniem. Sprawa ciągnęła się dość długo, ale marki w końcu sprecyzowały, czego możemy się spodziewać po amerykańsko-niemieckiej współpracy. Jakie zmiany szykują się na rynku motoryzacyjnym?

W styczniu 2019 roku Jim Hacket (prezes Forda) i Herbert Diess (prezes Volkswagena) ogłosili zbliżającą się współpracę. Teraz sojusz nabiera rumieńców, a marki zapowiadają wspólne modele, które pojawią się na rynku już za trzy lata. 

Początkowo sojusz zakładał współpracę nad samochodami dostawczymi i pickupami. Później plany rozszerzono o połączenie sił w zakresie pojazdów autonomicznych i elektrycznych.  

Ford Ranger RaptorFord Ranger Raptor Fot. Ford

Wspólne modele Forda i Volskwagena 

W ramach sojuszu Ford opracuje flagowe modele dostawcze obu marek – Transita, Transportera i Craftera. Te trzy dostawczaki, które występują także w wersjach osobowych, będą ze sobą mocno spokrewnione, a na rynku pojawią się pod szyldem zarówno Forda jak i VW. Podobne “więzy rodzinne” pojawią się także między Amarokiem i Rangerem. Tymczasem Volkswagen rozszerzy ofertę modelu Caddy i także “podzieli się” efektami z Fordem. Obie marki wiedzą, że konkurencja nie śpi, i lepiej połączyć siły, niż wojować ze światem w pojedynkę.  

Motoryzacyjna fuzja dotyczy nie tylko projektowania nowych modeli, ale także aspektów produkcyjnych. Z tureckiej fabryki Forda wyjeżdżać będą modele projektowane w Wolfsburgu. Niewykluczone, że w polskich zakładach Volkswagena będą powstawać także amerykańskie wozy dostawczo-użytkowe. 

Volkswagen CrafterVolkswagen Crafter fot. materiały promocyjne

Samochody autonomiczne 

Ciągła ewolucja rynku wymusza na producentach powstawanie nowych technologii i dopracowywanie tych już istniejących. A samochody autonomiczne to według wielu przyszłość motoryzacji. Jak ustalił magazyn motoryzacyjny Auto Świat, Volkswagen zainwestuje 2,6 mld dolarów na wsparcie firmy Argo AI, która zajmuje się układami autonomicznymi opracowywanymi na potrzeby Ford Autonomus Vehicles LLC. Z kolei Ford do tej skarbonki dorzuci kolejne 600 mln dolarów. Po zakończeniu transakcji, koncerny podzielą się udziałami po równo. 

Wspólne sił przy elektryfikacji 

Prezes marki Ford, Jim Hackett, zapowiedział, że pierwszy w pełni elektryczny Ford powstanie na niemieckiej platformie MEB. Co więcej - model ma ujrzeć światło dzienne już w 2023 roku. Produkcja póki co jest szacowana na około 600 tysięcy egzemplarzy. Trzeba przyznać, że to dobry ruch ze strony Forda, by wykorzystać know-how niemieckich kontrahentów.  

Sojusz Ford i VolkswagenSojusz Ford i Volkswagen Ford

Zobacz wideo
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.