Polski rynek bez większych zmian, ale dwa modele notują imponujące wzrosty. W przypadku Corolli to aż 90 proc.

Na pierwszy rzut oka na polskim rynku nowych samochodów w 2019 r. niewiele się zmieniło. To jednak pozory, bo dwa modele notują tak duże wzrosty sprzedaży, że niedługo mogą przeskoczyć liderów.

Na dwóch pierwszych miejscach dwie Skody - kompaktowa Octavia przed miejską Fabią. Do takiego widoku w rankingach sprzedaży zdążyliśmy się już przyzwyczaić. W porównaniu z 2018 r. w Polsce niewiele zmieniła się również liczba zarejestrowanych nowych samochodów. Od stycznia do czerwca branża zanotowała wzrost o 1,9 proc. IBRM SAMAR podaje, że w pierwszym półroczu 2019 r. zarejestrowano dokładnie 278 330 aut.

Toyota Corolla i Dacia Duster gonią liderów

Znacznie ciekawiej zrobi się jednak, kiedy zerkniemy poniżej dwóch pierwszych miejsc, bo dwa kolejne samochody notują wyjątkowo wysokie wzrosty sprzedaży - trzecia Dacia Duster o 60,1 proc., a Toyota Corolla aż o 90,9 proc. Jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że obydwie Skody lekko tracą klientów, to w drugim półroczu może nas czekać zmiana lidera polskiego rynku.

Skąd mogą wynikać aż tak znakomite wyniki? Kompaktowa Toyota od zawsze cieszyła się dużą sympatią Polaków. Do tej pory występowała jednak jako Auris (hatchback i kombi) oraz Corolla (sedan). Wraz z nową generacją, która zadebiutowała na rynku w tym roku, wszystkie odmiany nadwoziowe nazywają się Corolla. Auris powoli schodzi ze sceny, ale wciąż jest liczącym się graczem - zajmuje 9. miejsce.

Z kolei w przypadku Dustera duża popularność, to zasługa niskiej ceny i budżetowego charakteru auta. Trudno znaleźć SUV-a w podobnej cenie. Duster nawet z 4x4 i kilkoma zaznaczonymi opcjami jest ciekawą propozycją. Trzeba też pamiętać, że sporo Dusterów po rejestracji wyjeżdża z Polski. O zjawisku reeksportu pisaliśmy szerzej w tym miejscu:

Najlepsza dwudziestka polskiego rynku w 2019 r. (styczeń-czerwiec):

  1. Skoda Octavia: 10 334 egzemplarze (-2,6 proc.)
  2. Skoda Fabia: 9269 (-9,3 proc.)
  3. Dacia Duster: 7942 (+60,1 proc.
  4. Toyota Corolla: 7887 (+90,9 proc.)
  5. Toyota Yaris: 7155 (-4,6 proc.)
  6. Opel Astra: 6822 (-16,9%)
  7. Volkswagen Golf: 6813 (-5,4 proc.)
  8. Renault Clio: 4890 (+9,9 proc.)
  9. Toyota Auris: 4878 (-18,1 proc.)
  10. Fiat Tipo: 4862 (+13,3 proc.)
  11. Ford Focus: 4678 (-27,6 proc.)
  12. Skoda Rapid: 4585 (-8,5 proc.)
  13. Volkswagen Tiguan: 4037 (+11,8 proc.)
  14. Toyota C-HR: 4026 (+3,2 proc.)
  15. Hyundai Tucson: 4020 (+8 proc.)
  16. Dacia Sandero: 3909 (+24,7 proc.)
  17. Opel Corsa: 3842 (+18,8 proc.)
  18. Skoda Superb: 3711 (-13,3 proc.)
  19. Kia Ceed: 3625 (+13,4 proc.)
  20. Volkswagen Passat: 3618 (-16,9 proc.)

Ranking dotyczy całego polskiego rynku. Policzono tu więc rejestracje dokonane przez zwykłych kierowców oraz zakupy flotowe. Pełne zestawienie znajdziecie w tym miejscu: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR (źródło).

Zobacz wideo
Więcej o:
Copyright © Agora SA