Co to jest intercooler i jaką pełni funkcję? Znajduje się w większości współczesnych silników.

Jeszcze w latach 90., wielu producentów informowało napisem na pokrywie bagażnika o obecności w układzie dolotowym intercoolera. Dziś jego stosowanie stało się na tyle powszechne, że informowanie o tym, że jest straciło sens. Co to jest intercooler i jaką pełni funkcję?

Co to jest intercooler?

Turbo Diesel Intercooler. Tak na przełomie lat 80. i 90. Volkswagen oznaczył silnik, który trafił do większości modeli VW, Audi, Seata i Skody. Z powodzeniem też napędzał Porsche Cayenne i Panamerę. Niemniej, to jego pierwsza odsłona o mocy 90, a później 110 KM rozbudzała wyobraźnię wielu kierowców. W stosunku do wolnossących odpowiedników, niemiecki motor cechował się dobrą dynamiką i niewielkim zapotrzebowaniem na paliwo. Spora była w tym zasługa elementu zwanego intercoolerem. Co się kryje pod tą nazwą?

Zobacz wideo

Intercooler to chłodnica powietrza doładowującego. Umiejscowiona jest zazwyczaj między sprężarką, a silnikiem tłokowym. Odpowiada za chłodzenie powietrza sprężanego i występuje w zdecydowanej większości jednostek z doładowaniem. Zarówno tych wysokoprężnych, jak i benzynowych. Urządzenie ma na celu zwiększenie sprawności jednostki napędowej.

Intercooler potrafi schłodzić sprężone powietrze nawet o około 40 stopni Celsjusza, co przekłada się na 20-procentowy wzrost mocy i zwiększenie gęstości powietrza korzystnie wpływającego na spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej. Co ciekawe, ta chłodnica bywa też wykorzystywana do chłodzenia układu recyrkulacji spalin.

Rodzaje intercoolerów

W samochodach z silnikami doładowanymi stosuje się intercooler standardowy, gdzie wlot i wylot chłodzonego powietrza znajdują się z tej samej strony. Niektórzy producenci wykorzystują też chłodnicę typu cross-flow. W tym przypadku lepsze chłodzenie wynika z wlotu i wylotu umieszczonego po przeciwnych stronach.

Ponadto, wyróżnia się kilka typów intercoolerów. W zależności od myśli technologicznej danego koncernu, urządzenie może być nieskomplikowanym wymiennikiem ciepła wykorzystującym naturalny pęd powietrza owiewającego chłodnicę. Kolejny typ zakłada stosowanie wentylatora wymuszającego obieg powietrza. Są też dodatkowe chłodnice wodne oraz systemy natrysku wody wprost na intercooler.

Intercooler – delikatne urządzenie

Aby intercooler działał efektywnie, umieszcza się go zazwyczaj możliwie nisko tuż za przednim zderzakiem. To sprawia, że narażony jest na uderzenia kamieniami lub bryłkami lodu w zimowych warunkach. Jego odporność jest większa, niż klasycznej chłodnicy płynu chłodzącego, ale i tak zdarzają się awarie.

Ewentualna nieszczelność urządzenia obniża ilość przepływającego powietrza. Zakłócony jest wówczas proces spalania mieszanki paliwowo-powietrznej, co może odbić się na pracy jednostki napędowej. Pogarsza się dynamika, może występować szarpanie podczas przyspieszania i zwiększone zużycie paliwa.

Nieszczelności intercoolera mogą też prowadzić to uszkodzenia turbosprężarki nie będącej w stanie wytworzyć odpowiedniego ciśnienia w układzie. Rzadko, ale zdarzają się też sytuacje, gdzie na skutek kumulacji usterek dochodzi do uszkodzenia silnika. Ewentualny remont jednostki napędowej to kwestia przynajmniej kilku tysięcy złotych. Wobec tego, warto regularnie sprawdzać stan układu dolotowego i przewodów doprowadzających powietrze do chłodnicy. Jeśli w jego okolicy występuje wyraźne zaolejenie, należy czym prędzej udać się do mechanika.

Trwałość i koszty wymiany intercoolera

Rzadko się zdarza, by intercooler sam z siebie zaniemógł. Jest to jeden z tych elementów, które z powodzeniem mogą funkcjonować przez 200-300 tysięcy kilometrów. Mechanicy zalecają jednak okresowe czyszczenie z nagromadzonego przez lata oleju i czasem wody.

Ponadto, wraz z zużyciem turbosprężarki, do jego wnętrza mogą przedostawać się też opiłki metalu. Fachowcy zalecają też wymianę chłodnicy powietrza przy operacji regeneracji turbo lub jego wymiany. W wielu przypadkach to podstawa uznania w przyszłości gwarancji w razie wystąpienia jakichkolwiek usterek układu dolotowego. W popularnych modelach samochodów, dobrej jakości intercooler kosztuje kosztuje 450-600 złotych.

Więcej o:
Copyright © Agora SA